• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Lisa med barn
    lille Birger skrev 2012-07-20 01:30:45 följande:
    Jag välkomnar ordet hen och dess objektivform henom av anledningen att jag skulle vilja att samhället blev mer könsneutralt.

Ett exempel på den könsneutralitet jag förespråkar är att jag skulle vilja kunna vända mig till den kommunalt finansierade hjälporganisation för offer inom nära relation och säga att "jag som könsneutral individ har blivit misshandlat i en nära relation och vill få hjälp." Detta går inte i dagsläget, hjälporganisationen måste få reda på om jag är man eller kvinna så de vet om de kan diskriminera mig eller inte. Skulle även vilja att domstolar inte fick reda på vederbörandes kön. Detta gör det svårare för domare och jury att låta sexistiska värderingar influera deras beslut i t ex vårdnadstvister. Tycker inte heller att media ska avslöja könet på gärningsmän och brottsoffer. Det råder ju en kutym enligt vilken man generellt inte avslöjar brottslingars etnicitet. Men varför avslöjar man då alltid könet? Varför är kön generellt viktigare än t ex etnicitet? 

Finns såklart jättemånga fler fall där könsneutralitet skulle vara eftertraktat, dessa 3 situationer är bara de jag kom på spontant, nattrött som jag är.

Lustigt att du pratar om sexistiska värderingar samt säger dig eftersträva ett mer könsneutralt samhälle. Det är lite svårt att tro med tanke på den profilbild du valt.
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 14:07:05 följande:
    Varför anser du att det är viktigt att fokusera på skillnaderna, när de är så mycket färre än likheterna? Är det för att du upplever att du skulle missgynnas om kvinnor och män blev behandlade som individer? Tjänar du något på att bli behandlad enligt en stereotyp bild av vad en man är?
    Nej. Jag är odelat för att man ska behandlas som individ oaktat vilken könstillhörighet man har. Däremot är jag helt övertygad om att fler (generella) skillnader än man kanske tror går att härleda till det biologiska snarare än det sociala.
  • mliten

Har inte läst hela tråden men vill ändå reagera lite på hela "hen-debatten". Har inget emot ordet som sådant men vad jag reagerar på är att det känns som om många använder ordet för att aktivt dölja könet.

Ok att man använder det när man faktiskt inte vet men tråd efter tråd här på FL och i andra texter så skriver någon som faktiskt vet könet på personen ifråga. Och SÅ jäkla viktigt kan det väl inte vara att dölja könet på sitt barn/sambo whatever i en tråd på FL så att så många känner sig nödgade att använda ordet hen? Eller?

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • PumpkinQueen
    Lavish skrev 2012-07-20 14:05:34 följande:
    Men varför är det viktigt? Poängen är väl att det FINNS en upphovsperson?
    Poängen är snarare att man sällan kan peka ut EN upphovsperson.
  • Jellybeanbaby
    Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!
    Oh my god... JAG hade kunnat skriva det här inlägget. Fast det var inte jag som skrev det. Men jag känner precis likadant! *high five*

Jag har aldrig använt, använder inte och kommer aldrig använda detta fula dumma lilla påfund av genus"vetare".
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-07-20 14:09:07 följande:
    Nej. Jag är odelat för att man ska behandlas som individ oaktat vilken könstillhörighet man har. Däremot är jag helt övertygad om att fler (generella) skillnader än man kanske tror går att härleda till det biologiska snarare än det sociala.
    Om man ska bli behandlad som en individ, varför är det då viktigt för dig att generalisera och gruppera människor i grupper som baseras på deras fysiska attribut?
  • PumpkinQueen
    mliten skrev 2012-07-20 14:09:31 följande:
    Har inte läst hela tråden men vill ändå reagera lite på hela "hen-debatten". Har inget emot ordet som sådant men vad jag reagerar på är att det känns som om många använder ordet för att aktivt dölja könet.

Ok att man använder det när man faktiskt inte vet men tråd efter tråd här på FL och i andra texter så skriver någon som faktiskt vet könet på personen ifråga. Och SÅ jäkla viktigt kan det väl inte vara att dölja könet på sitt barn/sambo whatever i en tråd på FL så att så många känner sig nödgade att använda ordet hen? Eller?
    Varför skulle det vara så viktigt att visa könet hela tiden?
  • Jellybeanbaby

Känslor givna: 16 tack, 9 du är inte ensam, 2 intressant.
    Det blir alltså 25 "röster" positiva till TS och 2 neutrala. Det säger nog det mesta.

VI ÄR INTE ENSAMMA OM ATT HATA "HEN"!

• Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 14:12:34 följande:
    Om man ska bli behandlad som en individ, varför är det då viktigt för dig att generalisera och gruppera människor i grupper som baseras på deras fysiska attribut?
    Ja för alla kvinnor är ju en homogen grupp, liksom alla män så man generaliserar verkligen hårt genom att ange kön.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Dezzie
    Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!