Inlägg från: Mamma till Prins |Visa alla inlägg
  • Mamma till Prins

Jag hatar HEN!!!

Håller med ts!

I vardagen skulle jag aldrig använda ordet "hen" (<- tror det där var första gången jag skrev det oxå). Man ser oftast vem eller om vem man pratar om och då är det respektlöst att ta ifrån den personen sitt kön och göra den till en "hen". Små barn kan vara svårt att avgöra kön på, men Jag frågar hellre "vad heter den här lilla sötnosen" än att fråga "vad heter hen"?!

På ett forum som detta fattar jag definitivt inte varför man skall använda ordet. Om man inte har sitt namn och personnummer som nick är man så gott som anonym. Och vill man ändå vara på den säkra sidan kan man starta en anonym tråd och helt fritt vraka mellan hon eller han. Och har man trots allt svårt att skriva ett könsbestämmande ord så kan man använda sig av "mitt barn, min kompis barn, en person" eller liknande.

Handen på hjärtat, hade DU velat bli kallad hen?

Föredrar DU att någon säger hen till/om ditt barn istället för hon/han?!

• Mamma till Prins

Håller med ts!

I vardagen skulle jag aldrig använda ordet "hen" ( tror det där var första gången jag skrev det oxå). Man ser oftast vem eller om vem man pratar om och då är det respektlöst att ta ifrån den personen sitt kön och göra den till en "hen". Små barn kan vara svårt att avgöra kön på, men Jag frågar hellre "vad heter den här lilla sötnosen" än att fråga "vad heter hen"?!

På ett forum som detta fattar jag definitivt inte varför man skall använda ordet. Om man inte har sitt namn och personnummer som nick är man så gott som anonym. Och vill man ändå vara på den säkra sidan kan man starta en anonym tråd och helt fritt vraka mellan hon eller han. Och har man trots allt svårt att skriva ett könsbestämmande ord så kan man använda sig av "mitt barn, min kompis barn, en person" eller liknande.

Handen på hjärtat, hade DU velat bli kallad hen?

Föredrar DU att någon säger hen till/om ditt barn istället för hon/han?!

• Mamma till Prins

Men vi ser ju dagligen på fl att personer skriver om dina egna barn och använder ordet hen. Borde de inte veta könet på sitt egna barn?! (talar såklart inte om de som är gravida med okänt kön i magen)

SeaDragon skrev 2012-07-20 08:27:01 följande:
    Jag har aldrig hört någon kalla en känd flicka eller pojke för HEN. Är det vanligt? I så fall förstår jag reaktionen, men jag har som sagt aldrig varit med om det. Samtidigt får väl folk använde vilka ord de vill, men "hen" om man VET könet på någon, kan kanske uppfattas lika kränkande eller "avpersonlifierande" som att säga "den" om en människa. Men det är alltså inte så det är tänkt att användas. 

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!