• SeaDragon

Jag hatar HEN!!!

Suck, ännu en forumspolis som vill säga till andra vad de ska göra och inte göra, vilka ord de ska använda etc...

*urk*

De flesta använder INTE hen när de VET könet på någon! Hen är INTE tänkt att neutralisera könen, utan att använda när man inte VET, istället för DEN! (Och för att slippa skriva han / hon hela tiden, det förenklar alltså).

När ska folk fatta att det inte handlar om att försöka "utrota" könen??? Det handlar om ett komplement, inte en ersättning! 

• SeaDragon
    The Green Witch skrev 2012-07-20 07:19:32 följande:
    Intressant att så otroligt många har missuppfattat ordet rejält och tror att det handlar om könsneutralisering. Skaffar man lite bakgrundsinfo slipper man vräka ur sig dumheter och uppfattas som mindre intelligent.
  • SeaDragon
    Anonym (emma) skrev 2012-07-20 02:04:27 följande:
    Alltså om man inte vet om barnet i fråga är en hon eller en han kan väl hen vara helt ok men att missbruka det satans ordet har ju ingen mening alls? en kille är en kille och en tjej är en tjej, what to do about it?
    Jag har aldrig hört någon kalla en känd flicka eller pojke för HEN. Är det vanligt? I så fall förstår jag reaktionen, men jag har som sagt aldrig varit med om det. Samtidigt får väl folk använde vilka ord de vill, men "hen" om man VET könet på någon, kan kanske uppfattas lika kränkande eller "avpersonlifierande" som att säga "den" om en människa. Men det är alltså inte så det är tänkt att användas. 
  • SeaDragon

Konstigt att det litet ord kan väcka så starka reaktioner att det startas tråd efter tråd om detta. Eller är det ett typiskt FL-fenomen?

Man undrar ju vad som är fel med folk. En äldre kollega på mitt jobb (förskola) sade en dag att hon störde sig på ordet "hen", då förklarade jag för henne hur det var tänkt att användas och att man inte måste använda det om man inte vill. Då lugnade hon ner sig

Men det är ju lite tragiskt att så många går i taket utan att ta till sig fakta först. Håller IQ-nivån på att sjunka i detta land? I så fall är det väl snarare det vi behöver oroa oss för. 

• SeaDragon
    Veladis skrev 2012-07-20 08:30:39 följande:
    Sen tror jag TS bör fundera över varför ordet väcker sådan känslor, sådan aggression och ilska. Förutom att man kan få intressanta faktorer vid en djupare ananlys av de känslorna i sammanhanget är det ju inte nyttigt.

Läste ett inlägg tidigare, tror det var TS, som menade att de flesta i Sverige är lågutbildade och att inte en lärd elit ska styra språket. Lustigt, det är ingen som defintivt "styr" språket, språk är levande och lever när de används. Det är inte upp till mig eller TS att bestämma om "hen" ska få finnas kvar som ord, finns det ett praktiskt användningsområde kommer ordet att leva vidare, annars komemr det att försvinna. Men det sämsta man kan göra om man vill "utrota" ordet är ju att ge det en massa uppmärksamhet. Men hursomhelst tycker jag att man bör ta reda på hur det verkligen förhåller sig med ordets användning och betydelse innan man börjar raljera om könens utplåning och unisexmänniskor.  Man låter mest bara korkad, och är man till på köpet förbannad över något man helt missuppfattat, blir det ju extra löjligt.

Jag tycker också att fler bör fundera på varför ordet väcker så starka reaktioner hos dem. Det är en sak om man tycker att "hen" är onödigt och inte vill använda det själv, men varför bry sig om hur andra gör?

Om TS stör sig så mycket på ordet att hon t om väljer att lägga tråden under "psykisk ohälsa", behöver hon ju hjälp!

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!