• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-07-20 12:24:26 följande:
    Det är väl lite väl konpiratoriskt att ana sig till en dold agenda bakom bruket av ett ord som "hen".

Språkets ägare är användarna, och ord eller betydelser av ord som fyller ett tomrum i språket brukar kunna etablera sig och bli en del av ett praktiskt fungerande språk.

Det är nog troligt att hen så småningom även blir en lika självklar del av muntlig kommunikation som det idag håller på att bli av den skriftliga. 

Att sedan betydelsen av ordet fungerar som någon form av intelligenstest har säkert inneburit att spridningen har gått snabbare än annars. 

tänk om folk varit lika medvetna och kritiska när ord som "bidragsberoende" var poppis... Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Lavish
    FMGA skrev 2012-07-20 12:24:26 följande:
    Det är väl lite väl konpiratoriskt att ana sig till en dold agenda bakom bruket av ett ord som "hen".

Språkets ägare är användarna, och ord eller betydelser av ord som fyller ett tomrum i språket brukar kunna etablera sig och bli en del av ett praktiskt fungerande språk.

Det är nog troligt att hen så småningom även blir en lika självklar del av muntlig kommunikation som det idag håller på att bli av den skriftliga. 

Att sedan betydelsen av ordet fungerar som någon form av intelligenstest har säkert inneburit att spridningen har gått snabbare än annars. 
    Fast att ett nytt pronomen slår igenom är en stor sak, och att det har lyckats tillmäter jag den teoretiska bakgrunden som har många anhängare och som växer sig starkare.

För det andra, som sagt, det finns redan nu många som använder hen om personer de känner till könet på. Dvs användningen av ordet går inte att styra till att vara endast det som vissa här vill påstå att det används till (när man inte vet kön).
  • Solglimtar

Jag skrattar åt att man kan "hata" ett litet ord och tycker man bör förstå skillnaden mellan att vilja sudda bort kön och sudda bort förutsättningarna/begränsningarna könet kan innebära.

• Lavish
    PolyPond skrev 2012-07-20 12:25:43 följande:
    Det är det oftast, skulle jag säga. Genom att neutralisera frågeställningen får man mindre fördomsfulla svar.
    Eller kanske mindre användbara svar
  • Lavish
    Solglimtar skrev 2012-07-20 12:27:17 följande:

Jag skrattar åt att man kan "hata" ett litet ord och tycker man bör förstå skillnaden mellan att vilja sudda bort kön och sudda bort förutsättningarna/begränsningarna könet kan innebära.

Fast det finns en punkt där de två möter varandra och det är det jag är orolig för här...
  • Dorian Ertymexx
    Solglimtar skrev 2012-07-20 12:27:17 följande:

Samma sak ju, om folk kan ha frihet i sin könsnorm så kan de ju välja FEL!!! Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym
    Lavish skrev 2012-07-20 12:27:33 följande:
    Får man icke användbara svar har man alltid möjlighet att berätta könet, eller hur? Däremot saknar man möjligheten att återta informationen om könet, om man skulle visa sig få icke användbara svar, som bygger på fördomar för att man berättat könet från början.
  • Solglimtar
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 12:32:41 följande:

Samma sak ju, om folk kan ha frihet i sin könsnorm så kan de ju välja FEL!!! Obestämd

True that. Ååååh att man alltid ska behöva tänka steget längre liksom!
  • PolyPond
    Lavish skrev 2012-07-20 12:27:33 följande:
    Vill man ha svar baserade på folks uppfattning om kön så är det enkelt att skriva han eller hon istället, men vanligen är det helt och hållet irrelevant för frågor som ställs här.
  • Anonym (:))
    themia skrev 2012-07-20 11:46:43 följande:
    Att syftet är att neutralisera skillnader mellan könen, är något som "hen-hatarna" hittat på för att förvirra debatten
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.

Så du menar att det är hen hatare som infört hen på vissa förskolor för att neutralisera barnens kön. I don't unik so! Antar att du inte längre säger sopgubbar utan sophenar också?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!