• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • The past is now
    Malva05 skrev 2012-05-22 19:26:42 följande:
    Har läst och på vilket sätt förnedras ts, ror du/ni på fullaste allvar att detta är det mest konstiga dom sett och hört på soc ,   Anser det rätt sunt att kolla upp och antagligen så finns det nått i ts och hennes sambos förflutna som gör att han är osäker, kanske hade dom det inte riktigt bra innan och där av oroar sig pappan.. 
    Och med tanke på ts reaktion så kanske det finns  anledning va vet vi..
    Sen vet inte jag hur säkra dessa hemma tester är och kanske pappan vill va säker på att alt går rätt till.
    Som sagt fler pappor borde nog begära tester. 
    Jag undrar också vad det där med förnedringen är för nått?
  • Anonym
    Cecese skrev 2012-05-22 19:23:04 följande:
    Jag tycker faktiskt inte det är så farligt och tycker det borde vara obligatoriskt med faderskapstest för alla, även gifta par.
    Det tycker jag är en helt annan situation som inte kan jämföras med denna.
  • Anonym
    TeamCaz skrev 2012-05-22 19:22:32 följande:
    Hmm. tänker lite på hur det var när vi tog faderskapstest med min son o hans pappa.
    Jag var singel när jag blev gravid o det stod mellan två killar. Då det var jag som begärde testet så kostade det inget. Men jag har för mig att dom sa något om att om pappan vill ha ett test så kostar det flera tusen.
    Jag har en kill-kompis som begärde faderskapstest på sin dotter o han fick betala en stor summa pengar.
    Så jag tror inte att pappan kan få testet gratis, då måste det vara mamman som begär ett. annars kostar det några tusen kronor.
    Låter märkligt, i alla fall om inte mamman är bergsäker.
  • Insatt
    Malva05 skrev 2012-05-22 19:26:42 följande:
    Har läst och på vilket sätt förnedras ts, ror du/ni på fullaste allvar att detta är det mest konstiga dom sett och hört på soc ,   Anser det rätt sunt att kolla upp och antagligen så finns det nått i ts och hennes sambos förflutna som gör att han är osäker, kanske hade dom det inte riktigt bra innan och där av oroar sig pappan..  Och med tanke på ts reaktion så kanske det finns  anledning va vet vi.. Sen vet inte jag hur säkra dessa hemma tester är och kanske pappan vill va säker på att alt går rätt till. Som sagt fler pappor borde nog begära tester. 

Eller kanske vill han ha det gratis som ts skriver. Fattar inte varför du fantiserar ihop att ts skulle legat runt och att pappan vill va säker när all info finns i trådstarten. Nått mer du vill drömma ihop?
  • Anonym (Maria)

Jag hade med all sannolikt önskat detsamma om det nu var så att män kunde föda barn. Det är ju inte för att misstänker något utan att man vill ha det svart på vitt. Läs Fadren så förstår ni hur en del män faktiskt upplever denna ovisshet.

• Insatt
    The past is now skrev 2012-05-22 19:29:42 följande:
    Jag undrar också vad det där med förnedringen är för nått?

Förnedringen är att han ju måste sitta och säga att han på fullaste allvar tror att hon lägrat andra män för att få testet. Är inte de förnedrande att höra från ens karl ve jag inte vad som är det. Sen att soc sett värre har väl inget med saken att göra!
  • Insatt
    Anonym (Maria) skrev 2012-05-22 19:33:32 följande:
    Jag hade med all sannolikt önskat detsamma om det nu var så att män kunde föda barn. Det är ju inte för att misstänker något utan att man vill ha det svart på vitt. Läs Fadren så förstår ni hur en del män faktiskt upplever denna ovisshet.

Jag tror vi kan läsa nått annat än en bok av sveriges mesta kvinnohatare för att sätta oss n i det...
  • TeamCaz
    Anonym skrev 2012-05-22 19:31:35 följande:
    Låter märkligt, i alla fall om inte mamman är bergsäker.
    Jo alltså, man kan inte neka en man ett faderskapstest.
    Vi säger nu ett ex bara
    Mamman har varit otrogen, men mannen vet inget o hon har inga planer på att berätta, så då säger hon klart att hon är bergsäker. O alla får förlita sig på hennes ord.
    Men så är inte fallet, en man har alltid rätt till ett test - det är inget som nekas

Men det var just priser o sånt som jag funderade över.. Jag betalade inget eftersom det var jag som begärde, men min kompis fick betala upp emot tio tusen kronor för att han ville ha på sin dotter :-O

Men det var visserligen ca sex år sedan så det kanske har ändrats, jag har ingen aning
    Jag Älskar Min Fina Familj
  • The past is now
    Insatt skrev 2012-05-22 19:34:49 följande:

Förnedringen är att han ju måste sitta och säga att han på fullaste allvar tror att hon lägrat andra män för att få testet. Är inte de förnedrande att höra från ens karl ve jag inte vad som är det. Sen att soc sett värre har väl inget med saken att göra!

Nej jag tycker inte att det är det. Jag blev utfrågad på familjerätten när min dotters pappa skulle skriva under faderskapspapprena. Jag sa att jag VET vem jag har knullat men det vet inte han så vill han göra det så vassego jag har inget att dölja. 

När jag var gift sa jag exakt samma sak. Vassego ta test du om du vill..jag bryr mig inte.  
  • Anonym (jo du)

Mitt ex krävde samma sak och jag tyckte inte att det var något problem eftersom jag var helt säker på att han var pappan. Det var snarare han som fick stå där och känna sig dum på soc eftersom han inte litade på mig.
    Nämde jag att han numera är mitt EX!! 

Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??