MaryArden skrev 2012-07-20 13:55:33 följande:
Jag menar att när man gör något och aktiviteten beskrivs är det aktiviteten som är viktig, och en själv som person är bara viktig i förhållande till den här aktiviteten.
Exempelvis om jag är kirurg. Om jag opererar någon är det operationen som är viktig, jag är endast viktig utifrån de delar av mig som på något sätt kan påverka operationen. Att jag är utbildad läkare är relevant, att jag är allergisk mot bedövningsmedlet som används den dagen är relevant. Att jag är kvinna är inte relevant.
Om jag däremot ska strippa så är plötsligt mitt kön en av de delar av mig som är relevanta. Men väldigt få aktiviteter faller under den kategorin.
Jag tycker visst att det är relevant. Kan hålla med om att könet inte alltid är viktigt, men jag tycker det är viktigt såpass ofta att jag motsätter mig användningen av hen för sånt helt enkelt.
Säg t.ex att läkar-hen med tuttar oftare lyckas med sina operationer än läkar-hen med snopp? Eller säg att läkar-hen med tuttar endast får i uppdrag att göra enklare operationer, medan läkar-hen med snopp alltid får göra de komplicerade ingreppen och därmed också får högre lön? Säg t.ex att läkar-hen med snopp uppfattas som mycket mer ödmjuk och trevlig av patienterna än läkar-hen med tuttar?
Är det då verkligen helt irrelevant att den ena gruppen av hens var kvinnor och den andra gruppen av hens var män? (Heter det hens i plural?

)