• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • EnAnonumius
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-22 21:08:58 följande:
    Förväntade mig inte såhär många svar men jag har läst det mesta av vad ni skrivit.

Jag vill bara klargöra att jag inte nekat honom något test. Absolut inte, vill han testa så visst. Det jag däremot sagt är att det känns jävligt kränkande att han plötsligt, bara sådär, från ingenstans, säger att han vill göra ett test. Missförstå mig inte.

Han tog liksom en del av familjelyckan ifrån mig. Jag börjar såklart fundera på om han går omkring och inte är glad över sin son? Känner han inget samband? Älskar han inte? För vad kommer det ifrån så plötsligt?

Samtidigt undrar jag varför han inte kan ta ett test här hemma utan prompt måste ställa sig hos familjerätten och göra det?

Frågar de mig så kommer ju jag att säga att jag är säker på att han är pappan eftersom att jag bara varit med honom. Och så kommer frågan till honom och då ska han svara "nej jag är inte säker på att jag är pappan." Ja då blir det ju precis som om han säger "jag litar inte på henne". Och det är vad som känns kränkande.
    Du ser det ur din synvinkel. Vilket är förståeligt till en viss del. Man har rätt till sina känslor och åsikter.
    Dock försök att se det ur HANS synvinkel.

Att göra ett "hemtest" kan lätt bli fel då det är mer risk för att testet kontamineras, hur noggrann man än är så är man ändå en lekman, och det kan göra att testet blir blir förstört så att det inte går att göra labb undersökningen.

Får man med riktigt utbildad personal så ökar tillförlitligheten avsevärt. Då den utbildade personalen vet hur det skall utföras och hanteras etc och de har rutin på tester.

Så jag har faktiskt en viss förståelse för att han inte tar ett s.k "hem test". 
    Jag ser det för kontaminerings risken. Din man kanske har andra skäl.  

Sedan så tycker ju jag (som kvinna) att det är märkligt att kvinnor skall ta saker så otroligt personligt och sitta och anklaga mannen för att han testar, för "han litar inte på mig".
    Det har haglat andra förslag med på varför han kan göra detta. 

Jag säger INTE att du inte har rätt att känna som du gör. Men för den saken skull så är det dumt att sitta direkt eller INDIREKT att anklaga mannen att han tar DNA-testet för att djävlas med kvinna och "han inte litar på henne".  Det kan ju vara som en trygghet för han och mest av allt det KAN vara även en bra grundtrygghet för barnet med att ha det dokumenterat. Jag har redogjort tidigare för varför med. Då jag är faktiskt i sig för ett obligatoriskt faderskapstest oavsett om man är gift/sambo/särbo/slut.
  • Anonym (?)

Gör de verkligen faderskapstest om kvinnan intygar att hon inte har haft sex med någon annan under den perioden barnet blivit till?
    Har för mig att en vän var tvungen att ljuga och säga att hon var osäker på vem pappan var för att det där testet skulle göras så att hennes ex skulle sluta tjata om det.

• SuzR

Obligatoriskt faderskapstest?? Äh, lämna det till föräldrarna. Planerar man / skaffar man barn så pratar man väl och har någolunda bra kommunikation och relation så uppstår inte sådana här situationer.

• Anonym

Förstår killen till fullo! Borde bara faderskaps test på alla pappor! Jag vet vem som är pappa till mina barn ändå är jag så paff att han inte vill ha test!

• Anonym

Jag har bara läst ts. när jag och min man fick vårt andra barn så ville han göra ett faderskapstest på honom med anledning att han inte tyckte att sonen va lik honom. första pojken är en kopia av min man så han förväntade sig väl att att alla barnen skulle vara det. först blev jag ckockad men när det sjunkit in å jag verkligen begrep att han menade det så svarade jag att han skulle få göra sitt faderskapstest sen skulle jag rulla upp svaret i röven på honom och be han fara åt helvete. ifrågasatte hur han kunde pissa på mig så totalt. det blev inget faderskapstest och nu 4 år senare har vi även fått ännu en pojke som inte är lik honom. så min man har fått bekräftelse på att man kan få barn som inte är en kloning av sig själv och nu är han helt säker på att alla 3 pojkar är hans

• Iryelle
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-22 21:08:58 följande:
    Förväntade mig inte såhär många svar men jag har läst det mesta av vad ni skrivit.

