• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PumpkinQueen
    FMGA skrev 2012-07-20 13:16:46 följande:
    Jag menar nog att betydelsen inte ändras om man sjunger "fick hen syn på barnen" istället för han. Jag är övertygad om att Alice Tegnér inte ansåg att könet på ekorren var viktigt för visan, det var bara så att då fungerade han även som ett neutralt könspronomen - eller som en norm om man uttrycker det lite annorlunda.

Din sista påstående förstår jag inte riktigt. Det grundar sig på samma tankegångar som dem TS ger uttryck för. Visst är könet viktigt, men inte i alla sammanhang. T ex inte på en ekorre som sitter i granen. Såvida man inte avser att försöka fånga hen och starta en ekorrufarm. Då kan könet på ekorren i allra högsta grad vara betydelsefullt, så betydelsefullt att det nog är lika bara att kalla hen för hen innan man vet om hen är en hon eller en han.
    HÖRA barnen, inte se dem. Så sjöng i alla fall vi, när jag var barn.

Eftersom allt var bättre förr så har jag rätt. Skrattande
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-07-20 13:23:40 följande:
    Okej. Du påstår alltså, på fullt allvar, att det inte finns några biologiska skillnader mellan män och kvinnor förutom de rent fysiska?

Vad, i så fall, är det som får dig att tro att evolutionen skulle ha lett till så pass stora skillnader fysiskt men inga alls vad beträffar icke fysiska attribut? 
    Vadå STORA skillnader fysiskt? Jag tycker vi ser rätt lika ut. Två armar. Två ben. Ett huvud. Och så vidare. Det finns väldigt många fler likheter mellan kvinnor och män än vad det finns skillnader. Så varför fokusera så mycket på skillnaderna?
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:22:22 följande:
    Jag tycker att ditt sätt att ställa frågan tyder på att du anser att det finns någon stor konspiration kring det här ordet. Det tycker jag verkar lite väl extremt.

Jag upplever att det finns naturliga skäl till att ordet hen dykt upp "nu". Här är två enkla exempel som jag kom på just nu:
    1) Förr var det för det första färre som kunde läsa och skriva. De som kunde detta var till största del män (för att utbilda en kvinna ansågs ju vara lika lönsamt som att utbilda en katt). Därför kunde de ta för givet att de i första hand skrev till andra män. Alltså ansåg de sig veta könet på mottagaren av texten.
    2) Alla yrken var indelade i "mansjobb" och "kvinnojobb". Man visste därmed att en elektriker eller en läkare var en man, medan en sjuksköterska eller en hushållerska var en kvinna. Alltså kunde man utgå ifrån att man visste könet på någon om man fick reda på vilket yrke de hade.

Idag kan vi inte längre utgå ifrån att vi vet vilket kön någon har, bara för att de har ett visst jobb eller är läs-och skrivkunniga. För att slippa göra bort oss och kalla någon för fel kön, vill man alltså ha ett könsneutralt pronomen som man kan använda när man inte vet vilket kön en person har.

På vilket sätt är det dåligt att man kan prata om någon utan att ange vilket kön personen i fråga har? Vad får dig att tycka att människans kön är viktigt i nästan alla situationer som finns?
    Du tror inte att det faktum att den Svenska genusmodellen nästlat sig in i maktens korridorer och numera finns i varje partiprogram och i varje styrdokument från riksdags till kommunal nivå kan vara en faktor?
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:24:31 följande:
    Coolt. Vem har uppfunnit de andra orden i språket?
    De flesta ord är ju så gamla att det inte går att hitta upphovsmannen men det är klart att det finns en sådan. Nyare ord kommer ofta från författare, låtskrivare och artister. Ibland utländska låneord och då är det ofta en artist som börjar använda dem. Andra ord används i akademin och hittas antingen på för att man behöver ett ord för en företeelse eller lånas från utländska språk och översätts på det ena eller andra sättet.
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:38:45 följande:
    Vadå STORA skillnader fysiskt? Jag tycker vi ser rätt lika ut. Två armar. Två ben. Ett huvud. Och så vidare. Det finns väldigt många fler likheter mellan kvinnor och män än vad det finns skillnader. Så varför fokusera så mycket på skillnaderna?
    Du vet precis vad jag menar.

Och visst bör man fokusera på likheter också. Det jag vänder mig emot är hela det är snacket om att pojkar och flickor egentligen är precis samma sak - för så är det itne. 
  • lille Birger
    lille Birger skrev 2012-07-20 01:30:45 följande:
    Jag välkomnar ordet hen och dess objektivform henom av anledningen att jag skulle vilja att samhället blev mer könsneutralt.

Ett exempel på den könsneutralitet jag förespråkar är att jag skulle vilja kunna vända mig till den kommunalt finansierade hjälporganisation för offer inom nära relation och säga att "jag som könsneutral individ har blivit misshandlat i en nära relation och vill få hjälp." Detta går inte i dagsläget, hjälporganisationen måste få reda på om jag är man eller kvinna så de vet om de kan diskriminera mig eller inte. Skulle även vilja att domstolar inte fick reda på vederbörandes kön. Detta gör det svårare för domare och jury att låta sexistiska värderingar influera deras beslut i t ex vårdnadstvister.

