Veladis skrev 2012-07-20 08:30:39 följande:
Sen tror jag TS bör fundera över varför ordet väcker sådan känslor, sådan aggression och ilska. Förutom att man kan få intressanta faktorer vid en djupare ananlys av de känslorna i sammanhanget är det ju inte nyttigt.
Läste ett inlägg tidigare, tror det var TS, som menade att de flesta i Sverige är lågutbildade och att inte en lärd elit ska styra språket. Lustigt, det är ingen som defintivt "styr" språket, språk är levande och lever när de används. Det är inte upp till mig eller TS att bestämma om "hen" ska få finnas kvar som ord, finns det ett praktiskt användningsområde kommer ordet att leva vidare, annars komemr det att försvinna. Men det sämsta man kan göra om man vill "utrota" ordet är ju att ge det en massa uppmärksamhet. Men hursomhelst tycker jag att man bör ta reda på hur det verkligen förhåller sig med ordets användning och betydelse innan man börjar raljera om könens utplåning och unisexmänniskor. Man låter mest bara korkad, och är man till på köpet förbannad över något man helt missuppfattat, blir det ju extra löjligt.
Jag tycker också att fler bör fundera på varför ordet väcker så starka reaktioner hos dem. Det är en sak om man tycker att "hen" är onödigt och inte vill använda det själv, men varför bry sig om hur andra gör?
Om TS stör sig så mycket på ordet att hon t om väljer att lägga tråden under "psykisk ohälsa", behöver hon ju hjälp!