• Odetta

Bör landstingen betala reducering av ärr efter självskador?

Ja, man bör få hjälp med ärren. Svårt att veta NÄR man bör få det dock eftersom jag tex trodde jag mådde bra i många år men plötsligt så hände något som ändrade hela mitt liv och sedan satt jag där igen och skar. Jag skar mig i drygt 8 år och var sedan "fri" i ca 6 år innan mitt återfall. Så svårt att säga när man bör klassas som frisk och få hjälpen när detta beteende är något som man så lätt faller tillbaka till (nu har det gått 5.5 år sedan återfallet och jag kan säga att jag HOPPAS att jag aldrig mer behöver må så dåligt, men det finns ju inga garantier)

Så skulle jag se dig skulle jag tycka synd om dig för jag vet ju själv hur dåligt du måste ha mått. Jag skulle även hoppas innerligt att du mår bättre och har, som jag, lyckats finna livslusten och glädjen till livet trots tungt bagage.

Skulle inte ha några som helst problem att möta dig i ditt arbete.

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • Odetta
    stikkem skrev 2012-06-30 07:48:36 följande:
    Spontant sa tycker jag nej. Jag anser ju inte att hangtuttar efter graviditet, skrynklig hud efter detsamma, brostforstoring, fettsugning ska betalas av samhallet utan ska vara individens eget ansvar.  Precis som sjalvskade-arren.

Har du fysiska hinder av for stora brost eller problem med svamp pga hangbuk sa ja daremot. Arren ar enbart estetiskt besvarligt och sadant star man sjalv for.

Fast ärren är i många fall inte enbart estetiskt besvärande utan även kroppsligt och psykiskt.

I TS fall tex så har hon besvär av sina ärr i form av att huden stramar och ömmar och hon har valt att bära långärmat för att slippa folks blickar (vilket i längden skulle kunna leda till psykisk ohälsa för vem tycker om att jämt bli utstirrad och påmind om sin mörkaste tid). Psykisk ohälsa för en person som skurit sig innebär för det mesta att skära sig mer och då har vi en spiral som går åt helt fel håll.

Jag kan garantera att den person som vill ha hjälp med sina ärr efter självskadebeteende inte bara har några små tunna ärr som om man trillat av en cyckel. Överväger en person med självskadeärr att vilja göra något åt ärren så är det ärr som besvärar precis som kvinnan som har fysiska besvär av för stora bröst eller konstant svamp av hängbuk.

Självklart bör det dock, precis som med allt annat, finnas en gradering för vilken hjälp man får beroende på hur illa ärren är. Men självklart bör den som verkligen besväras få hjälp, massor med andra får ju det!
  • Odetta
    Anonym (gammal kärring) skrev 2012-06-30 09:17:09 följande:
    Jag tycker att samhället i så fall ska be om en motprestation, och använda dessa personer för att informera i skolor osv om hur vansinnigt det är att göra så. Ansök om att göra 100 timmars samhällstjänst för att få den operationen, kanske?

För detta är inget som har varit vanligt förr, ingen hade hört talas om eller sett någon som gick runt och skar i sig när jag var barn. Detta är en relativt ny trend för att ge utlopp åt samma gamla ångest som alltid har funnits, och det måste gå att få bort det beteendet ur floran av "vanliga" utlopp för ångest, tycker jag.

Samhällstjänst? Så du tycker dessa människor bör straffas som en kriminell för att få hjälp? Du vet inte så mycket om varför man tar till det beteendet va?

Du skriver att förr var det minsann inte så...nej, det må så vara. Men ska man då inte hellre fokusera på varför det har blivit så nu istället för att hänga ut de stackare som tydligen redan haft det jävligt tufft? Alla når inte den punkt där de öppet kan prata om sitt beteende och bakomliggande faktorer, många vill bara glömma och aldrig tänka tillbaka. Ska dem nekas hjälp då bara för att dem inte vill blotta sig? (för många känns det till och med för svårt att be om hjälp av en kurator, tror du dessa skulle palla att stå framför en grupp och prata?)

Nejdu, jag håller inte alls med dig där...
  • Odetta
    view skrev 2012-06-30 10:37:25 följande:
    Nej samhället ska inte betala det Irans i själv med motivation är huvet dumt får kroppen lida. Du har sätt till att du ser ut som du gör, du får fixa det själv som allt annat i ditt liv.

Oj, sån attityd tycker jag är sorglig

Vi tar ett exempel: någon blir brutalt våldtagen. Efteråt blir det enda sättet att hantera ångesten som den händelsen skapade att skära sig. Egentligen skulle man mitt i den ångesten vilja ta sitt liv, men man vågar kanske inte men märker att när man skär sig så håller man fötterna på jorden istället för att låta ångesten svepa med en.

I en sådan situation, tycker du fortfarande att personen i fråga ska skylla sig själv för ärren ren desperation och förtvivlan skapade? Att personen inte ska få hjälp att kunna gå vidare utan ska för resten av livet få titta på sina ärr och påminnas om hur dåligt man mådde och vad som hände som gjorde att man mådde så?
  • Odetta
    view skrev 2012-06-30 14:51:51 följande:
    Ja kanske men då behöver ja uppenbarligen annan hjälp som lär mig att leva med dom i så fall för bara för att man tar bort ärr så tas inte bakgrunden bort. Och vill ja ta bort dom i alla fall så får ja se till att spara eller ta lån!

Nej, ärrborttagning tar inte bort bakgrunden, däremot tar man bort den synliga och kanske smärtsamma påminnelsen på att man har bakgrunden, något som kan vara ett hinder i att må bättre. Att bli av med ärren kan då hjälpa den drabbade att nå nästa steg i helandet, nämligen att börja leva istället för bara överleva.
Svar på tråden Bör landstingen betala reducering av ärr efter självskador?