• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • h8him

Ts, hur länge har ni haft ett förhållande och hur länge har ni varit sambo?

Vad har han för anledning att tveka på att han är pappa? Har ni tänkt ha gemensam vårdnad om barnet?

• Anonym
    TeamCaz skrev 2012-05-22 19:37:16 följande:
    Jo alltså, man kan inte neka en man ett faderskapstest.
    Vi säger nu ett ex bara
    Mamman har varit otrogen, men mannen vet inget o hon har inga planer på att berätta, så då säger hon klart att hon är bergsäker. O alla får förlita sig på hennes ord.
    Men så är inte fallet, en man har alltid rätt till ett test - det är inget som nekas

Men det var just priser o sånt som jag funderade över.. Jag betalade inget eftersom det var jag som begärde, men min kompis fick betala upp emot tio tusen kronor för att han ville ha på sin dotter :-O

Men det var visserligen ca sex år sedan så det kanske har ändrats, jag har ingen aning
    Det var inte hans rätt till att få ett test jag tycker var märklig, utan att det ska vara gratis om mamman ber om det men inte när pappan ber om det... Så länge det finns mycket starka skäl att tro att mamman talar sanning, men då är frågan hur det avgörs och av vem.
  • Anonym (Jenn)
    TeamCaz skrev 2012-05-22 19:37:16 följande:
    Jo alltså, man kan inte neka en man ett faderskapstest.
    Vi säger nu ett ex bara
    Mamman har varit otrogen, men mannen vet inget o hon har inga planer på att berätta, så då säger hon klart att hon är bergsäker. O alla får förlita sig på hennes ord.
    Men så är inte fallet, en man har alltid rätt till ett test - det är inget som nekas

Men det var just priser o sånt som jag funderade över.. Jag betalade inget eftersom det var jag som begärde, men min kompis fick betala upp emot tio tusen kronor för att han ville ha på sin dotter :-O

Men det var visserligen ca sex år sedan så det kanske har ändrats, jag har ingen aning
    Hahaha, du fabulerar som vanligt. 

Vill en man ha ett test så är det gratis. Det ska allra helst tas vid förlossningen, via nevelsträngen så det inte blir onödiga stick.
    Men sker det senare så är det också helt kostnadsfritt. Du blandar kanske ihop det med ditt drömland WT USA? 
  • Anonym (Maria)
    Insatt skrev 2012-05-22 19:35:46 följande:

Jag tror vi kan läsa nått annat än en bok av sveriges mesta kvinnohatare för att sätta oss n i det...
    Kvinnohatare? Strindberg? Det tåls att diskutera. Jag är mycket brydd över att de feministiska teoretikerna inte har någonting bättre för sig än att tillskriva människor egenskaper som inte ens kan bekräftas. Istället för att vara korrekta vrider och vänder de allt in i absurdum. Inte undra på att de hånas inom forskarkretsar.
  • Malva05
    Insatt skrev 2012-05-22 19:33:00 följande:
    Eller kanske vill han ha det gratis som ts skriver. Fattar inte varför du fantiserar ihop att ts skulle legat runt och att pappan vill va säker när all info finns i trådstarten. Nått mer du vill drömma ihop?
    Spelar väl ingen roll varför han vill ha testet, är ändå inte pappan det är fel på i denna tråd 
    och hon behöver inte ha knullat runt utan det räcker med att hon 1 gång under den tiden då barnet
    blev till att hon varit med nån annan (räcker med en  )

Och som sagt spelar ingen roll varför han vill ha ett test. 
  • annniel
    kotten91 skrev 2012-05-22 19:01:20 följande:
    Jag skulle inte vela leva med en kvinna som blir livrädd när pappan vill ha svart på vitt att de är hans barn. Snacka om Misstänksamt. Om mamman är stensäker på att han är pappan vrf inte ta dd med ett leende och säga javisst, allt för dug älskling :)
    Men förstår du inte vad det handlar om?? Förutom att det är ett slag i ansiktet att ens sambo känner sig osäker på om du varit otrogen så är det fullkomligt förnedrande att han nu vill begära detta inför andra människor. Fattar du inte det?

Ts har redan gått med på att göra testet (då hon inte vekar ha något att dölja) men han vill minsann till familjerätten med detta. Varför inte sköta detta diskret och privat? Klart man tycker det är sjukt pinsamt att stå på familjerätten och känna att alla i rummet tror att du ligger runt. Klart de tror det ifall fadern kräver ett sådan test på det viset.

Ts, är du säker du att du verkligen vill ha ett familjeliv med denna man? Han verkar vara sjukt misstänksam av sig och dessutom verkar han inte bry sig i dina känslor öht. Pratk-svin om du frågar mig. Fine att han vill göra testet men så pass respekt har man för sin partner att man inte vill att hon skall behöva utstå sådan förödmjukelse. 
  • TeamCaz
    Anonym skrev 2012-05-22 19:42:54 följande:
    Det var inte hans rätt till att få ett test jag tycker var märklig, utan att det ska vara gratis om mamman ber om det men inte när pappan ber om det... Så länge det finns mycket starka skäl att tro att mamman talar sanning, men då är frågan hur det avgörs och av vem.
    Jo alltså jag förstår hur du menar.. O jag håller med dig, men det ÄR så iallafall, mamman betalar ingenting om det är hon som begär, vill "pappan" begära så kostar det en hel del summa pengar.

Nu gjorde ju vi inget "hemma-test" utan detta var hos familjerätten - innan han kunde skriva på faderskapet.

Så det är det  jag menar, att det är så. Inte hur du eller jag tycker att det borde vara...
    Jag Älskar Min Fina Familj
  • Coruscant

Jag har en son gjord via IVF med ägg från mig och spermier från maken, men ibland kan jag fundera "tänk om det inte är mitt barn, tänk om de tog fel provrör..." Då har jag ändå burit min son i mig - men drabbas ändå av rädslan att sånt man läser om skulle kunna hända, att det är någon annans barn och att han kommer tas ifrån mig. En fruktansvärd tanke som dyker upp trots att sonen är lik både mig och sin pappa. Så jag skulle försöka att inte ta åt mig så mycket - det måste vara en otroligt annorlunda känsla att bli pappa än att bli mamma, att inte ha burit barnet. Så det är nog inte dig han tvivlar på, utan hela miraklet och vill förstå det hela genom ett DNA-prov.

• Fiona M

jag kan förstå om man principiellt känner att man som man aldrig kan vara säker, men då borde det framkommit direkt vid graviditeten (eller helst innan...), inte när barnet redan är fött.
    svårt att inte ta det personligt när det dyker upp ur det blå sådär.

skitfasoner att försöka spara pengar genom att vara beredd att sälja sin sambo också.     

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-22 19:04:58 följande:
    Men han ÄR far till barnet. Ts säger att han är det och då får vi tro henne. Sen utgår du ifrån att man inte kan älska ett barn för att man inte delar DNA, det tror jag inte på.

Men återigen om vi utgår från pappans perspektiv så vet han inte med säkerhet. Och han skulle förmodligen bli ruggigt besviken om han får reda på att han inte är far till barnet efter ett år när han och barnet redan hunnit skaffa sig en relation. Och dna har inget med kärlek att göra men barn har rätt att känna till sitt ursprung. Dessutom skulle det väl vara extremt traumatiskt för alla inblandade att det framkom först tio år senare av en slump i samband med en benmärgstransplantation eller nåt liknande.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??