• themia

Jag hatar HEN!!!

Lavish skrev 2012-07-20 19:24:22 följande:
    Jo, det är väl mer än bara lite långsökt? Finland och Sverige var i flera hundra år två delar av samma rike. Innan dess fanns täta kontakter. Dorian säger att hen har funnits i finskan i  1000 tals år. Vad är oddsen att flera personer på olika håll, oberoende av varandra, börjar använda hen de senaste 10 åren? Det enda som kan förklara sånt är i så fall att ett nytt, väldigt starkt paradigm marscherar in och på kort tid får så starkt fäste att personer som inte känner varandra gör något sådant.
    Min personliga teori är att det är internetskrivandet som lockat fram en förenkling som ersättning för bastarden han/hon. Internet  har ju blivit något av förkortningarnas mecka, på gott och ont.
    Men hen är ett bra ord, rätt använt
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • themia
    Lavish skrev 2012-07-20 21:29:35 följande:
    Ja, jag är fullt medveten om att allt fler tycker att hen fyller ett bra syfte. Det är ju det som oroar mig/stör mig.

Jag oroar mig för den förändrade innebörden och användningen av ordet "kulturberikare" i vissa kretsar också. Att det verkar fylla ett syfte för vissa. Är det också dumt av mig?

När något kommer upp till diskussion i breda samhällslager så är det ju ett tecken på framgång för idéerna bakom.
    Tycker du att man för den skull bör låta alla teorier och idéer man ogillar stå oemotsagda för att inte ge dem luft under vingarna?
    Om du är orolig för att språket förändras, lär du få leva i ständig oro
  • themia
    stjärnklar skrev 2012-07-21 08:46:45 följande:
    Jag gillar inte heller den absurda könsneutraliseringen. Vi är olika helt enkelt. Tänk vad trist det skulle vara om alla vore lika, alla tyckte lika, alla tyckte lika. Det går utmärkt att skriva " h*n" om man inte vill avslöja genus. Sedan finns det ju andra sätt också att bevara könshemligheten. "barnet gjorde det eller det" "läkaren sa si och så" själv använder jag aldrig hen eftersom jag tycker det är ett vedervärdigt ord. Ni som använder ordet: Hur kan ni?
    Och du kanske kan berätta hur h*n uttalas.
    (hasteriskn ...eller..)
  • themia
    ljung och viol skrev 2012-07-26 14:55:12 följande:
    Tycker ockå det är konstigt att man inte får tycka så. Låter som en diktatur.
    Läs min sidfot
  • themia

Det är dags att lägga ner den här fåniga debatten nu!
    Ordet är etablerat och används och kommer att användas än mer, vartefter folk vänjer sig.
    Dagens Nyheter har t.ex. börjat använda "hen" i notiser och kommentarer.
    Och, som sagt, det är inte heller förbjudet att låta bli att använda ordet.

Du, som frustar av adrenalin, ta ett djupt andetag och inse att det handlar om en bagatell

Tack ändå för en uppfriskande debatt Glad 

• themia
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-26 16:21:53 följande:
    "Dagens Nyheter har t.ex. börjat använda "hen" i notiser och kommentarer."

Roligaste posten idag.. "notiser och kommentarer" =/= DN-skribenter
    Kan du förklara det där på svenska?
  • themia
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-26 20:20:37 följande:
    kommentarer göre icke DN-journalister
    Om skribenten är journalist eller inte hör inte hit, det intressanta är att DN inte ryggar för att publicera texter innehållande ordet "hen".
    Bravo DN!
  • themia
    Faber skrev 2012-07-26 18:48:54 följande:
    Nej men de använder det som ett av flera verktyg för att föra fram sin ideologi och normalisera den. Att hen skulle behövas för att göra sig förstådd i text och tal är bara en undanflykt för att legitimera användandet.

Jag skulle kunna gå runt med en svastika på stan och hävda att det är en tusentals år gammal solsymbol vilket är sant. Det förhindrar dock inte att majoriteten av de människor jag stöter på främst kommer att förknippa den med nazityskland.
    Den gamla teorin bekräftas återigen - om en diskussion på nätet pågår tillräckligt länge kommer till slut alltid en hänvisning till nazityskland, oberoende av vilket ämne som diskuteras.

Suck, du är verkligen tröttsam!
  • themia
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-26 21:12:22 följande:
    Jag förstod vad du var ute efter, Faber. :)
    Ah, Faber har en fanclub
  • themia
    Faber skrev 2012-07-26 21:20:01 följande:
    Öh, man kan använda andra symboler än en svatsika men den är ganska välkänd och därför lämpad för ändamålet. Om jag springer runt och använder "Yo" i säckiga kläder står det ganska klart att jag vill associeras med en viss grupp liksom om jag går klädd i secondhand, bär en basker och har sytt fast Che Guevara på min jacka.
    Har du tappat orienteringen? Den här tråden handlar om pronomet "hen"
  • themia
    Faber skrev 2012-07-26 21:29:09 följande:
    Jag är medveten om det, det är dock du som hävdar att ordet inte har den minsta politiska laddning och enbart används för att beskriva könet när man inte vet, vilket dock motsägs av att många här är glada i att nyttja det även när så inte är fallet.
    Ja, du är ju en av dem som bestämt hävdar att feministerna planerar en statskupp med hjälp av ordet hen.
    Själv tycker jag att det är ett utmärkt komplement till hon och han.
  • themia
    Faber skrev 2012-07-26 21:41:24 följande:
    Jag har aldrig pratat om en regelrätt statskupp, ta av foliehatten.
    *tar av foliehatten*
  • themia
    Daddy Cool skrev 2012-07-27 01:16:32 följande:
    Nån som har ett förslag på vad "hen" ska heta när man börjar använda motsvarande ord i engelskan? Där finns ju ett minst lika stort behov av att införa ett sånt ord Glad
    Det problemet, om det uppstår, löser de engelsktalande säkert bättre än vi.
  • themia
    Faber skrev 2012-07-27 12:29:15 följande:
    Mina slutsatser har med verkligheten att göra då jag själv känner flera anhängare av den Svenska genusmodellen som hävdar att hen är ett verktyg (ett av många) för att infiltrera och bekämpa det imaginära patriarkatet.

Dessa människor känner inte alla varandra så flera av dem har aldrig umgåtts. Är det inte ett sammanträffande så säg? Anser du att de är unika och inte representativa för sin grupp?
    Folk med konstiga idéer finns överallt, inte minst här på FL.
    Men du skulle kanske kunna peka på en källa, så blir du trovärdigare
  • themia
    Faber skrev 2012-07-27 12:43:14 följande:
    Det har jag gjort men folk struntade ju i dessa, kanske du skall peka på en källa där genusanhängarna uttryckligen säger att det inte finns något patriarkat som de bekämpar och att deras mål inte är att öka sin makt på bekostnad av andra grupper?
    Varför skulle jag styrka något jag aldrig påstått? Jag gillar ordet hen, och använder det i lämpligt sammanhang
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!