Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 16:42:15 följande:
Japp.
Jag instämmer.
Skillnaderna inom könen är minst lika stora som skilladerna mellan könen. Det finns fysiska skillnader - kvinnor har tuttar och höfter för att kunna föda och mata barn, män har kuk för att göra kvinnorna på smällen. Reproduktiva funktioner.
Men resten är huvudsakligen kosmetiskt. Män är längre och tyngre, vilket inte nödvändigtvis betyder ett skvatt. Det är inte för att vi är jägare eller krigare av naturen, hade så varit fallet hade vi haft klor och huggtänder och läderhud snarare än att vara lika mjuka och ömtåliga som kvinnor. Det kan lika gärna vara ett skönhetsideal, som fåglars fjäderdräkt.
Det går inte att dra växlar på egenskaper som finns på båda sidor. Män i gemen är hårigare än kvinnor, men det finns rätt många kvinnor som är hårigare än rätt många män. Det finns rätt många kvinnor som är starkare än män, även om det inte är så för medianindividerna. Kvinnor har testosteron. Män har
mer testosteron. Män har östrogen. Kvinnor har
mer östrogen.
På insidan av kraniet är vi nästan identiska. Man kan se vissa skillnader på vuxna individer, men det kan lika gärna bero på miljö som arv, för hjärnan bygger om sig efter behov och användning. Och det går heller inte att placera personegenskaper på könen, för i blindtest stämmer det inte. Jag känner män som kan babbla i timmar om hur mycket deras fru pratar.
Så bortsett från kuk och fitta är skillnadena rätt obetydliga, speciellt i huvudet där jag snarare vill påstå att de är obefintliga.