• Anonym (q)

Jag hatar HEN!!!

> 1. Handen på hjärtat, hade DU velat bli kallad hen?

Eftersom det skulle innebära att personen i fråga inte vet mitt kön så är det helt okej. Som att bli kallad för "den" med skillnaden att "hen" implikerar att jag är endera en han eller hon, medan "den" implikerar att jag är ett neutrum.

Om de kallade mig "hen" i ansiktet skulle jag bli rätt förbryllad, för skägget går nog inte att missta sig på.

2. Föredrar DU att någon säger hen till/om ditt barn istället för hon/han?!

Om de inte vet könet på mitt barn är det helt okej. Precis som att det skulle vara okej om de sade "han eller hon".

Om de sade "hen" trots att de vet att min dotter är en flicka skulle jag också bli förbryllad, och antagligen gissa på att de är dumskallar som försöker vara politiskt korrekta på något förfelat sätt.

• Anonym (q)
    HonHarPlattMage skrev 2012-07-20 15:54:14 följande:
    Jag är jämställdhetsaktivist och försöker bekämpa matriarkatiska strukturer.
    Visst, krabben. Hojta om du hittar några.
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 15:42:42 följande:
    Har du märkt att de flesta feminister verkar ha en annan uppfattning än du om vad feminism är? Vad tror du att det beror på?
    Det är med feminism som så: vad feministerna säger att de står för spelar ingen roll.

Deras credo fastställs nämligen av antifeminister som vet vad feministerna egentligen tycker!  Dessa kvinnohatande gubbkärringar är nämligen normalt sverige- och kristdemokrater och är därför impregnerade med hycklandet som politisk metod - så de antar att alla andra också ljuger och bedrar för att dölja en icke salongsfähig extremistagenda.

Tjuven tror att alla stjäl, och det A säger om B säger mer om A än om B, ni vet.

Eller ja, som en del av er vet. En hel del andra sitter nu nämligen förbryllat och försöker reda ut logiken bakom A och B där uppe.
    CMM skrev 2012-07-20 16:03:57 följande:
    Det är ju just i de där lägena "hen" blir så urbota fånigt. För du vet mycket väl vilket kön ditt barn har, eller hur?  
    Det är just i de där lägena "hen" är lika språkligt inkorrekt som "den", eftersom både författaren och läsaren vet att det är en pojke.
  • Anonym (q)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 16:42:15 följande:
    Japp.
    Jag instämmer.

Skillnaderna inom könen är minst lika stora som skilladerna mellan könen. Det finns fysiska skillnader - kvinnor har tuttar och höfter för att kunna föda och mata barn, män har kuk för att göra kvinnorna på smällen. Reproduktiva funktioner.

Men resten är huvudsakligen kosmetiskt. Män är längre och  tyngre, vilket inte nödvändigtvis betyder ett skvatt. Det är inte för att vi är jägare eller krigare av naturen, hade så varit fallet hade vi haft klor och huggtänder och läderhud snarare än att vara lika mjuka och ömtåliga som kvinnor. Det kan lika gärna vara ett skönhetsideal, som fåglars fjäderdräkt.

Det går inte att dra växlar på egenskaper som finns på båda sidor. Män i gemen är hårigare än kvinnor, men det finns rätt många kvinnor som är hårigare än rätt många män. Det finns rätt många kvinnor som är starkare än män, även om det inte är så för medianindividerna. Kvinnor har testosteron. Män har mer testosteron. Män har östrogen. Kvinnor har mer östrogen.

På insidan av kraniet är vi nästan identiska. Man kan se vissa skillnader på vuxna individer, men det kan lika gärna bero på miljö som arv, för hjärnan bygger om sig efter behov och användning. Och det går heller inte att placera personegenskaper på könen, för i blindtest stämmer det inte. Jag känner män som kan babbla i timmar om hur mycket deras fru pratar.

Så bortsett från kuk och fitta är skillnadena rätt obetydliga, speciellt i huvudet där jag snarare vill påstå att de är obefintliga.
  • Anonym (q)
    Kevin2011 skrev 2012-07-20 17:17:51 följande:
    - Jag hatar SYSKON. Det heter ju för fan SYSTER eller BROR!
    - Jag hatar FÖRÄLDRAR. Det heter för fan MAMMA eller PAPPA!

Orden syskon och föräldrar borde också tas bort så vi inte riskerar att bli könlösa.
    Ja, det är en konspiration av feministiska HBTQ-maffian för att slita de egentligen icke existerande privilegierna ur händerna på oskyldiga normativa medelålders vita män! Det vet ju alla att tockna däringa egentligen skulle kastrera gubbsen med sax, men det kommer de inte undran med så de försöker istället subversivt omkullkasta den naturliga världsordningen med subliminal mediapåverkan.

