• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • Anonym

TS: Usch, jobbig sits... Men han kanske har råkat ut för att någon i hans närhet visat sig inte ha den pappa den trodde? Eller inte var pappa till den han trodde var sitt barn? Kanske någon klasskompis, jobbarkompis eller liknande. Sånt där kan bli en fix idé, att man bestämmer sig för att "jag ska minsann testa så att jag vet att barnet är mitt, alldeles oavsett". Men känner man så kan man ju klargöra det tidigt...?

Eller så kanske han har några andra tankar, han kanske inte upplever att han kan knyta an till barnet så mycket som han tänkt sig? Och vill veta av den anledningen?

Jag tror ju inte att han har tänkt så långt som att om inte han är pappan så har du varit med någon annan, det här handlar nog enbart om honom och hans behov av att vara 100% säker. Någon slags tvångstanke hos honom, eller liknande...?

• Anonym
    Anonym (me) skrev 2012-05-22 20:53:52 följande:
    Hur du än vrider o vänder på det, innebär ju frågan ändå att pappan inte litar på mamman. Och vore det jag, skulle jag också känna mig kränkt. Hur rätt han än har att göra testet. Och oavsett hur många mammor där ute som "fejkar pappan". Tillit för mig är jävligt viktigt i ett förhållande.

Man kan aldrig lita till 100% på en annan människa. Om jag vore man skulle jag i alla fall vilja ha ett test eftersom det handlar om ett livslångt föräldraansvar för ett oskyldigt barn.
  • Anonym (Taskig timing)

Så din sambo har alltså gått 9 månader (plus den tid ni "jobbat" på bebis om den var planerad) utan att kläcka ur sig det här, och sedan så berättar han det nu? Snacka om taskig timing!

Min man var redan innan vi började jobba på bebis tydlig med att han ville ha faderskapstest - inte för att han inte litade på mig, utan för att vara lika säker som jag på att barnet är hans. Dock är hon nu dryga 18 månader och inget faderskapstest är gjort, det är ingen som skulle tvivla på vem hennes pappa är Tungan ute Men jag skulle gå med på det oavsett. Och egentligen borde det vara obligatoriskt med faderskapstest på alla barn, så att alla pappor får veta säkert.

Att däremot komma med en sådan kommentar precis mitt uppe i alla mammahormoner och allt nytt man ska vänja sig vid, vad tänker han på? Eller har han fått någon form av pappa-panik?

• EnAnonumius
    Anonym (say what?) skrev 2012-05-22 21:01:05 följande:
    Så du skulle inte bli det minsta upprörd ifall din partner skulle kräva en lögndetektortest av dig för att kolla ifall du varit otrogen bara så där en vacker dag? Detta handlar ju om exakt det, han är osäker på om hon varit otrogen...faderskapstest är väl den ultimata lögndetektortesten...
    Du denna tråden handlade om faderskapstest. Inte någon jävla otrohets test m.h.a lögndetektor.
    Sedan varför dra du upp om lögndetektorer? Du vet det finns en anledning till att svenska rättssystemet inte använder sig av lögndetektorer. det har för dålig tillförlitlighet.

D.V.S det är ETT BARN inblandat i detta.. Missat det?
    Vilken del av detta hade du absolut svårast för att fatta i mitt svar?

Men vill du vara så egotrippad och så varsågod..

Sedan så säger det en hel del om vilken diskriminerande manssyn du har om du väljer att utgå från att det handlar om att han misstänker att kvinna är otrogen och det är därför han vill ha faderskaps test.

Men för att svar på DIN felplacerade fråga  som handla om kvinnas (EGO) bara, och DU väljer att strunta i barnet, och valde att strunta i att jag skrev ur ett barnperspektiv, med varför jag anser att det skall vara obligatoriskt med DNA-test, när du svarade mig.

Ja jag skulle gå med på lögndetektor test om min man begärde detta "helt apropå" om han misstänkte att jag varit otrogen. 
    Men DU nu är det som så här att min man isig är nog mer pålitlig på att upptäcka om jag ljuger än en lögndetektor. Det är nämligen som så att min man känner mig mycket väl på mina olika röstlägen så han skull nosa till sig en lögn av mig snabbare än en lögndetektor. 

Så kan jag ställa motfråga till dig.

