• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • Anonym

[quote=65031037][quote-nick]Anonym (Jenn) skrev 2012-05-22 20:11:17 följande:[/quote-nick]

h8him skrev 2012-05-22 20:07:22 följande:
    Pappan kan inte få igenom faderskapstest mot mammans vilja. Däremot kan pappan vägra skriva på och då blir det faderskapsutredning med dna-test.
    Alltså får han igenom ett test när han vägrar skriva under.  Kanske mot mammans vilja? Ja, socialtjänsten har i uppgift att utreda och fastställa faderskap åt alla barn i sverige. Alla barn har en far och det är barnets bästa att känna till vem det är. Socialtjänsten kan ta till tvångsåtgärder (tror jag) och bland annat tvinga folk till dna-tester om det finns oklarheter och de inblandade vägrar på frivillig väg.
  • Tjejgänget
    Anonym skrev 2012-05-22 19:54:04 följande:

Men herregud, ven bryr sig om vad några myndighetspersoner på socialtjänsten tänker och tycker??? Inte jag i alla fall.

Är man ganska nyförlöst så brukar man dessutom vara väldigt känslig. Då bryr man sig nog rätt mkt vad dom den tanterna på famljerätten tänker...
  • Anonym (Äsch)

Bara gör det. Åk till soc. tanten och din pojkvän får skämmas istället när hon ser att barnet var hans.

Gå dit med rak rygg istället för att vara orolig. Du vet ju att han är pappan.

Just do it! :) 

• Anonym (Jenn)
    Tjejgänget skrev 2012-05-22 20:21:13 följande:
    NEJ, sånt gör man inte på förlossningen längre. Så är har du fel
    Jasså? 
  • Tjejgänget
    Anonym (Jenn) skrev 2012-05-22 20:34:26 följande:
    Jasså? 

Nope, iaf inte på dom två förlossningsavdelningar jag har jobbat på. Har jobbat i nästan fyra år och vet att att dom sagt att dom inte gör sånt längre.
  • EnAnonumius

Jag kan inte se vad det kränkta skulle vara någonstans.
    Nej jag ser det inte som att man saknar tillit till varandra.
    Det handlar om något så viktigt som ett barn. Jag anser att (vi) kvinnor skall backa här och inte yla om "jag känner mig kränkt och han litar inte på dig". 
    Det handlar om ett barn.  
    INTE kvinnan och eventuellt någon "jag känner mig såååååå kränkt".

Det finns faktiskt många barn där ute som har fel fader på pappret. Så jag säger så här.. Det skulle faktiskt vara obligatoriskt faderskapstest oavsett om man är gift/särbo/sambo/slut..
    Jag vill att det skall göras för barnets skull.   Jag förtydligar det.. För barnets skull.
    Hur det skall finansieras? Jo enkelt..
    Då jag är emot att av insemination (av både heterosexuella och homosexuella) skall skattefinansieras så kan man ta de pengarna där ifrån så är man på god väg.

Jag tycker det är vettigt gjort av pappan. Dock så ser jag det ur ett barnperspektiv.

Barnet får det på papper att mannen är hans/hennes riktiga far. Och det är vettigt med då pappan kan vara bärare av genetiska sjukdomar som kan hoppa över en och annan generation. Och även när pappan dör och det skall bli arv. 

Så har du rent mjöl i påsen så blir man knappast kränkt som kvinna så som JAG ser det.. Och JA jag är kvinna själv.
    Utan då tänker man på det ur barnets perspektiv och  inser fördelarna med det för barnets skull att det finns ett dokument som bevis på att pappan verkligen är biologisk far.

Jag själv har sagt att vi kan ta ett DNA-test om jag skulle bli gravid och fast vi är gifta. Han vet att jag skulle göra detta för just barnets skull.

BELLAm2 skrev 2012-05-22 18:39:34 följande:
    Behövs alls inget dna-prov bara för man inte är gift. Faderskapsutredning kan vara så enkelt som att han skriver under pappret, vilket alla sambos måste göra. På sockontoret görs en liten uträkning utifrån bf som ger ett spann på några veckor där du beräknas ha blivit gravid. Sen får du ts svara på om du haft andra män under denna period. Finns inga uppenbara skäl att misstro dig gör man inget blodprovstest-för dyrt helt enkelt. Att "för säkerhets skull" ta ett test öåter som en urbota dum bortförklaring. Det är ju samma sak som att säga att han misstror dig!
    Det är just p.g.a DETTA som gör att det blir FEL far till barnet i många fall. 
    Bara för att kvinna kan vara duktigt på att ljuga så att det låter trovärdigt.
    Jag är emot all form av godtycklighet som sker helt lagligt. 
    Många barn som har fått fel fader p.g.a att kvinnor står och lovar att de inte haft andra män, och de på familjerätt (som är ombud för socialstyrelsen) väljer att "tro på kvinnan"..

