• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Lavish
    themia skrev 2012-07-20 19:47:16 följande:
    Min personliga teori är att det är internetskrivandet som lockat fram en förenkling som ersättning för bastarden han/hon. Internet  har ju blivit något av förkortningarnas mecka, på gott och ont.
    Men hen är ett bra ord, rätt använt
    Okej, det tror jag absolut inte på.
  • Faber
    themia skrev 2012-07-20 19:32:08 följande:
    Spännande! Svenska statsfeminismen, det var något nytt för mig. 
    Har du numret på SFS-utgåvan? 

*Politiskt korrekt sidfot*
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 19:18:15 följande:
    Nej, jag menar att när man beskriver ett problem utan att nämna könet på de inblandade kan det hindra att man finner lösningen på problemet.
    Hoppar in här istället för senast du svarade till mig, eftersom du utvecklade det ytterligare här. 

Det vi pratade om tidigare var att du menade att kön är relevant information att få. Jag undrar fortfarande varför.

De flesta diskussioner är inte problemlösande, och jag anser fortfarande att könet är relevant information i ytterst få situationer. Du skrev tidigare att  kvinnliga läkare kanske generellt får göra enklare operationer, även om vi utfår ifrån det som premiss gör det fortfarande inte läkarens kön till sådan relevant information att jag ser någon anledning till att specifikt nämna läkarens kön. Vad ska du göra med den informationen? Och är det då inte viktigare att nämna antal år i yrket? Surivalrate av dennes patienter?

(sen är vi lite teoretiska nu, om någon säger hen om läkaren antar jag att könet ändå är okänt).  
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 19:58:45 följande:
    Hoppar in här istället för senast du svarade till mig, eftersom du utvecklade det ytterligare här. 

Det vi pratade om tidigare var att du menade att kön är relevant information att få. Jag undrar fortfarande varför.

De flesta diskussioner är inte problemlösande, och jag anser fortfarande att könet är relevant information i ytterst få situationer. Du skrev tidigare att  kvinnliga läkare kanske generellt får göra enklare operationer, även om vi utfår ifrån det som premiss gör det fortfarande inte läkarens kön till sådan relevant information att jag ser någon anledning till att specifikt nämna läkarens kön. Vad ska du göra med den informationen? Och är det då inte viktigare att nämna antal år i yrket? Surivalrate av dennes patienter?

(sen är vi lite teoretiska nu, om någon säger hen om läkaren antar jag att könet ändå är okänt).  
    Tja, ytterst så vill jag helt enkelt veta könet på läkaren. När jag föreställer mig situationen kommer jag att välja att föreställa mig en man eller en kvinna och jag inte får veta kön, så då vet jag inte var poängen att undanhålla det. Och nu föreställde jag mig att det gällde en situation där man visste könet och avsiktligt dolde det med hen. Förövrigt går det inte att förmedla år i yrket eller survivalrate genom att byta ut en bokstav i ett ord. Varför minska mängden information man kan framföra genom ett kort textstycke?
  • Anonym (Hurra för hen!)
    EnAnonumius skrev 2012-07-20 19:05:55 följande:
    "Kaj" är ett mansnamn. Det har sina rötter från Danmark och även här i Sverige så är det klassat ett mansnamn.
    Så ditt exempel blir lite lustigt här när du använder ett mansnamn om du vill göra ett könslöst exemplifierande. Flört

Sedan så vad menar du med en person som varken "man eller kvinna"?

Sedan ditt exempel. Att ha denna typ av meningsutbyte förutsätter ju att båda känner, alternativt, känner till vem Kaj.

Förr så använde man "denne/denna", beroende på vad som passade bäst grammatiskt i en mening om man mot all förmodan inte kände till könet.
    Ser inget fel eller kränkande med det.

Jag tycker ändå det är fel med "hen" i sig då det låter mer femininum än neutrum.
    Ta och jämför med "henne" 

Så tyvärr tycker knappast "hen" är riktigt genomtänkt från första början.
    Från scb.se:
    Det finns 28 kvinnor som har förnamnet Kaj. Av dessa har 17 namnet Kaj som tilltalsnamn. Det finns 6264 män som har förnamnet Kaj. Av dessa har 3935 namnet Kaj som tilltalsnamn. Jag har träffar två kvinnor som heter Kaj, visste inte att det var en stor del av de som över huvudet taget fanns.

Meningsutbytet utgår från att båda känner Kaj och att båda vet att Kaj varken är en hon eller han.

Med en person som varken är man eller kvinna menar jag just det. Personen kanske har bröst och står som kvinna i passet men har en penis eller har en penis och bröst och står antingen som man eller kvinna i passet. Eller så har personen penis och står som man i passet men har aldrig någonsin känt sig som man, eller vice versa. Eller så har personen aldrig haft ett könsorgan som är kvinnligt eller manligt. T.ex. I några länder kan man stå som man, kvinna eller annat i passet.

Att använda denna/denne kan man ju göra, men de orden hänvisar till något kön (denna - kvinna, denne - man), och det var ju det vi ville komma ifrån med ordet hen.

Att man har valt hen tror jag beror på att man säger så i Finland. Det är ett lånord.

Ett litet förtydligande: Den stora majoriteten av de som gillar att använda ordet hen använder också orden han och hon. Tanken är inte att han och hon ska försvinna, utan kompletteras.

...och ett förtydligande till: i finskan används hen, så vitt jag förstått, på så vis att det betyder både han och hon samtidigt. Böjningen på de ord som används i samband med hen berättar om det är en man eller kvinna man pratar om. När vi har lånat in ordet hen har vi förändrat betydelsen något, vilket ju ofta sker med lånord.

• Anonym (Hen är framtiden)

De som hatar hen....tänk ett varv till så kanske ni förstår innebörden av ordet.
    Tänk till lite för en gångs skull era bakåtsträvare!

• Veladis

Hen har inte lantserats. Hen har uppkommit, precis som de flesta ord, genom att någon/några sett ett behov , myntat/lånat ordet och börjat använda det, och sedan har det spridits. Hen har använts främst som förenkling på nätet, eller där könet varit/känts oviktigt eller för att skapa extra anonymitet. ordet har funnits och levt sitt stilla liv ett bra tag, men vinterns/vårens hen-debatt är sprungen ur boken "Kivi och monsterhund", en barnbok där huvudpersonen Kivi benämns hen. En liten bok. Bland tiotusen. Inga konstiga kampanjer.  

Om ordet kommer att fleva och frodas och hur länge beror på om folk använder det. Och med tanke på alla som skriker och tjafsar "Jag haaaatar hen, dumma hen, hen komemr att äta upp min penis, hen förstör mitt liiiiv" typ så lär det inte bli bortglömt i allafall... 

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!