• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-07-20 13:43:38 följande:
    Du vet precis vad jag menar.

Och visst bör man fokusera på likheter också. Det jag vänder mig emot är hela det är snacket om att pojkar och flickor egentligen är precis samma sak - för så är det itne. 
    Vem har sagt att pojkar och flickor är samma sak?
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:45:49 följande:
    Så det ÄR utomjordingarnas fel ändå? Rackarns. Jag visste att jag inte borde tagit av mig foliehatten. Obestämd
    Ganska lustigt, vem som helst som följer nyheterna kan se att genusmodellen vinner mer och mer inflytande. Det ligger naturligtvis i ditt intresse att förneka att så är fallet och din taktik är att använda samma metoder till att förlöjliga meningsmotståndare som feministerna anklagar patriarkatet för att nyttja.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 13:48:11 följande:
    Någon konspiration pratar jag verkligen inte om. Utan helt enkelt om idéer och tankegångar som föds, slår rot och för med sig förändring. På gott och på ont.

Jag tror helt enkelt att fram till ganska nyligen var det självklart att man behövde göra skillnad på han och hon eftersom det helt enkelt var två olika kategorier med olika särdrag. Att hitta på ett gemensamt ord istället vore lika funktionellt som att ha samma ord för potatis och gökur. (Okej inte riktigt men..) Således ligger det i linje med ett idékomplex som handlar om att sudda ut könsidentiteter.

Hen, och han eller hon, är helt enkelt inte samma sak. Han eller hon indikerar att det är en kvinna eller en man som gör något, vilken som. Hen indikerar att det är en könslös individ som gör något.
    Men hur ofta gör du något med tuttarna?
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:47:58 följande:
    Håller du med mig om att det är enormt ovanligt att man kan härleda ett "nytt" ord till en enstaka person?
    Det beror väl på vad du menar med härleda? Jag tror absolut att de flesta nya ord har en, specifik upphovsman. Och att de flesta nya ord från början sprids inom/av en liten gruppering. Däremot kanske det inte alltid är möjligt att hitta den personen om det är det du menar. Men att det skulle vara extremt ovanligt att kunna hitta personen håller jag inte med om. När det handlar om nya arter, nya sjukdomar, nya mediciner, nya vetenskapliga begrepp m.m är det väl tvärtom ganska lätt att hitta upphovspersonen?
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 13:50:17 följande:
    Men hur ofta gör du något med tuttarna?
    Hur menar du?
  • Anonym (d)

Håller med!! Ett riktigt onödigt ord som inte gör något annat än att man genast vill börja forska i om det stackars hen-barnet är pojke eller flicka. Med andra ord sätter det betydligt mer fokus på det som HEN-fundamentalisterna arbetar för att vi inte ska bry oss om... Snurrigt och irriterande.

• PumpkinQueen
    Lavish skrev 2012-07-20 13:48:11 följande:
    Någon konspiration pratar jag verkligen inte om. Utan helt enkelt om idéer och tankegångar som föds, slår rot och för med sig förändring. På gott och på ont.

Jag tror helt enkelt att fram till ganska nyligen var det självklart att man behövde göra skillnad på han och hon eftersom det helt enkelt var två olika kategorier med olika särdrag. Att hitta på ett gemensamt ord istället vore lika funktionellt som att ha samma ord för potatis och gökur. (Okej inte riktigt men..) Således ligger det i linje med ett idékomplex som handlar om att sudda ut könsidentiteter.

Hen, och han eller hon, är helt enkelt inte samma sak. Han eller hon indikerar att det är en kvinna eller en man som gör något, vilken som. Hen indikerar att det är en könslös individ som gör något.
    Men alla som du diskuterar med, som använder eller stödjer ordet hen, säger ju att det INTE är så där som du tror. Varför tror du att de säger så? Ljuger de? Eller har de blivit lurade av någon som har en dold agenda?

Hen indikerar att könet inte är känt. Inte att könet inte finns. Ungefär som när man säger "personen" eller "barnet" istället för att säga "kvinnan" eller "pojken". Det är helt odramatiskt och innebär inte att alla människor ska tas ifrån sina snoppar eller snippor.
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 13:51:09 följande:
    Hur menar du?
    Jag menar att när man gör något och aktiviteten beskrivs är det aktiviteten som är viktig, och en själv som person är bara viktig i förhållande till den här aktiviteten. 

Exempelvis om jag är kirurg. Om jag opererar någon är det operationen som är viktig, jag är endast viktig utifrån de delar av mig som på något sätt kan påverka operationen. Att jag är utbildad läkare är relevant, att jag är allergisk mot bedövningsmedlet som används den dagen är relevant. Att jag är kvinna är inte relevant.

Om jag däremot ska strippa så är plötsligt mitt kön en av de delar av mig som är relevanta. Men väldigt få aktiviteter faller under den kategorin. 
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:48:31 följande:
    Vem har sagt att pojkar och flickor är samma sak?
    Inte med de orden - men du delade ut bannor eftersom du inte villa fokusera på skillnaderna utan på likheterna. Jag menar att man bör fokusera på bådadera, annat vore att försöka forma världen till något den inte är. I och för sig rätt populärt i vissa genusvetarkretsar, men ändå.
  • MaryArden
    CMM skrev 2012-07-20 13:55:33 följande:
    Inte med de orden - men du delade ut bannor eftersom du inte villa fokusera på skillnaderna utan på likheterna. Jag menar att man bör fokusera på bådadera, annat vore att försöka forma världen till något den inte är. I och för sig rätt populärt i vissa genusvetarkretsar, men ändå.
    Nej, det här sidospåret startade när du misstolkade Solglimtars inlägg tidigare i tråden.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!