• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PumpkinQueen
    Faber skrev 2012-07-20 13:48:31 följande:
    Ganska lustigt, vem som helst som följer nyheterna kan se att genusmodellen vinner mer och mer inflytande. Det ligger naturligtvis i ditt intresse att förneka att så är fallet och din taktik är att använda samma metoder till att förlöjliga meningsmotståndare som feministerna anklagar patriarkatet för att nyttja.
    *nickar vetande* Precis så är det. Anledningen till att du aldrig ser några extremfeminister som vill kastrera alla män är att de GÖMMER sig. Att de inte syns är ett BEVIS för att de finns.

Tomte
  • PumpkinQueen
    MaryArden skrev 2012-07-20 13:50:17 följande:
    Men hur ofta gör du något med tuttarna?
    Nu blev det väl lite väl intimt här? Skäms
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:59:01 följande:
    *nickar vetande* Precis så är det. Anledningen till att du aldrig ser några extremfeminister som vill kastrera alla män är att de GÖMMER sig. Att de inte syns är ett BEVIS för att de finns.

Tomte
    Ja jag förstår att jag bara inbillat mig tidningsartiklarna jag länkade, liksom många andra genom åren. Kan du översätta dem åt mig?
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • CMM
    MaryArden skrev 2012-07-20 13:58:08 följande:
    Nej, det här sidospåret startade när du misstolkade Solglimtars inlägg tidigare i tråden.
    Vad har jag misstolkat? Jag la till en, vad jag tycker, fullt relevant tankegång till Solglimtars inlägg. Huruvida det hon skrev innefattade det jag skrev, underförstått, kan varken du eller jag veta.

Och på vilket sätt detta spelar roll för vad PQ skrev om att fokusera på likheter i stället för skillnader förstår jag inte heller. 
  • CMM
    Faber skrev 2012-07-20 14:00:45 följande:
    Ja jag förstår att jag bara inbillat mig tidningsartiklarna jag länkade, liksom många andra genom åren. Kan du översätta dem åt mig?
    Du får tänka på att feminister och genusvetare bara vill allas bästa. Därför är det ohederligt att ifrågasätta dem.
  • Anonym

Om man är flicka biologiskt och känner sig som en flicka så tycker jag att man är en "hon". Om man är en pojke biologiskt och känner sig som en pojke så tycker jag alltså att man är en "han". Men om man har både kvinnliga och manliga könsorgan, ser ut som en flicka, men känner sig som en pojke. Har man då inte rätt att föredra att kallas för "hen"? Tycker att ordet e onödigt i alla andra fall.. Tycker det bara ska få användas på de som inte känner sig som varken en "han" eller "hon".. Annars fyller "han" och "hon" sin funktion tycker jag...

• PumpkinQueen
    Lavish skrev 2012-07-20 13:50:46 följande:
    Det beror väl på vad du menar med härleda? Jag tror absolut att de flesta nya ord har en, specifik upphovsman. Och att de flesta nya ord från början sprids inom/av en liten gruppering. Däremot kanske det inte alltid är möjligt att hitta den personen om det är det du menar. Men att det skulle vara extremt ovanligt att kunna hitta personen håller jag inte med om. När det handlar om nya arter, nya sjukdomar, nya mediciner, nya vetenskapliga begrepp m.m är det väl tvärtom ganska lätt att hitta upphovspersonen?
    Med "härleda" menar jag "spåra".

Inom vetenskapen är det kanske möjligt att hitta upphovspersonerna till vissa ord. Jag tror dock att det är svårt även inom detta område. Språket är ju flyktigt. När du väl sagt ett ord är det ju sagt, det går inte att ta tillbaka det från någons medvetande när de väl hört ordet. Det enda man kan spåra är i sådana fall nedskrivna ord -men hur vet man att ordet inte använts av någon i talspråk innan det skrevs ned?
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 13:55:33 följande:
    Jag menar att när man gör något och aktiviteten beskrivs är det aktiviteten som är viktig, och en själv som person är bara viktig i förhållande till den här aktiviteten. 

Exempelvis om jag är kirurg. Om jag opererar någon är det operationen som är viktig, jag är endast viktig utifrån de delar av mig som på något sätt kan påverka operationen. Att jag är utbildad läkare är relevant, att jag är allergisk mot bedövningsmedlet som används den dagen är relevant. Att jag är kvinna är inte relevant.

Om jag däremot ska strippa så är plötsligt mitt kön en av de delar av mig som är relevanta. Men väldigt få aktiviteter faller under den kategorin. 
    Jag tycker visst att det är relevant. Kan hålla med om att könet inte alltid är viktigt, men jag tycker det är viktigt såpass ofta att jag motsätter mig användningen av hen för sånt helt enkelt.

Säg t.ex att läkar-hen med tuttar oftare lyckas med sina operationer än läkar-hen med snopp? Eller säg att läkar-hen med tuttar endast får i uppdrag att göra enklare operationer, medan läkar-hen med snopp alltid får göra de komplicerade ingreppen och därmed också får högre lön? Säg t.ex att läkar-hen med snopp uppfattas som mycket mer ödmjuk och trevlig av patienterna än läkar-hen med tuttar?

Är det då verkligen helt irrelevant att den ena gruppen av hens var kvinnor och den andra gruppen av hens var män? (Heter det hens i plural? )
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 14:04:05 följande:
    Med "härleda" menar jag "spåra".

Inom vetenskapen är det kanske möjligt att hitta upphovspersonerna till vissa ord. Jag tror dock att det är svårt även inom detta område. Språket är ju flyktigt. När du väl sagt ett ord är det ju sagt, det går inte att ta tillbaka det från någons medvetande när de väl hört ordet. Det enda man kan spåra är i sådana fall nedskrivna ord -men hur vet man att ordet inte använts av någon i talspråk innan det skrevs ned?
    Men varför är det viktigt? Poängen är väl att det FINNS en upphovsperson?
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-07-20 13:55:33 följande:
    Inte med de orden - men du delade ut bannor eftersom du inte villa fokusera på skillnaderna utan på likheterna. Jag menar att man bör fokusera på bådadera, annat vore att försöka forma världen till något den inte är. I och för sig rätt populärt i vissa genusvetarkretsar, men ändå.
    Varför anser du att det är viktigt att fokusera på skillnaderna, när de är så mycket färre än likheterna? Är det för att du upplever att du skulle missgynnas om kvinnor och män blev behandlade som individer? Tjänar du något på att bli behandlad enligt en stereotyp bild av vad en man är?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!