• Anonym (Överlevande)

Bör landstingen betala reducering av ärr efter självskador?

Vill inleda med att helt naivt be om en respektfull och vuxen diskussion.

Självskadebeteende i form av att tillfoga kroppen sårskador som efterlämnar ärr har fått mycket utrymme i media genom åren och man kan få intrycket av att det är något av en trend samt att det ökar. För många framstår det som helt obegripligt att en människa skulle göra sig själv illa på ett så sadistiskt sätt som att, vilket är det man ofta hör om, skära i sina egna armar. Härav uppstår frågor om ifall personer med självskadebeteenden är psykiskt störda/sjuka, om de söker uppmärksamhet eller om det beror på grupptryck osv.

Information om självskadebeteende finner du bland annat här
    http://www.barnperspektivet.se/teman/kropp-sjal/sjalvskadebeteende
    http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=170&sjalvskadebeteende

Jag var själv ett barn i statistiken. Jag växte upp under pressade familjeförhållanden, traumatiserades och mådde till slut mycket dåligt. Jag fick via media höra att en del unga som mådde dåligt skar i sina armar för att må bättre och jag provade detta i total desperation. Jag skar mig i underarmarna under fem år och upplevde under denna tid detta som min enda ångestlindring men också ett beroende. Insatser från skola, socialtjänst, kyrka och barnpsykiatri ledde sedermera till att jag kunde lämna mitt destruktiva handlande. Idag mår jag riktigt bra, är sambo och har kunnat ta igen den utbildning jag missade under tiden som jag mådde dåligt. Jag är tacksam för min andra chans att leva!

Jag har emellertid valt att utbilda mig och arbeta inom sjukvården. Anledningen till detta är att jag trivs så oerhört bra med att hjälpa människor. Jag upplever att jag har något att ge och jag vill att utsatta människor ska känna att någon lyssnar till dem, förstår dem och vill dem väl. Jag får enbart utmärkta referenser från praktikplatser och arbetsplatser.

Dessvärre är mina underarmar alldeles förstörda. Det är nu 7 år sedan jag slutade skada mig själv och ärren är lysande vita, blanka och gropiga. Det rör sig om väldigt många ärr och de är synliga nog att chocka människor omkring mig. Jag har ytliga känselbortfall och sveda men inga allvarliga funktionsnedsättningar.

Både privat och professionellt möts jag naturligtvis av människors reaktioner och fördomar. En del vill inte ha kontakt med mig men säger bakom min rygg att jag måste vara fullkomligt sjuk i huvudet. En del fäller nedlåtande kommentarer och skojar på min bekostnad: "haha, jag ska också gå och skära mig så att hela världen tycker synd om mig!". Andra konfronterar mig öppet inför andra: "VAD har du gjort på armarna?" och en del säger ingenting men jag ser att de tittar och jag undrar vad de tänker.

Utöver omröstningsfrågan undrar jag därför, vad tänker du när du ser en person med ärr som ser ut att komma från självskadebeteende?
    Och hur skulle du känna som patient om den som skulle vårda dig hade sådana ärr?

Jag försöker tänka att alla människor har mått dåligt och att en del bär sina ärr på insidan av kroppen medan jag bär mina på utsidan. Jag försöker tänka att vi är många som gått igenom detta elände och att jag får stå ut med bemötandet eftersom det kommer bli lättare för personen som kommer efter mig. Jag försöker tänka att människor helt enkelt inte har kunskap eller folkskick nog att bemöta mig med mer respekt än såhär, men ärligt talat så tär detta oerhört på mig!

Som privatperson är det enklast att bära långärmat om jag vill slippa diskutera sitt privatliv med frågvisa svensson på stan, men som professionell upplever jag det som fruktansvärt att bära dessa ärr. Det är en konsekvens av mitt eget handlande men inte en konsekvens som jag på långa vägar kunde ta ställning till som tonåring med så mycket ångest. Jag vill gå vidare med mitt liv och har bearbetat det som var svårt, men bemötandet från omgivningen gör hela tiden att jag inte blir fri från mitt förflutna. Dessutom är jag djupt orolig över vad människor tänker om mig. Får jag tid på mig så överkommer jag alltid omgivningens misstro genom att visa att jag är pålitlig och positiv, men den första domen är oftast hård. Jag går runt och känner mig dömd.

