Jag hatar HEN!!!
Jag välkomnar ordet hen och dess objektivform henom av anledningen att jag skulle vilja att samhället blev mer könsneutralt.
Ett exempel på den könsneutralitet jag förespråkar är att jag skulle vilja kunna vända mig till den kommunalt finansierade hjälporganisation för offer inom nära relation och säga att "jag som könsneutral individ har blivit misshandlat i en nära relation och vill få hjälp." Detta går inte i dagsläget, hjälporganisationen måste få reda på om jag är man eller kvinna så de vet om de kan diskriminera mig eller inte. Skulle även vilja att domstolar inte fick reda på vederbörandes kön. Detta gör det svårare för domare och jury att låta sexistiska värderingar influera deras beslut i t ex vårdnadstvister. Tycker inte heller att media ska avslöja könet på gärningsmän och brottsoffer. Det råder ju en kutym enligt vilken man generellt inte avslöjar brottslingars etnicitet. Men varför avslöjar man då alltid könet? Varför är kön generellt viktigare än t ex etnicitet?
Finns såklart jättemånga fler fall där könsneutralitet skulle vara eftertraktat, dessa 3 situationer är bara de jag kom på spontant, nattrött som jag är.