• Lavish

Jag hatar HEN!!!

Måste hålla med även om jag inte är lika upprörd som du. Syftet är visst att i någon mån neutralisera skillnader mellan könen. Och det uppskattar jag inte. Dessutom finns det risker behäftade med att inte kalla saker vid deras rätta namn. Sovjets ledare kallade sina underlydande för "kamrat" och kallades detsamma tillbaka, men inte fan var de kamrater. Att hen med tuttar och hen med snopp kallas för samma sak betyder inte att hen med tuttar kommer bli behandlad på samma sätt som hen med snopp.

• Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 11:48:25 följande:
    Jag håller med om att det finns risker med att inte kalla saker vid deras rätta namn, men det är därför jag tycker att hen är ett bra tillskott till språket. Då kan man säga hen istället för hon/han när man inte vet könet, och inte riskera att kalla något vid ett felaktift namn.

Har svårt att bortse från ordets bakgrund. För visst var den ingen mellanstadieelev som behövde korta sista ordet för att få med det på sidan som kom på det? Utan visst kommer det från någon institution för genusforskning, antagligen från det högre seminariet där queerteori diskuterades?
  • Lavish
    themia skrev 2012-07-20 11:46:43 följande:
    Att syftet är att neutralisera skillnader mellan könen, är något som "hen-hatarna" hittat på för att förvirra debatten
    Vem kom på ordet hen, och introducerade det med framgång? och vilka tankegångar låg bakom?
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 11:51:24 följande:
    Jag tror att du missuppfattat hur hen används.

Det är inte en fråga om att börja kalla alla män och kvinnor för samma sak, eller att förneka att det finns biologiska skillnader mellan de fysiska könen. Varför skulle någon vilja göra det?
    Jag tror faktiskt inte alls att jag missuppfattat. Varför skulle du säga att ordet kommit just nu? Han och hon (eller föregångare) finns i svenska språket så långt tillbaka vi har skriftliga källor. Det är alltså en slump att någon kommit på denna snilleblixten under 1900 talets andra hälft?
  • Lavish

Dessutom ser man ju ofta att hen används just om personer man visst vet kön på. Här på FL t.ex skriver folk ofta om sina barn, partners eller andra och använder hen fast de säkerligen vet vilket kön personen har.

Problemet med det blir ju att man förutsätter att personens kön är oviktig för sakfrågan. Det är det oftast inte.

• Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 11:59:40 följande:
    Beror det på utomjordningarna?

*foliehatt på*
    Du har ingen aning alltså? Eller du tycker frågan är dum?
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 11:59:54 följande:
    Ja, för i Finland så märks det verkligen hur avkönat det blivit av att i några tusen år ha använt "hen"... Obestämd
    Tja det var ju lite poängen jag hade. Att det är tankegångarna bakom hen som stör mig snarare än ordet i sig. Det lär inte ha varit samma tankegångar för några tusen år sedan...
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 12:03:53 följande:
    Håller du fast vid din ursprungliga kritik om att kalla saker vid dess rätta namn, eller kokar det ned till att det handlar om ursprung/agenda? Jag försöker mig inte på att vara dryg, frågar för att veta hur du resonerar kring det.

Angående bakgrund har jag hört flera historier om hur det uppstod, alla självklart den enda rätta. Jag har sett att det användes under 70-talet, så det enda jag kan säga säkert är att det inte uppfunnits senare än så. Mest troligt är att det är flera sammanverkande faktorer. Ironiskt nog tror jag att hen slagit igenom nu för att det finns ett sådant feministhat. Jag kommer ihåg hur det diskuterades för 10 år sedan, och alla som jag hörde prata om det då var positiva. Det slog inte igenom då. Nu finns det grupper av människor som varnar för den stora stygga genus-vargen, och plötsligt finns det motståndare till ordet och det kan bli en debatt. 
    Jo jag tror att det är "uppfunnet" under sent 60 tal eller så, men säkerligen av "genusmedvetna". Men det har ju fått spridning till allmänheten nyligen. När jag började universitetet för 7 år sen hade jag en väninna som gick genusvetenskap och hon kom upprörd därifrån och redogjorde för mig om hen som jag aldrig hade hört talas om förr, eller på någon av de kurserna jag gick. Nu var det väl kanske inte alldeles nytt då, men jag är iaf ganska säker på att ordet spreds från genusvetenskapen in i akademiska och intellektuella kretsar och nu har nått allmänheten.
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 12:03:53 följande:
    Håller du fast vid din ursprungliga kritik om att kalla saker vid dess rätta namn, eller kokar det ned till att det handlar om ursprung/agenda? Jag försöker mig inte på att vara dryg, frågar för att veta hur du resonerar kring det.
    Ja och min tanke är att de tankegångarna som ligger bakom hen visst på sikt syftar till att ersätta allt han och hon med hen.  Även om det inte är den användningen som oftast förekommer idag.
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 12:22:02 följande:
    Hen kommer från finskan, där det som i andra finsk-ugriska språk inte finns könade tredje person. Vem som introducerade det är omöjligt att veta. Tankegången låg i, tror jag, att det finns många som ogillar att ses som ett kön, och att det finns många som är mellan eller bortom gängse könsdikotomi. Hon och han räcker helt enkelt inte. Sedan är det dessutom ett bra pronomen för människor vars kön man inte vet.
    Men jag menade in i svenskan. Queerteoretiker alltså?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!