• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • The Green Witch
    Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Lägg ner detta neutraliserande av könen! --- Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt.
    *suck*

Hen har totalt missförstått syftet med ordet. Tungan ute
  • Fiona M
    LunaLunatic skrev 2012-07-20 19:11:48 följande:
    Hittade inte alternativet "Vilken idiotiskt diskussion, läs på innan nästa gång"
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

• Lavish
    Anonym skrev 2012-07-20 14:37:43 följande:
    Hen är inte ett gemensamt ord för han och hon, utan ett ord som kan användas för antingen han eller hon, i de fall någon känner att det behövs. Hen betyder inte "mankvinna" utan "person".
    Precis, ett könslöst pronomen. Det har inte samma betydelse som två könade pronomen.
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 17:02:39 följande:
    Du menar - om vi låtsas att fördomar om att män är bättre på vissa saker och kvinnor bättre på annat stämmer så är det relevant?
    Nej, jag menar att när man beskriver ett problem utan att nämna könet på de inblandade kan det hindra att man finner lösningen på problemet.
  • themia
    Lavish skrev 2012-07-20 11:52:05 följande:
    Vem kom på ordet hen, och introducerade det med framgång? och vilka tankegångar låg bakom?
    Ordet har funnits i finskan sedan urminnes tider. Vem som började använda det i svenskan är inte lätt att veta, men det är inte särskilt långsökt så det är säkert många som börjat använda det oberoende av varandra. Det är mer än 10 år sedan jag såg det första gången.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Lavish
    themia skrev 2012-07-20 19:20:16 följande:
    Ordet har funnits i finskan sedan urminnes tider. Vem som började använda det i svenskan är inte lätt att veta, men det är inte särskilt långsökt så det är säkert många som börjat använda det oberoende av varandra. Det är mer än 10 år sedan jag såg det första gången.
    Jo, det är väl mer än bara lite långsökt? Finland och Sverige var i flera hundra år två delar av samma rike. Innan dess fanns täta kontakter. Dorian säger att hen har funnits i finskan i  1000 tals år. Vad är oddsen att flera personer på olika håll, oberoende av varandra, börjar använda hen de senaste 10 åren? Det enda som kan förklara sånt är i så fall att ett nytt, väldigt starkt paradigm marscherar in och på kort tid får så starkt fäste att personer som inte känner varandra gör något sådant.
  • themia
    Faber skrev 2012-07-20 15:53:37 följande:
    Vad grundar du det på? Med feminism syftar jag på den Svenska statsfeminismen, vilket variant menar du?
    Spännande! Svenska statsfeminismen, det var något nytt för mig. 
    Har du numret på SFS-utgåvan? 
  • Insatt
    Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!! Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

Ts verkar vara lite överspänd. Vad är henoms problem? Nej ts, jag vet inte om du har en kuk eller en fitta mellan benen, alltså är du en hen för mig.
  • FMGA
    The Green Witch skrev 2012-07-20 18:53:33 följande:
    Eurabihen.
    Underbart!
  • themia
    Lavish skrev 2012-07-20 19:24:22 följande:
    Jo, det är väl mer än bara lite långsökt? Finland och Sverige var i flera hundra år två delar av samma rike. Innan dess fanns täta kontakter. Dorian säger att hen har funnits i finskan i  1000 tals år. Vad är oddsen att flera personer på olika håll, oberoende av varandra, börjar använda hen de senaste 10 åren? Det enda som kan förklara sånt är i så fall att ett nytt, väldigt starkt paradigm marscherar in och på kort tid får så starkt fäste att personer som inte känner varandra gör något sådant.
    Min personliga teori är att det är internetskrivandet som lockat fram en förenkling som ersättning för bastarden han/hon. Internet  har ju blivit något av förkortningarnas mecka, på gott och ont.
    Men hen är ett bra ord, rätt använt
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!