Tycker inte heller att media ska avslöja könet på gärningsmän och brottsoffer. Det råder ju en kutym enligt vilken man generellt inte avslöjar brottslingars etnicitet. Men varför avslöjar man då alltid könet? Varför är kön generellt viktigare än t ex etnicitet? 

Finns såklart jättemånga fler fall där könsneutralitet skulle vara eftertraktat, dessa 3 situationer är bara de jag kom på spontant, nattrött som jag är.

Med detta sagt tycker jag att det är märkligt att inte fler män välkomnar ordet hen eftersom könsneutralitet i längden skulle leda till minskad diskriminering av män. Om myndigheter och liknande inte vet om det är en man eller kvinna de har att göra med kan de ju inte könsdiskriminera.

Min undersökning visar att väldigt få män använder könsneutrala personliga pronomen: docs.google.com/spreadsheet/pub&output=html
  • CMM
    lille Birger skrev 2012-07-20 13:43:43 följande:
    Med detta sagt tycker jag att det är märkligt att inte fler män välkomnar ordet hen eftersom könsneutralitet i längden skulle leda till minskad diskriminering av män. Om myndigheter och liknande inte vet om det är en man eller kvinna de har att göra med kan de ju inte könsdiskriminera.

Min undersökning visar att väldigt få män använder könsneutrala personliga pronomen: docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0AvUreAqk...
    De allra flesta lagar är könsneutrala, trots att de skrivits utan "hen". Men visst, det finns ett par lagtexter i vilka män diskrimineras och dessa vore det klart lovvärt att se över.
  • PumpkinQueen
    Faber skrev 2012-07-20 13:40:11 följande:
    Du tror inte att det faktum att den Svenska genusmodellen nästlat sig in i maktens korridorer och numera finns i varje partiprogram och i varje styrdokument från riksdags till kommunal nivå kan vara en faktor?
    Så det ÄR utomjordingarnas fel ändå? Rackarns. Jag visste att jag inte borde tagit av mig foliehatten. Obestämd
  • PumpkinQueen
    Lavish skrev 2012-07-20 13:42:51 följande:
    De flesta ord är ju så gamla att det inte går att hitta upphovsmannen men det är klart att det finns en sådan. Nyare ord kommer ofta från författare, låtskrivare och artister. Ibland utländska låneord och då är det ofta en artist som börjar använda dem. Andra ord används i akademin och hittas antingen på för att man behöver ett ord för en företeelse eller lånas från utländska språk och översätts på det ena eller andra sättet.
    Håller du med mig om att det är enormt ovanligt att man kan härleda ett "nytt" ord till en enstaka person?
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:22:22 följande:
    Jag tycker att ditt sätt att ställa frågan tyder på att du anser att det finns någon stor konspiration kring det här ordet. Det tycker jag verkar lite väl extremt.

Jag upplever att det finns naturliga skäl till att ordet hen dykt upp "nu". Här är två enkla exempel som jag kom på just nu:
    1) Förr var det för det första färre som kunde läsa och skriva. De som kunde detta var till största del män (för att utbilda en kvinna ansågs ju vara lika lönsamt som att utbilda en katt). Därför kunde de ta för givet att de i första hand skrev till andra män. Alltså ansåg de sig veta könet på mottagaren av texten.
    2) Alla yrken var indelade i "mansjobb" och "kvinnojobb". Man visste därmed att en elektriker eller en läkare var en man, medan en sjuksköterska eller en hushållerska var en kvinna. Alltså kunde man utgå ifrån att man visste könet på någon om man fick reda på vilket yrke de hade.

Idag kan vi inte längre utgå ifrån att vi vet vilket kön någon har, bara för att de har ett visst jobb eller är läs-och skrivkunniga. För att slippa göra bort oss och kalla någon för fel kön, vill man alltså ha ett könsneutralt pronomen som man kan använda när man inte vet vilket kön en person har.

På vilket sätt är det dåligt att man kan prata om någon utan att ange vilket kön personen i fråga har? Vad får dig att tycka att människans kön är viktigt i nästan alla situationer som finns?
    Någon konspiration pratar jag verkligen inte om. Utan helt enkelt om idéer och tankegångar som föds, slår rot och för med sig förändring. På gott och på ont.

Jag tror helt enkelt att fram till ganska nyligen var det självklart att man behövde göra skillnad på han och hon eftersom det helt enkelt var två olika kategorier med olika särdrag. Att hitta på ett gemensamt ord istället vore lika funktionellt som att ha samma ord för potatis och gökur. (Okej inte riktigt men..) Således ligger det i linje med ett idékomplex som handlar om att sudda ut könsidentiteter.

Hen, och han eller hon, är helt enkelt inte samma sak. Han eller hon indikerar att det är en kvinna eller en man som gör något, vilken som. Hen indikerar att det är en könslös individ som gör något.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!