Har du varit otrogen själv och stått och ljugit om att din man är far till barnet och för att maskera din mörka lögn så väljer du att skydda dig genom att utgå från att mannen alltid har dunkla syften med sitt faderskapstest, nämligen för att  han tror att kvinna varit otrogen? 

Om INTE

Varför väljer du att UTTGÅ från att det skulle ha med att göra att det är misstanke om otrohet bakom en fråga kring faderskaps test, är det för att du har taskig mansyn överlag?
  • FLovesA
    Mrs Mountainstream skrev 2012-05-22 18:25:06 följande:
    Om man inte är gift krävs det ett faderskapstest för att få gemensam vårdnad. Kan det vara det din sambo tänker på? Så länge testet inte är gjort har du ensam vårdnad dvs han har inga rättigheter.
    Stämmer inte! Vi var på socialkontoret och skrev på gemensam vårdnad och även faderskapsbevis, inget test var obligatoriskt.
  • EnAnonumius
    Anonym skrev 2012-05-22 21:27:11 följande:
    Man kan aldrig lita till 100% på en annan människa. Om jag vore man skulle jag i alla fall vilja ha ett test eftersom det handlar om ett livslångt föräldraansvar för ett oskyldigt barn.
    Nej nej...
    Jag fick precis lära mig att det "ska" handla om att mannen misstänker att kvinna är otrogen och att det skulle vara ett ULTIMAT test för henne otrohet... Flört
    (Slut på ironin. )

Jag håller med. Det handlar om något så simpelt ett livslångt åtagande om ett oskyldigt barn.
    Tydligen får man inte tänka ur den synvinkeln när man svarar man gör det för BARNETS skull. 
  • mhpo

Oj.. Jag förstår dig. 

Det är inte testet i sig utan att det är en tanke som finns hos honom.
    Det är klart att han ska få sitt test, absolut. Men jag förstår att du känner
    dig sårad och oskyldigt anklagad. Dessutom dålig tajming.
    Resonemanget håller inte heller för om han litade på dig så skulle inte
    frågan komma upp. Det skulle vara självklart.  

• SuzR

Jag fattar inte alls killen i fråga, tycker detta säger mer om förhållandet och om er som par. Noll tillit alltså. Säger du att han är far till barnet så är det ju så. Hur kan folk här säga att dom 'förstår killen'?? Pratar ni inte med varandra i era förhållanden?

• MissMurrig

KAn inte du kontra med att du isf vill göra ett lögndetektortest för att se att HAN inte har varit med någon annan. Han kanske har gjort något och känner att "då kanske hon också har gjort det, och då kanske inte vårt barn är VÅRT"..... 

• katrinkanin
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-22 21:08:58 följande:
    Förväntade mig inte såhär många svar men jag har läst det mesta av vad ni skrivit.

Jag vill bara klargöra att jag inte nekat honom något test. Absolut inte, vill han testa så visst. Det jag däremot sagt är att det känns jävligt kränkande att han plötsligt, bara sådär, från ingenstans, säger att han vill göra ett test. Missförstå mig inte.

Han tog liksom en del av familjelyckan ifrån mig. Jag börjar såklart fundera på om han går omkring och inte är glad över sin son? Känner han inget samband? Älskar han inte? För vad kommer det ifrån så plötsligt?

Samtidigt undrar jag varför han inte kan ta ett test här hemma utan prompt måste ställa sig hos familjerätten och göra det?

Frågar de mig så kommer ju jag att säga att jag är säker på att han är pappan eftersom att jag bara varit med honom. Och så kommer frågan till honom och då ska han svara "nej jag är inte säker på att jag är pappan." Ja då blir det ju precis som om han säger "jag litar inte på henne". Och det är vad som känns kränkande.
    Klart det känns kränkande, om ni har ett vanligt kärleksfullt förhållande och har planerat att skaffa barn så kommer han plötsligt med anklagelsen att du varit otrogen och fört honom bakom ljuset för att lura honom att ta hand om någon annans barn?

Kan man gissa på att ni är unga föräldrar och att barnet inte var planerat och att ni inte har ett superstabilt förhållande? Som sagt, klart det är ett slag i ansiktet för dig och tråkigt att upptäcker att man lever i ett dåligt förhållande när man gjort det som aldrig kan göras ogjort, skaffat barn tillsammans.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??