Skulle någon kvinna bli "kränkt för att hon själv anser att hennes tillit blir ifrågasatt" så är det enbart hennes problem. Barnet går före kvinnas "kränkthet".  

Jag anser att har man verkligen rent mjöl i påsen, som kvinna, så blir man inte kränkt av att pappan efterfrågar faderskapstest..
  • Simon 681

Tvekar man så tvekar man. Män har inte så bra rättigheter vad gäller sådana här saker och ett tidigt faderskapstest kan vara nödvändigt i vissa fall. Det finns massor av exempel på kvinnor som har varit helt säkra på att karl x är fadern, men ett test har visat annorlunda. Folk har fel eller ljuger och om det handlar om ett 18-årigt åtagande är det inte orimligt att vilja se svart på vitt.

Jag förstår din besvikelse, dock. sådant här borde inte komma som en chock, och är definitivt något man borde diskuterat innan. Det kan vara så att han har grubblat på saker som han aldrig tänkt på förut och känner sig pressad och överväldigad.

• EnAnonumius
    h8him skrev 2012-05-22 20:07:22 följande:
    Pappan kan inte få igenom faderskapstest mot mammans vilja. Däremot kan pappan vägra skriva på och då blir det faderskapsutredning med dna-test.
    Precis.. Det måste ske den vägen. Glömde att ta med dit i mitt förra inlägg.
  • Anonym

Hade min sambo sagt så hade jag nog haft jätte svårt att hitta tillbaka till det vi hade innan. Tilliten är rubbad. Om han tror att jag kan vara otrogen skulle jag se som ett tecken att han kunde vara det. Nä mycket hade varit förstört. Den första lyckliga tiden hade han stulit.

• Anonym (me)
    EnAnonumius skrev 2012-05-22 20:45:26 följande:
    Jag kan inte se vad det kränkta skulle vara någonstans.
    Nej jag ser det inte som att man saknar tillit till varandra.
    Det handlar om något så viktigt som ett barn. Jag anser att (vi) kvinnor skall backa här och inte yla om "jag känner mig kränkt och han litar inte på dig". 
    Det handlar om ett barn.  
    INTE kvinnan och eventuellt någon "jag känner mig såååååå kränkt".

Det finns faktiskt många barn där ute som har fel fader på pappret. Så jag säger så här.. Det skulle faktiskt vara obligatoriskt faderskapstest oavsett om man är gift/särbo/sambo/slut..
    Jag vill att det skall göras för barnets skull.   Jag förtydligar det.. För barnets skull.
    Hur det skall finansieras? Jo enkelt..
    Då jag är emot att av insemination (av både heterosexuella och homosexuella) skall skattefinansieras så kan man ta de pengarna där ifrån så är man på god väg.

Jag tycker det är vettigt gjort av pappan. Dock så ser jag det ur ett barnperspektiv.

Barnet får det på papper att mannen är hans/hennes riktiga far. Och det är vettigt med då pappan kan vara bärare av genetiska sjukdomar som kan hoppa över en och annan generation. Och även när pappan dör och det skall bli arv. 

Så har du rent mjöl i påsen så blir man knappast kränkt som kvinna så som JAG ser det.. Och JA jag är kvinna själv.
    Utan då tänker man på det ur barnets perspektiv och  inser fördelarna med det för barnets skull att det finns ett dokument som bevis på att pappan verkligen är biologisk far.

Jag själv har sagt att vi kan ta ett DNA-test om jag skulle bli gravid och fast vi är gifta. Han vet att jag skulle göra detta för just barnets skull.

Det är just p.g.a DETTA som gör att det blir FEL far till barnet i många fall. 
    Bara för att kvinna kan vara duktigt på att ljuga så att det låter trovärdigt.
    Jag är emot all form av godtycklighet som sker helt lagligt. 
    Många barn som har fått fel fader p.g.a att kvinnor står och lovar att de inte haft andra män, och de på familjerätt (som är ombud för socialstyrelsen) väljer att "tro på kvinnan"..

Skulle någon kvinna bli "kränkt för att hon själv anser att hennes tillit blir ifrågasatt" så är det enbart hennes problem. Barnet går före kvinnas "kränkthet".  

Jag anser att har man verkligen rent mjöl i påsen, som kvinna, så blir man inte kränkt av att pappan efterfrågar faderskapstest..

Hur du än vrider o vänder på det, innebär ju frågan ändå att pappan inte litar på mamman. Och vore det jag, skulle jag också känna mig kränkt. Hur rätt han än har att göra testet. Och oavsett hur många mammor där ute som "fejkar pappan". Tillit för mig är jävligt viktigt i ett förhållande.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??