Så jag kräver att få bli tilltalad med "han"! Eller ännu hellre, "Ers nåd!"

ÄR DET FÖR MYCKET BEGÄRT?!?!
  • Anonym (q)

Gula och gröna barnkläder går också bort. Herre gud, tänk på de stackare som ser en bebis och inte fattar vad det har för kön, de vet ju inte hur de skall bete sig då! Tänk om de av misstag skulle ge en docka till en pojke, då blir han ju bög!!!!!!1ett

Fast jag blir rätt konsternerad jag med när jag ser nån och inte fattar vad de har för kön. Mest för att jag inte av misstag skall förorätta dem.

• Anonym (q)
    Veladis skrev 2012-07-20 20:36:03 följande:
    Det finns inget som heter talibannazifeminister, ändå tycker Faber att det är lämplig benämning på folk, så...
    "Dödsmördarsuffragett" är mitt favoritord.
  • Anonym (q)
    Anonym skrev 2012-07-20 20:43:18 följande:
    Näe serru det är förstår du stor skillnad därför atteh... jo så här förstår du... ehhh... För att det är så! 
    "Vi har alltid gjort det på det krångliga och felaktiga sättet, så jag är van och jag ser därför ingen anledning till att sluta med det."
  • Anonym (q)

Fast nu har vi ju gjort feminism och queerteori om det stackars ordet ändå.

Vilket är helt onödigt, för det är här för att stanna. Och det är ingen som håller en pistol mot huvudet på folket som använder det, så det kanske överlever helt på egna kvaliteter, som till exempel att det är användbart?

Så hata på bara, fåntrattar.

• Anonym (q)
    stjärnklar skrev 2012-07-21 08:46:45 följande:
    Jag gillar inte heller den absurda könsneutraliseringen. Vi är olika helt enkelt. Tänk vad trist det skulle vara om alla vore lika, alla tyckte lika, alla tyckte lika. Det går utmärkt att skriva " h*n" om man inte vill avslöja genus. Sedan finns det ju andra sätt också att bevara könshemligheten. "barnet gjorde det eller det" "läkaren sa si och så" själv använder jag aldrig hen eftersom jag tycker det är ett vedervärdigt ord. Ni som använder ordet: Hur kan ni?
    Läs litet i tråden.

Jag vet att det är 66 sidor, men varje ord du sade har redan sagts och besvarats ett par dussin gånger.
  • Anonym (q)

Män har en XY-kromosom där kvinnor har XX-kromosom.

I praktiken är det bara en liten snutt på X/Y-varianten som programmerar hur könsorganens form blir, det finns visst män med XX-kromosomer där den snutten blev knas så det växte aldrig ut nån penis. Och vice versa, antar jag.

Och sen finns det "kvinnor" med XY-kromosomer. De skulle egentligen ha utvecklats till män, men de har tjall på nån receptor som reagerar på manligt könshormon tidigt i graviditeten, så de utvecklar inga manliga könskaraktäristika alls. Ironiskt nog är de alltså programmerade till att bli män men blir istället femininare än de flesta normala kvinnor som har fungerande receptorer men bara mycket små mängder manligt könshormon.

Och så finns det en mängd fall och kombinationer med XXY, XYY, XYYY, XXYY, XXXX och så vidare, ungefär som Downs men inte lika allvarligt. Män med extra Y-kromosomer blir ofta extremt "manliga", det vill säga grova, knotiga och kantiga, men lider också av inlärningsstörningar och så vidare.

Det står mer om det på Wikipedia.
    en.wikipedia.org/wiki/48,_XXXX
    en.wikipedia.org/wiki/XX_male_syndrome
    en.wikipedia.org/wiki/Klinefelter%27s_syndrome
    en.wikipedia.org/wiki/XXYY_syndrome
    en.wikipedia.org/wiki/49,_XXXXX
    en.wikipedia.org/wiki/49,_XXXXY_syndrome
    en.wikipedia.org/wiki/Triple_X_syndrome
    en.wikipedia.org/wiki/XYY_syndrome
    en.wikipedia.org/wiki/46,_XX/XY
    en.wikipedia.org/wiki/Turner_syndrome

Så chansen är ganska stor att vi alla känner någon som inte är helt man eller kvinna.

