Odetta skrev 2012-06-30 10:09:51 följande:
Samhällstjänst? Så du tycker dessa människor bör straffas som en kriminell för att få hjälp? Du vet inte så mycket om varför man tar till det beteendet va?
Du skriver att förr var det minsann inte så...nej, det må så vara. Men ska man då inte hellre fokusera på varför det har blivit så nu istället för att hänga ut de stackare som tydligen redan haft det jävligt tufft? Alla når inte den punkt där de öppet kan prata om sitt beteende och bakomliggande faktorer, många vill bara glömma och aldrig tänka tillbaka. Ska dem nekas hjälp då bara för att dem inte vill blotta sig? (för många känns det till och med för svårt att be om hjälp av en kurator, tror du dessa skulle palla att stå framför en grupp och prata?)
Nejdu, jag håller inte alls med dig där...
Samhällstjänst kanske är ett illa valt ord. Men när jag var liten så kom alkoholister och narkomaner ut till skolorna och berättade om sina liv och varför de inte tyckte att vi unga skulle lockas av det som de hade gjort och upplevt. Deras berättelser gjorde mycket större intryck än allt en lärare kunde säga och var även en del i tillfrisknandet för missbrukarna.
På samma sätt tänkte jag att de som skär sig kan visa att de är färdiga med den delen i sitt liv och också hjälpa samhället och andra ungdomar att komma bort från det beteendet, om de kunde tänka sig att gå ut i skolorna och berätta.