• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • Furstinna

Nä fy! Jag har blivit vansinnig. Kärringen som vi träffade fråga honom om han ville görs ett faderskapstest och vi båda titta på henne som hon va helt dum i huvudet. Men han sa ifrån ordentligt. Jag kände mig jävligt kränkt av hennes fråga och resten av samtalet va ganska spänt.

• Ramborg Persdotter
    Anonym (Maria) skrev 2012-05-22 19:10:31 följande:
    Jag tycker att faderskapstest borde vara obligatoriskt för barnets skull.
    Ja, det vore bra. Om det är något som alltid ska göras vid barnafödslar, tar man bort mycket av känsloaspekten/tillitsfrågan och det blir lättare för alla. ...kanske drar sig folk lite mer för att vara otrogna också om det var obligatoriskt. 

Jag förstår att du känner dig kränkt TS. Det skulle jag också gjort. 
  • EnAnonumius
    MissMurrig skrev 2012-05-22 21:53:52 följande:
    KAn inte du kontra med att du isf vill göra ett lögndetektortest för att se att HAN inte har varit med någon annan. Han kanske har gjort något och känner att "då kanske hon också har gjort det, och då kanske inte vårt barn är VÅRT"..... 
    Och som sagt det finns en anledning till att lögndetektorer inte används i Svenska rättssystemet.
    Det är just för att lögndetektorer har låg tillförlitlighet.
    Så även om en person talar 100% sanning så kan nervositeten göra att detektorn ger utslag för lögn.

Men klart vill man sätta tilltro på en maskin som har låg tillförlitlighet så visst varsågod förslå lögndetektor då. Flört
  • sirisdotter
    Mrs Mountainstream skrev 2012-05-22 18:25:06 följande:
    Om man inte är gift krävs det ett faderskapstest för att få gemensam vårdnad. Kan det vara det din sambo tänker på? Så länge testet inte är gjort har du ensam vårdnad dvs han har inga rättigheter.
    Är det verkligen så?   Faderskapstest kostar /kostade i varje fall   ett antal tusenlappar för  samhället.
  • Furstinna

Nej man måste inte förs faderskapstest för att få gemensam vårdnad!

• sirisdotter
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-22 18:39:13 följande:
    Jag vägrar stiga in hos socialstyrelsen och lyssna på dem orden. Får jag frågan så säger jag rakt ut att jag är säker på att han är pappan. Jag tänker inte böja mig för hans räkning eller säga att det är okej. Men samtidigt har jag ingen lust att börja vårt familjeliv genom ett "bråk" hos socialen.
    Nja,  Socialstyrelsen lär knappast bli inblandad i första taget.   Du menar nog din kommuns socialförvaltning.  Jag har varit med om det du kanske har framför dig.   Fick då höra att jag borde vara tacksam att få utredningen betald av allmänna medel när barnet var nyfött.   Det kan vara mycket värre om tvivlen kommer i ljuset när barnet är medvetet om vad som händer...
  • sirisdotter
    Insatt skrev 2012-05-22 19:35:46 följande:
    Jag tror vi kan läsa nått annat än en bok av sveriges mesta kvinnohatare för att sätta oss n i det...
    Visst kan Fadren spöka när frågan kommer upp bland föräldrar även idag.
  • Maskot

Jag hade känt mig så kränkt och ledsen i din sits TS. Vet faktiskt inte om jag hade velat fortsätta med den mannen. För mig är trohet och tillit heligt och viktigt. Hade min man misstrott mig, eller på detta sätt behövt bevisa min trohet hade tilliten och kärleken fått sig en ordentlig törn från mitt håll. Skulle verkligen kännas som att han inte kände mig alls, och jag skulle undra om jag kände honom om han visade sådana sidor. Så osexigt, så förnedrande och jag har inga ord för hur långt ner på skalan denna man skulle sjunka. Finns ju inget vackert och kärleksfullt att bygga på alls. Allt skulle raseras för mig om vi inte kunde lita på varandra utan behöver bevis.

• h8him
    Maskot skrev 2012-05-22 23:10:09 följande:
    Jag hade känt mig så kränkt och ledsen i din sits TS. Vet faktiskt inte om jag hade velat fortsätta med den mannen. För mig är trohet och tillit heligt och viktigt. Hade min man misstrott mig, eller på detta sätt behövt bevisa min trohet hade tilliten och kärleken fått sig en ordentlig törn från mitt håll. Skulle verkligen kännas som att han inte kände mig alls, och jag skulle undra om jag kände honom om han visade sådana sidor. Så osexigt, så förnedrande och jag har inga ord för hur långt ner på skalan denna man skulle sjunka. Finns ju inget vackert och kärleksfullt att bygga på alls. Allt skulle raseras för mig om vi inte kunde lita på varandra utan behöver bevis.
    Visst kan man känna sig kränkt. Frågan är ju hur länge ts och pappan har varit ett par och hur relationen verkligen sett ut. Man uppskattar att 1-2% av alla barn som föds har en annan pappa än den som skriver på faderskapet. Varför är det ett problem att låta pappan veta att han verkligen är pappa om man inte har några tveksamheter men pappan har det?
  • Anonym (been there)
    Anonym (?) skrev 2012-05-22 21:58:01 följande:
    Gör de verkligen faderskapstest om kvinnan intygar att hon inte har haft sex med någon annan under den perioden barnet blivit till?
    Har för mig att en vän var tvungen att ljuga och säga att hon var osäker på vem pappan var för att det där testet skulle göras så att hennes ex skulle sluta tjata om det.
    I sådana här situationer räknar  myndigheter med en väldigt LÅNG   konceptionstid.   Vi  separerade eftersom min man plötsligt inte blev glad över graviditeten  vi kämpat för länge,   Ensam i nya lägenheten   fick jag besök av ett gammalt ex.   Han försökte trösta mig och jag blev  plötsligt  mer eller mindre våldtagen.   Chockad berättade jag det för maken.  

Detta misslyckade samlag när jag redan varit  gravid  så lånt tid att jag hunnit flytta blev orsak till att myndigheterna drev igenom faderskapstest....
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??