• Anonym (q)
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-21 23:11:12 följande:
    Schyssta klubben. Du blandar alltså nu in gravt utvecklingsstörda i leken.
    *suuuuuuuuuuck*
    Nej, de vanligaste av de där kromosomfelen syns knappt ens.
  • Anonym (q)

Det är så här:

Jag använder "hen". Jag är inte dödsmördarsuffragett. Så bevisligen är dessa två inte ekvivalenta.

Det finns två biologiska kön, och en liten procent med genetiska olyckor som inte fullständigt sorterar in under de bägge könen.

Språk är en intellektuell uppfinning, och mycket plastiska även om de följer vissa överenskomna regler. I fallet med svenska har vi i praktiken tre genusformer där ett av nån obegriplig anledning är uppdelat i två, så det finns fyra pronomenklasser, eller vad det nu heter.

Det där är inte ordnat av Gud, av naturen eller av lagförande organ, det är bara något som blivit till under resans gång när svenskan kom till. Det finns språk där man använder samma pronomen för alla objekt. Det finns antagligen språk där man har många fler än oss också, eller kategoriserar dem annorlunda, men då spekulerar jag.

www.google.se/webhp&output=search&sclient=psy-ab&q=languages+that+don't+have+gender&oq=languages+that+don't+have+gender

• Anonym (q)

Allvarligt - jag skulle vilja att hen-moståndarna tänker en stund på VARFÖR de blir så in i helvete förbannade av detta obetydliga ord.

Några säger att det är för att det är onödigt. Det finns mycket som är onödigt. Det finns synonymer till en massa ord, blir ni lika agiterade av dem? Om jag säger grunka, vrålar ni då "DET HETER MOJÄNG!"? Eller är det bara nya onödiga ord som ni får näsblod av? Om jag säger "latte", får ni spelet då för att ni tycker det skall heta "kaffe med mjölk"?

Några börjar dra en massa långsöka växlar på feminism, genusvetenskap och queerteorier. De skriar om att det finns två kön. TVÅ, TVÅ, TVÅ och fan ta alla som förnekar det! Vilket är jävligt märkligt, för "hen" förnekar inte kön, det bara markerar att könet är okänt vid tillfället.

Så allvarligt, vill ni vältaligt redogöra för bevekelsegrunderna i er reaktion? Jag menar INTE argumenten för varför "hen" är dåligt, jag menar det som inom er framkallar själva känslan av animositet.

Ett exempel för att klargöra, om ett helt annat ämne:

Fel: "Jag hatar lakrits! Det är så jävla äckligt! Godis ska smaka hallon, det vet alla!"

Rätt: "Jag hatar lakrits! Min äckliga gamla onkel brukade bjuda på lakrits när jag var liten och jag kan inte känna smaken utan att minnas hans hemska karies-andedräkt!"

Också rätt, om dock i sak fel: "Jag hatar lakrits! Det framställs av torterade djurs tårar!"

Också rätt, om dock snurrigt: "Jag hatar lakrits! Det står i Bibeln att lakrits är djävulens bajs, producerat på planeten Helvetica och smugglat till jorden i fark-ostar för att snärja oskyldiga själar!"

Förstår ni? Skippa sakargumenten ett ögonblick och skriv om varför det väcker sån motvilja inom er.

• Anonym (q)
    Faber skrev 2012-07-26 23:49:59 följande:
    Hen har blivit en symbol i media för den Svenska genusmodellen, den som påstår annat är naiv eller ljuger medvetet.
    Det är märkligt, för det är bara motståndarna som hävdar detta.

Vilka brukar vara samma reaktionära grupp som är xenofober, homofober och misogyner. Av nån anledning brukar sånt där komma hand i hand.

Jag tror det beror på att de har problem med auktoriteter i allmänhet, och tycker sig därför se maktgestalter ligga bakom allt som sker. Det är följaktligen konspirationer bakom allting.

De är arga på invandrare som "invaderar" Sverige, vilket implikerar något slags bakomliggande invasionsplan.
    De är arga på bögar som "infiltrerar" populärkulturen med sin existens i akt och mening av att "konvertera" fler till homosexualitet.
    De är arga på feminister som "förgiftar" samhället med sina utspel, ofta hänvisande till avsikten att omstrukturera könsordningen.

Det sistnämnda blir visserligen inte bättre av att feminister allt som oftast spelar dem i händerna genom att göra könsmaktspolitik av "hen". Likaså spär LGBT-folket på denna neuros genom samma sak. Jag önskar därför att dessa parter kunde avstå från frestelsen att göra "hen" till "sina" grejer, och låta det få leva på egen förtjänst istället.
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-27 00:29:39 följande:
    Familjeliv är fullt av paranoida foliehattar, det är vad jag ser.
    Japp.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!