• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • kotten91

Jag skulle inte vela leva med en kvinna som blir livrädd när pappan vill ha svart på vitt att de är hans barn. Snacka om Misstänksamt. Om mamman är stensäker på att han är pappan vrf inte ta dd med ett leende och säga javisst, allt för dug älskling :)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-22 18:58:20 följande:
    Jag har ännu inget barn med min partner men vi har diskuterat detta och jag blev bestört över att han skulle vilja göra ett faderskapstest ifall han får barn. Nu i mitt fall behöver han inte göra det då jag inte kan bli gravid annat än via IVF och då är han synnerligen den enda tänkbara pappan. Men jag blev chockad över att han inte litar på mig så mycket, då jag alltid och alltid kommer vara 100 % ärlig mot honom. Jag tycker detta skulle komma att ligga emellan hela livet framöver, att man är tvungen att visa at man inte varit otrogen. Litar man så lite på varandra i ett förhållande - vad har man att bygga på för gemesam framtid då?  

Nu är jag kvinna själv men om jag skulle vara man skulle jag också vilja göra dna-test, oberoende hur mycket jag litade på min partner.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-22 19:01:00 följande:
    Jag tycker det låter som ett mycket dumt förslag. Tänk om det skulle visa sig att han inte är far till barnet?? Hur fruktansvärt skulle det inte vara för honom om ett år när han hunnit fästa sig vid barnet (och ännu värre skulle det bli för själva barnet). Om man ska göra dna-test så bör man göra det så fort som möjligt.
    Men han ÄR far till barnet. Ts säger att han är det och då får vi tro henne.

Sen utgår du ifrån att man inte kan älska ett barn för att man inte delar DNA, det tror jag inte på.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-22 19:03:06 följande:

Nu är jag kvinna själv men om jag skulle vara man skulle jag också vilja göra dna-test, oberoende hur mycket jag litade på min partner.
    Jamen då litar du inte på din partner. Litar man på sin partner behöver man inga bevis.
  • Anonym
    kotten91 skrev 2012-05-22 19:01:20 följande:
    Jag skulle inte vela leva med en kvinna som blir livrädd när pappan vill ha svart på vitt att de är hans barn. Snacka om Misstänksamt. Om mamman är stensäker på att han är pappan vrf inte ta dd med ett leende och säga javisst, allt för dug älskling :)
    Ts är inte rädd för DNA-svaret. Hon vill bara inte sitta där när hennes sambo säger till socialtjänsten att han tror att hon knullat runt med andra. Det är helt förståeligt.

Ts har erbjudit honom att de ska köpa ett DNA-test, men det är han för snål för. Han utsätter hellre henne för förnedringen.
  • Insatt
    kotten91 skrev 2012-05-22 19:01:20 följande:

Men inte allt för henne som precis klämt ut ett barn som men största sannolikhet ör hans? Dessutom dög ju inte ett test i hemmets lugna vrå, nej han vill sitta på soc och låtsas som att han tror att hans sambo är en hora.
  • The past is now

Äh, tagga ned TS. Det är väl självklart att han har rätt att begära det. Fattar verkligen inte hur många hetsar upp sig så över detta.  Ja visst NI vet vilka ni har knullat med men det vet varken barnet eller pappan faktiskt.

• Anonym (Erika)

När jag och min man fick barn så skojade han om att ta DNA-test. Jag sa, varsågod, det är du som kommer se dum ut när det visar sig att du misstrott mig utan anledning. Och när barnet föddes så var naturligtvis de där tankarna som bortblåsta.

Jag tycker inte förslaget du fått här, att göra DNA-prov om ett år, är dåligt. De flesta barn är väldigt lika sina pappor första året och han kommer med stor sannolikhet att själv se likheten mellan barnet och sig själv (och släkten kommer att påpeka det också). Vårt barn var så lik pappa första månaderna att jag ibland undrade om det var mitt barn. Nu är hon 13 månader och börjar bli mer och mer lik mig.

Om din kille efter ett år fortfarande tvivlar så kan ni ju göra DNA-test ändå. För dig spelar det ju ingen roll, du vet ju vem som är pappa.

• Buscemi

Tja om din sambo nu är så misstänksam, varför sa han inte nåt när du sa att du var gravid?

Låter som en taskig efterkonstruktion av honom. Vill han inte ha ert barn?  

• Anonym (Maria)

Jag tycker att faderskapstest borde vara obligatoriskt för barnets skull.

Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??