Jag vill bara klargöra att jag inte nekat honom något test. Absolut inte, vill han testa så visst. Det jag däremot sagt är att det känns jävligt kränkande att han plötsligt, bara sådär, från ingenstans, säger att han vill göra ett test. Missförstå mig inte.

Han tog liksom en del av familjelyckan ifrån mig. Jag börjar såklart fundera på om han går omkring och inte är glad över sin son? Känner han inget samband? Älskar han inte? För vad kommer det ifrån så plötsligt?

Samtidigt undrar jag varför han inte kan ta ett test här hemma utan prompt måste ställa sig hos familjerätten och göra det?

Frågar de mig så kommer ju jag att säga att jag är säker på att han är pappan eftersom att jag bara varit med honom. Och så kommer frågan till honom och då ska han svara "nej jag är inte säker på att jag är pappan." Ja då blir det ju precis som om han säger "jag litar inte på henne". Och det är vad som känns kränkande.

Jag förstår verkligen att det inte känns bra. Sårad, förbannad och ledsen hade jag blivit. Nu vet jag inte varför han gör detta men jag kan förstå det på ett sätt för det behöver ju inte ha med ert förhållande att göra egentligen utan handla om att otrohet existerar och han vill veta till hundra procent att det är hans barn. Det verkar ju inte som att han tror att du faktiskt varit otrogen. Eller? MEN jag hade yrkat på att göra testet privat. Håller med dig, hade aldrig velat stå där medan sambon får det att låta som att jag hade varit otrogen. Aldrig! Dåligt av honom att komma med det nu också, man är ju inte helt i balans veckorna efter förlossningen.
  • h8him
    Anonym (?) skrev 2012-05-22 21:58:01 följande:
    Gör de verkligen faderskapstest om kvinnan intygar att hon inte har haft sex med någon annan under den perioden barnet blivit till?
    Har för mig att en vän var tvungen att ljuga och säga att hon var osäker på vem pappan var för att det där testet skulle göras så att hennes ex skulle sluta tjata om det.
    Om den påstådde fadern vägrar skriva på så måste de göra en utredning.
  • Anonym

Visst kan jag rent logiskt sett förstå resonemanget att pappor också ska få veta helt säkert att barnet är deras men jag förstår verkligen hur du känner TS. hade också känt mig oerhört kränkt och blivit ledsen om han slängt ur sig något sådant.

• Anonym (-)

Jag satt i samma sits för 4 år sedan :P Min sambo ville göra ett test och jag blev askränkt. Förstod inte alls varför han ville göra det men fine. Vi gjorde det och han var ju, som jag redan visste, pappan.

Jag känner inte heller att det handlar om tillit. Jag anser också att det borde vara obligatoriskt. Stod för inte så längesedan om en undersökning där det var en MASSA pappor som egentligen inte var det. Kommer dock inte ihåg hur många.

Man vill ju verkligen veta. Det finns så puckade människor som har ljugit och lurat osv och det har ingenting med DIG att göra. Han kanske behöver detta för att ta på sig papparollen ordentligt?

En vän till min sambo fick barn, efter tre år berättade hon att det inte var hans, och det var när hon lämnade honom. Så att killar tvivlar och blir nervösa förstår jag. De vill ju inte ha ett livslångt ansvar för någon annans barn.

Han ville dock inte göra ett test andra gången och det var jag som föreslog.

• Anonym

Kände likadant när jag för första gången hörde pappan fråga om han verkligen var pappan. Blev väldigt ledsen och första känslan var att han inte litade på mig. När barnet var fött tvivlade han inte längre. Det var HANS. Och dem är fruktansvärt lika nu på äldre dar =)

Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??