• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • Anonym
    Anonym (me) skrev 2012-05-22 20:53:52 följande:
    Tillit för mig är jävligt viktigt i ett förhållande.
    Jo, men det gäller ju även åt andra hållet, dvs pappans.
    Är det inte svårare än så att få svart på vitt att man är pappa så kan jag faktiskt inte se problemet.
  • Indianica

Eh, jo, det är konstigt om man har ett stabilt förhållande?? Herregud....men vill han krångla till det och visa att han inte litar på dig, kan du inte göra mkt åt den saken...annat än att säga att du är skitledsen att han tror du ev. varit otrogen!

• Anonym (say what?)
    EnAnonumius skrev 2012-05-22 20:45:26 följande:
    Jag kan inte se vad det kränkta skulle vara någonstans.
    Nej jag ser det inte som att man saknar tillit till varandra.
    Det handlar om något så viktigt som ett barn. Jag anser att (vi) kvinnor skall backa här och inte yla om "jag känner mig kränkt och han litar inte på dig". 
    Det handlar om ett barn.  
    INTE kvinnan och eventuellt någon "jag känner mig såååååå kränkt".

Det finns faktiskt många barn där ute som har fel fader på pappret. Så jag säger så här.. Det skulle faktiskt vara obligatoriskt faderskapstest oavsett om man är gift/särbo/sambo/slut..
    Jag vill att det skall göras för barnets skull.   Jag förtydligar det.. För barnets skull.
    Hur det skall finansieras? Jo enkelt..
    Då jag är emot att av insemination (av både heterosexuella och homosexuella) skall skattefinansieras så kan man ta de pengarna där ifrån så är man på god väg.

Jag tycker det är vettigt gjort av pappan. Dock så ser jag det ur ett barnperspektiv.

Barnet får det på papper att mannen är hans/hennes riktiga far. Och det är vettigt med då pappan kan vara bärare av genetiska sjukdomar som kan hoppa över en och annan generation. Och även när pappan dör och det skall bli arv. 

Så har du rent mjöl i påsen så blir man knappast kränkt som kvinna så som JAG ser det.. Och JA jag är kvinna själv.
    Utan då tänker man på det ur barnets perspektiv och  inser fördelarna med det för barnets skull att det finns ett dokument som bevis på att pappan verkligen är biologisk far.

Jag själv har sagt att vi kan ta ett DNA-test om jag skulle bli gravid och fast vi är gifta. Han vet att jag skulle göra detta för just barnets skull.

Det är just p.g.a DETTA som gör att det blir FEL far till barnet i många fall. 
    Bara för att kvinna kan vara duktigt på att ljuga så att det låter trovärdigt.
    Jag är emot all form av godtycklighet som sker helt lagligt. 
    Många barn som har fått fel fader p.g.a att kvinnor står och lovar att de inte haft andra män, och de på familjerätt (som är ombud för socialstyrelsen) väljer att "tro på kvinnan"..

Skulle någon kvinna bli "kränkt för att hon själv anser att hennes tillit blir ifrågasatt" så är det enbart hennes problem. Barnet går före kvinnas "kränkthet".  

Jag anser att har man verkligen rent mjöl i påsen, som kvinna, så blir man inte kränkt av att pappan efterfrågar faderskapstest..
    Så du skulle inte bli det minsta upprörd ifall din partner skulle kräva en lögndetektortest av dig för att kolla ifall du varit otrogen bara så där en vacker dag? Detta handlar ju om exakt det, han är osäker på om hon varit otrogen...faderskapstest är väl den ultimata lögndetektortesten...

Som sagt så var det inte bara att detta kom på tal som en blixt från klarblå himmel men även att han vägrar sköta det privat utan att blanda in andra. Om hon tycker det känns kränkande att göra detta inför familjerätten så är det väl bara en riktig gris som skulle tvinga henne till det.

Om detta är en principsak lär man väl säga det under graviditeten om inte tidigare..
  • Mästaren
    Anonym skrev 2012-05-22 20:59:04 följande:
    Jo, men det gäller ju även åt andra hållet, dvs pappans. Är det inte svårare än så att få svart på vitt att man är pappa så kan jag faktiskt inte se problemet.

