• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • Anonym (Medkänsla)

Hej TS,

ta inte detta på fel sätt, men du kan bara rentvå dig själv från hans misstankar genom att göra testet. Personalen på Familjerätten har sett det mesta, inklusive vuxna karlar som får stora skälvan och blir paranoida när de plötsligt inser att de tagit på sig det enorma ansvar som ett barn innebär. Bara gör testet och trösta dig med att han kommer få svart på vitt hur det ligger till, och försök förlåta honom, om inte förr så om ett par år när han kan erkänna för dig att han blev rädd och bar sig dumt åt.

Jag har gått igenom samma sak, bara att kravet om faderskapstest dröjde till dess barnet var fyra år och blev utrett av barnpsykolog som konstaterade att det var funktionshindrat. Pappan ballade ur fullständigt: han kunde inte vara pappa åt ett funktionshindrat barn, det "måste" finnas nån annan förklaring... det var tungt, och jag förstår så väl att du är ledsen och besviken. Men gör ni det nu så är du bortom alla anklagelser och misstankar sen.

Kan också berätta att ett sånt test genom familjerätten kommer kosta er många tusen om ni väntar ett år eller två. Det är nu ni har chansen att göra det kostnadsfritt.

Kram! Och låt inte hans rädslor knäcka dig. Du vet ju att barnet är hans så du har inget att förlora.       

• Seven Costanza

Jag hade känt mig sjukt förnedrad, särskilt som du skriver TS att det kom nu efter födseln, som att han skapat en distans till barnet. Jag hade gjort testet så att han kan börja knyta an till sin bebis, men klart och tydligt sagt att nu är det upp till honom att reparera den kränkning han utsatt mig för. Det hade varit stor skillnad om det var så att alla vara tvungna att göra det för då hade det varit en rutinsak, men som det är nu tycker jag att det hade varit hemskt. Jag hade nog inte direkt brytt mig om vad soc-handläggaren tyckt utan just tyckt att det var jobbigt att min partner misstrott mig. Som tur är kommer jag vara gift om vi får barn, och då slipper man ju.

• Anonym (Anna)

Hej TS!
    Jag har gjort detta test på alla mina barn (och pappan då)
    Jag har själv velat göra testen för att bevisa att det är han som är pappan. Visst har det känts lite knepigt med socialtanten, men som någon skrev här ovan, vad har dom inte varit med om?!

Gör testet, det är gratis. Försök att inte ta det personligt. Vi mammor vet ju så säkert att vi är mammor till våra barn. Efter detta test vet pappan lika säkert att det är han som är pappan.

Jag tycker att dessa test ska var obligatoriska, just därför att ca var femte barn i sverige har fel pappa på papper. Skrämmande siffror.

• Anonym

Har han varit vettig annars?

Jag menar, det är ju inte bara mamman som fått barn och kan vara osäker, rädd osv.

Han kanske är jätterädd inför allt nytt, inte alls reagerar som han trott.

Allt kanske var frid och fröjd tills barnet kom och sen fick han panik.

Har han varit vettig innan kan det väl vara så? 

Han är nog inte rädd för att han inte är fadern, utan han är nog bara rädd. Om jag varit karl hade jag också velat ha svart på vitt att ungen är min, även om jag litar på partnern. Varför ska inte fadern ha samma rätt att veta det säkert som modern?

Sen att han prompt ska göra det hos familjerätten är nog för att han vill ha stöd från utomstående. Har svårt att tro att han gör det för att vara elak, faktiskt. TS- du skriver inte att han är ett svin annars, så jag utgår ifrån att han inte är det.

• h8him
    Anonym (Anna) skrev 2012-05-22 23:42:47 följande:
    Hej TS!
    Jag har själv velat göra testen för att bevisa att det är han som är pappan. Visst har det känts lite knepigt med socialtanten, men som någon skrev här ovan, vad har dom inte varit med om?!

Gör testet, det är gratis. Försök att inte ta det personligt. Vi mammor vet ju så säkert att vi är mammor till våra barn. Efter detta test vet pappan lika säkert att det är han som är pappan.