Jag ser mig nu om efter olika sätt att reducera synligheten av mina ärr. Laser, slipning, tatuering och så vidare är alla metoder som kostar så mycket pengar att jag helt enkelt inte har råd. Jag fick emellertid höra att en person i liknande situation hade fått ärreduktion bekostat utav landstinget. Denna nyhet fick mig att gråta. Är det sant så innebär det en möjlighet även för mig att kunna gå vidare! Samtidigt är jag mycket kluven och rädd för denna fråga: varför ska någon annan betala för skador som du åsamkat dig själv?

Jag vet inte vad jag ska svara på den frågan mer än att säga att jag mår oerhört dåligt av att ärren är så synliga. Men vad tycker ni? Är det skamligt att begära hjälp för ett problem som man i någon mån skapat själv? Ska skattepengar gå till kosmetiska åtgärder?

Tacksam för era tankar! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör landstingen betala reducering av ärr efter självskador?
  • Anonym (qxy)
    Anonym (Överlevande) skrev 2012-06-30 01:17:25 följande:
    Det där är ett välkänt problem. Vårdens oförmåga att reagera i tid triggar mycket självskadebeteende eftersom sådant lönar sig i form av att man blir tagen på allvar och får hjälp. Mycket kontraproduktivt och sorgligt.
    Indeed.
  • tahira
    Anonym (vivi) skrev 2012-06-29 21:12:53 följande:
    Ja Jag anser att man ska få hjälp med det. Äldsta barnet har kraftiga ärr över handlederna. Hon har skurit sig i ångestdämpande syfte pga att att samhället och vården inte haft de resurser och hjälp hon behövt.  Vi har fått kämpa som idioter för att få den hjälp hon har rätt till. Nu har hon kommit en bit på vägen i sin läkning och skär sig inte längre och då tycker jag  inte det är mer än rätt att hon får hjälp att reducera de stigmatiserande ärren hon har. 
    Men pengarna som skulle gå till behandling av hennes ärr, måste ju tas någonstans ifrån? Kanske från nästa person som behöver akut hjälp.

Som du själv skriver har samhället och vården inte haft de resurser och hjälp er dotter behövt, och det har nog inte ändrats.

Om pengarna funnits tror jag inte att någon skulle säga nej till att hjälpa, men problemet är att det finns inte så mycket pengar i sjukvården, och de pengarna som finns ser jag allra helst att de används till att hjälpa de som är akut sjuka (fysiskt eller psykiskt). 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • view

Odetta: ja ja tycket det i alla fall. Har själv sånna ärr och skulle inte be kommunen betala bortagning av dom då din pengarna har bättre nytta någon annan stans så som canserforskinging skolor dagis sjukvård m.m

• Anonym (gammal kärring)
    Odetta skrev 2012-06-30 10:09:51 följande:
    Samhällstjänst? Så du tycker dessa människor bör straffas som en kriminell för att få hjälp? Du vet inte så mycket om varför man tar till det beteendet va?

Du skriver att förr var det minsann inte så...nej, det må så vara. Men ska man då inte hellre fokusera på varför det har blivit så nu istället för att hänga ut de stackare som tydligen redan haft det jävligt tufft? Alla når inte den punkt där de öppet kan prata om sitt beteende och bakomliggande faktorer, många vill bara glömma och aldrig tänka tillbaka. Ska dem nekas hjälp då bara för att dem inte vill blotta sig? (för många känns det till och med för svårt att be om hjälp av en kurator, tror du dessa skulle palla att stå framför en grupp och prata?)

Nejdu, jag håller inte alls med dig där...
    Samhällstjänst kanske är ett illa valt ord. Men när jag var liten så kom alkoholister och narkomaner ut till skolorna och berättade om sina liv och varför de inte tyckte att vi unga skulle lockas av det som de hade gjort och upplevt. Deras berättelser gjorde mycket större intryck än allt en lärare kunde säga och var även en del i tillfrisknandet för missbrukarna.