Jag tror faktiskt att min sambo hade känt sig rätt sårad om jag började oroa mig för att jag inte var mamma till vårt barn, eller om man ska ta något som är fysiskt möjligt, oroa mig för att han är pappa till andra barn. Det tror jag inte för att tanken att han skulle gå omkring och göra andra kvinnor gravida känns ungefär lika sannolik som att jag skulle bli gravid med någon annan.
  • sassa1987
    Mrs Mountainstream skrev 2012-05-22 18:25:06 följande:
    Om man inte är gift krävs det ett faderskapstest för att få gemensam vårdnad. Kan det vara det din sambo tänker på? Så länge testet inte är gjort har du ensam vårdnad dvs han har inga rättigheter.
    Det krävs ingen faderskapstest om man inte är gift. Jag och min sambo är nite gifta och behövde bara notera våra namnteckningar på ett gemensamt vårdnads papper med 2 vittnen, inget mer med det.
  • Anonym (Ledsen)

Förväntade mig inte såhär många svar men jag har läst det mesta av vad ni skrivit.

Jag vill bara klargöra att jag inte nekat honom något test. Absolut inte, vill han testa så visst. Det jag däremot sagt är att det känns jävligt kränkande att han plötsligt, bara sådär, från ingenstans, säger att han vill göra ett test. Missförstå mig inte.

Han tog liksom en del av familjelyckan ifrån mig. Jag börjar såklart fundera på om han går omkring och inte är glad över sin son? Känner han inget samband? Älskar han inte? För vad kommer det ifrån så plötsligt?

Samtidigt undrar jag varför han inte kan ta ett test här hemma utan prompt måste ställa sig hos familjerätten och göra det?

Frågar de mig så kommer ju jag att säga att jag är säker på att han är pappan eftersom att jag bara varit med honom. Och så kommer frågan till honom och då ska han svara "nej jag är inte säker på att jag är pappan." Ja då blir det ju precis som om han säger "jag litar inte på henne". Och det är vad som känns kränkande.

• TeamCaz
    h8him skrev 2012-05-22 20:07:22 följande:
    Pappan kan inte få igenom faderskapstest mot mammans vilja. Däremot kan pappan vägra skriva på och då blir det faderskapsutredning med dna-test.

Skriver han på fastän han tvivlar så får han svårt att hävda det om det en dag skulle visa sig att han kanske inte rimligen kan vara pappan.

Samtidigt kan jag förstå ts, men ett test är ett test. Är han osäker så finns det ingen annan lösning.
    Pratade just med min vän som är pappa o har gjort faderskapstest. Han säger att mamman måste gå med på det, o i frågan om hon inte gör det så svarade han att då kostardet. Dock hann jag inte få svar på hur mycket för han hade inte tid att sms:a 
    Jag Älskar Min Fina Familj
  • Mästaren

Hade det varit obligatoriskt eller dt krävdes ett aktivt statement för att inte göra det hade jag inte sett det som ett problem, men nu är det frivilligt och det hde jag inte kunnat tolka på något annat sätt än misstroende mot mig. Jag hade inte vägrat testet, men jag tror inte att jag hade kunnat se på vår relation på samma sätt på ett bra tag framöver.

• katrinkanin

Han kommer aldig släppa detta om han inte får besked. Bara att bita i det sura äpplet och göra testet, socialtanten har inte med det att göra och har ingen anledning att döma dig bara för att han vill veta säkert. Låt honom få som han vill och så är det bra med det!

• Anonym
    katrinkanin skrev 2012-05-22 21:14:36 följande:
    Han kommer aldig släppa detta om han inte får besked. Bara att bita i det sura äpplet och göra testet, socialtanten har inte med det att göra och har ingen anledning att döma dig bara för att han vill veta säkert. Låt honom få som han vill och så är det bra med det!

TS har gått med på att göra testet, men varför ska han förnedra henne (ja, att stå och säga att man inte vet om hon knullat runt är förnedrande) hos soc?
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??