Jag tycker att dessa test ska var obligatoriska, just därför att ca var femte barn i sverige har fel pappa på papper. Skrämmande siffror.
    Inte fullt så många men för många barn har fel pappor:
    Det cirkulerar olika siffror om hur många barn i Sverige som har en annan pappa än de tror. Det finns ingen vetenskaplig undersökning på området men enligt Bertil Lindblom, expert på Rättsmedicinalverket, rör det sig sannolikt om en eller ett par procent av de cirka 100 000 barn som föds i landet varje år.
  • LAMadde

Jag har läst lång ifrån hela tråden. Men, om min man sa sådär till mig så hade jag nog valt att lämna honom. Eller.. ja vet inte om ja varit så drastisk. Men ja hade absolut inte velat vara med honom om han inte litar på mig. Ush vilket svin din man verkar vara och det hoppas jag att du säger till honom!!

Tror du att han kanske träffat nån annan och därför vill se om du gjort det också..?!?

• Åsa
    Mrs Mountainstream skrev 2012-05-22 18:25:06 följande:
    Om man inte är gift krävs det ett faderskapstest för att få gemensam vårdnad. Kan det vara det din sambo tänker på? Så länge testet inte är gjort har du ensam vårdnad dvs han har inga rättigheter.
    Stämmer inte. För gemensam vårdnad för ogifta krävs bara att mamman skriver på om gemensam vårdnad, t ex i samband med faderskapserkännande.

Den enda situation där det krävs faderskapstest för gemensam vårdnad är där inte båda föräldrarna vill skriva på det faderskapserkännande som ger pappan möjlighet att få/kräva gemensam vårdnad, gissningsvis oftast fall där någon av dem är osäker på faderskapet.
  • Anonym

Jag skulle ha haft mycket svårt att ta en sådan misstroendemarkering med en klackspark och ett leende som några inlägg tycker. Hade mina barns far begärt faderskapstest hade jag inte motsatt mig det men allvarligt ifrågasatt vårt förhållande. Snack om att få kalla fötter eller vilja känna sig säker låter inte trovärdigt. Begär man faderskapstest  så betyder det att man tror att någon annan skulle kunna vara pappa, vilket innebär att man också tror att kvinnan både skulle kunna ligga med någon annan och ljuga om det. En man har naturligtvis rätten att begära detta (så länge han inte är gift med kvinnan) men det  är tveksamt om jag skulle vilja leva ihop med någon som visat sådant misstroende för mig som person.

Det är för övrigt ingen självklarhet att få faderskapstest betalt om kvinnan säger sig inte ha haft några andra sexualpartners under tiden då barnet blev till.  

• h8him
    Anonym skrev 2012-05-23 00:48:27 följande:

Jag skulle ha haft mycket svårt att ta en sådan misstroendemarkering med en klackspark och ett leende som några inlägg tycker. Hade mina barns far begärt faderskapstest hade jag inte motsatt mig det men allvarligt ifrågasatt vårt förhållande. Snack om att få kalla fötter eller vilja känna sig säker låter inte trovärdigt. Begär man faderskapstest  så betyder det att man tror att någon annan skulle kunna vara pappa, vilket innebär att man också tror att kvinnan både skulle kunna ligga med någon annan och ljuga om det. En man har naturligtvis rätten att begära detta (så länge han inte är gift med kvinnan) men det  är tveksamt om jag skulle vilja leva ihop med någon som visat sådant misstroende för mig som person.

Det är för övrigt ingen självklarhet att få faderskapstest betalt om kvinnan säger sig inte ha haft några andra sexualpartners under tiden då barnet blev till.  

Vägrar den. ev. pappan skriva på så blir det faderskapstest.
  • EnAnonumius
    Anonym (Anna) skrev 2012-05-22 23:42:47 följande:
    Hej TS!

Hoppla....

1  av 5 är en otrolig hög siffra faktiskt. 

Som jag har skrivit förut..
    Så är det för barnets skull jag tycker det skall vara obligatoriskt..
    För det finns ju som sagt genetiska sjukdomar som kan hoppa över en och annan generation och så kan det ju även vara skönt för barnet att veta när denne är äldre att pappan är verkligen den biologiska pappan.

Skönt att det finns fler kvinnor som anser att dessa skall vara obligatoriska (oavsett skälen bakom). Det är ju som du säger. Vi mammor vet, men en pappa kan aldrig veta på samma sätt som vi mammor.  Likvl och viktigast av allt, barnet kan ju heller aldrig veta.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??