På samma sätt tänkte jag att de som skär sig kan visa att de är färdiga med den delen i sitt liv och också hjälpa samhället och andra ungdomar att komma bort från det beteendet, om de kunde tänka sig att gå ut i skolorna och berätta.
  • Cloudyberry
    view skrev 2012-06-30 13:13:24 följande:
    Odetta: ja ja tycket det i alla fall. Har själv sånna ärr och skulle inte be kommunen betala bortagning av dom då din pengarna har bättre nytta någon annan stans så som canserforskinging skolor dagis sjukvård m.m

Fast resonerar du så så är det såklart onödigt men hade du mått riktigt dåligt av dem så hade en sådan operation varit bra eftersom det förebygger ev framtida psykisk ohälsa hos dig som kunde vara relaterat till ärren.
  • view

Ja kanske men då behöver ja uppenbarligen annan hjälp som lär mig att leva med dom i så fall för bara för att man tar bort ärr så tas inte bakgrunden bort. Och vill ja ta bort dom i alla fall så får ja se till att spara eller ta lån!

• aldrigmer

Självklart ska samhället hjälpa. En ung person med ångestsjukdom kan inte väga in framtida men då man skär sig. Lika lite som att en person som skjuter sig men inte dör ska få hjälp, en som försöker drånka sig men räddas ska få hjälp osv.

Jag kan inte förstå de människor som, genom att agera "nålsöga", ger sig till att bedömma vilka som är mer värda hjälp än andra. Vart tog solidariteten vägen?

• Odetta
    view skrev 2012-06-30 14:51:51 följande:
    Ja kanske men då behöver ja uppenbarligen annan hjälp som lär mig att leva med dom i så fall för bara för att man tar bort ärr så tas inte bakgrunden bort. Och vill ja ta bort dom i alla fall så får ja se till att spara eller ta lån!

Nej, ärrborttagning tar inte bort bakgrunden, däremot tar man bort den synliga och kanske smärtsamma påminnelsen på att man har bakgrunden, något som kan vara ett hinder i att må bättre. Att bli av med ärren kan då hjälpa den drabbade att nå nästa steg i helandet, nämligen att börja leva istället för bara överleva.
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • view

Odetta: så får man skaffa fram pengarna själv.

• Anonym (vivi)
    tahira skrev 2012-06-30 12:53:45 följande:
    Men pengarna som skulle gå till behandling av hennes ärr, måste ju tas någonstans ifrån? Kanske från nästa person som behöver akut hjälp.

Som du själv skriver har samhället och vården inte haft de resurser och hjälp er dotter behövt, och det har nog inte ändrats.

Om pengarna funnits tror jag inte att någon skulle säga nej till att hjälpa, men problemet är att det finns inte så mycket pengar i sjukvården, och de pengarna som finns ser jag allra helst att de används till att hjälpa de som är akut sjuka (fysiskt eller psykiskt). 
    Hon har fått den hjälp som finns att få så bristande pengaresurs är inte fallet i hennes fall men har du någon aning om hur psykvården i Sverige ser ut? Det jag menade med att hon ej fått den hjälp hon behövt är en helt annan sak. Mitt barn var inte ett dugg betjänt av massa kaffesörplande tanter på BUP och mellanvården som mest spenderade dagarna med att prata skit med varandra och oss på skattebetalarnas bekostnad. Mitt barn var i behov av handfast hjälp från kompetent personal vilket är näst intill omöjligt att frambringa i psykvården idag  verkar det som.
    Den hjälp som min dotter fått (som var den hjälp hon behövde) har jag själv fått luska fram genom internet och andra faktabanker för att sedan ta den information jag samlat ihop och gå till BUP och krävt det som hon behövt för att kunna få den hjälpen som tex läkarintyg, viss medicinering och annat. Jag, som inte har en enda utbildning inom psykiatrin, gjorde deras jobb åt dom medan dom fick lönen. Jag fick iofs den bästa lönen för mödan vilket var att se mitt barn vakna till liv igen efter att ha varit mer eller mindre som en zombie i ett par år. Hela mitt barns ungdomstid är stulen från henne så jo jag anser faktiskt att samhället är skyldig oss/henne detta.
Svar på tråden Bör landstingen betala reducering av ärr efter självskador?