• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 16:13:02 följande:
    Och bara för att hen vet det måste hen tala om det för dig? Varför då?
    Han. FMGA är en han. Det står tidigare i tråden.

Och nej, det måste han väl inte egentligen. Men vad är syftet med att låta bli? Blir man behandlad annorlunda om man har en son som vill åka och bada än om man har en dotter som vill åka och bada? 
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 16:12:13 följande:
    Klart att du hör mycket om det, om du aktivt söker upp sådana artiklar.
    Det handlar om en vanlig lokalblaska inte något underground e-zine.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-07-20 16:16:24 följande:
    Han. FMGA är en han. Det står tidigare i tråden.

Och nej, det måste han väl inte egentligen. Men vad är syftet med att låta bli? Blir man behandlad annorlunda om man har en son som vill åka och bada än om man har en dotter som vill åka och bada? 
    Blir kvinnor och män behandlade olika? Om svaret på den frågan är ja, så kanske du förstår varför man inte vill tala om könet på alla hela tiden.
  • Anonym (q)
    HonHarPlattMage skrev 2012-07-20 15:54:14 följande:
    Jag är jämställdhetsaktivist och försöker bekämpa matriarkatiska strukturer.
    Visst, krabben. Hojta om du hittar några.
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 15:42:42 följande:
    Har du märkt att de flesta feminister verkar ha en annan uppfattning än du om vad feminism är? Vad tror du att det beror på?
    Det är med feminism som så: vad feministerna säger att de står för spelar ingen roll.

Deras credo fastställs nämligen av antifeminister som vet vad feministerna egentligen tycker!  Dessa kvinnohatande gubbkärringar är nämligen normalt sverige- och kristdemokrater och är därför impregnerade med hycklandet som politisk metod - så de antar att alla andra också ljuger och bedrar för att dölja en icke salongsfähig extremistagenda.

Tjuven tror att alla stjäl, och det A säger om B säger mer om A än om B, ni vet.

Eller ja, som en del av er vet. En hel del andra sitter nu nämligen förbryllat och försöker reda ut logiken bakom A och B där uppe.
    CMM skrev 2012-07-20 16:03:57 följande:
    Det är ju just i de där lägena "hen" blir så urbota fånigt. För du vet mycket väl vilket kön ditt barn har, eller hur?  
    Det är just i de där lägena "hen" är lika språkligt inkorrekt som "den", eftersom både författaren och läsaren vet att det är en pojke.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-20 13:14:15 följande:
    Moder jord sa till fader frost att hen inte orkade med det här med könslösa ord längre...

I så fall bör du övergå till spanska omedelbums. I svenskan är ALLA substantiv som inte är människor eller vissa djur (oftast däggdjur) okönade. I spanskan (och franskan också vill jag minnas) är allt könat.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    PolyPond skrev 2012-07-20 13:14:32 följande:
    Tyvärr är det ju precis så det blir ibland.
    Jag har ett manligt nickname på Flashback. Det jag säger mottas ofta annorlunda mot när jag skriver med kvinnligt alterego, även om det är samma sak som sägs på samma sätt.

Jag vet. Det var en ironi toppad med sanning. Bara att kolla valfri otrohetstråd eller "han/hon är dum!"-tråd. TS kön och partnerns kön inverkar mycket på de svar som kommer i tråden. Tror vi alla känner till "DUMPA!!!"-fenomenet.
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-07-20 13:16:46 följande:
    Jag menar nog att betydelsen inte ändras om man sjunger "fick hen syn på barnen" istället för han. Jag är övertygad om att Alice Tegnér inte ansåg att könet på ekorren var viktigt för visan, det var bara så att då fungerade han även som ett neutralt könspronomen - eller som en norm om man uttrycker det lite annorlunda.

Din sista påstående förstår jag inte riktigt. Det grundar sig på samma tankegångar som dem TS ger uttryck för. Visst är könet viktigt, men inte i alla sammanhang. T ex inte på en ekorre som sitter i granen. Såvida man inte avser att försöka fånga hen och starta en ekorrufarm. Då kan könet på ekorren i allra högsta grad vara betydelsefullt, så betydelsefullt att det nog är lika bara att kalla hen för hen innan man vet om hen är en hon eller en han.

Njae, riktigt så är det inte. Alice visste nog, som alla biologer, att det faktiskt bara är han-ekorrar som skalar kottar. Hon-ekorrarna sitter hemma i boet och städar och tar hand om barnen. Ja, utom när de är ute och samlar rosa blommor för att pryda honbarnen, och blå för hanbarnen.
  • listo
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 16:35:29 följande:
    Jag vet. Det var en ironi toppad med sanning. Bara att kolla valfri otrohetstråd eller "han/hon är dum!"-tråd. TS kön och partnerns kön inverkar mycket på de svar som kommer i tråden. Tror vi alla känner till "DUMPA!!!"-fenomenet.
    Det blev ju också extremt tydligt med tråden om kvinnan som skulle köpa sex av en manlig eskort och blev ivrigt påhejad av folk i tråden för att det typ var en lyx hon absolut skulle få unna sig...
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-07-20 13:23:40 följande:
    Okej. Du påstår alltså, på fullt allvar, att det inte finns några biologiska skillnader mellan män och kvinnor förutom de rent fysiska?

Vad, i så fall, är det som får dig att tro att evolutionen skulle ha lett till så pass stora skillnader fysiskt men inga alls vad beträffar icke fysiska attribut? 

Japp.

Så pass stora skillnader? VILKA stora skillnader? Har jag missat att kvinnor har vingar och män har jättelika tentakler ur munnen? Har kvinnor fjällpansar och män är amöbaliknande väsen?

Vi är inte särskilt olika alls, fysiskt. Tvärtom. DU ser skillnaderna tydligt, eftersom du är en av vår art, det ingår liksom i konceptet att vi kan se skillnad på kön (oftast). Det betyder inte att skillnaderna är stora, bara att vi är tränade i att se de små skillnader som finns.     
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:38:45 följande:
    Vadå STORA skillnader fysiskt? Jag tycker vi ser rätt lika ut. Två armar. Två ben. Ett huvud. Och så vidare. Det finns väldigt många fler likheter mellan kvinnor och män än vad det finns skillnader. Så varför fokusera så mycket på skillnaderna?

My bad, såg inte att du hann före.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!