• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-05-23 09:45:12 följande:
    Självklart hade min man fått ett test, men sen hade jag skilt mig. Tillit är grunden till ett bra förhållande anser jag, litar han inte på mig så har vi inget kvar att säga varandra.
    Haha, rak på sak! Men helt rätt!
  • Anonym
    Millicent skrev 2012-05-23 09:26:38 följande:
    Självklart är det ok för dig att känna såhär TS! Jag tror de flesta kvinnor som har någon stolthet och kontakt med sina känslor skulle reagera liknande i någon mån.

I och med att han vill ha ett faderskapstest så säger han att han inte är säker på att det är hans barn. Han är inte säker på att du talar sanning. Att få den typen av misstro riktad mot sig och dessutom offentligt förstår jag känns sårande. Jag skulle tänka "vad tror han om mig och vad gör han så att andra tror". För mig skulle det utlösa en förtroendekris i relationen och jag skulle se min partner med nya ögon. Både för att han ville agera på sina känslor av osäkerhet och lägga över en bevisbörda på mig istället för att bearbeta problemet och för att han dessutom vill utsätta mig för att inför andra anklagas för att ljuga om något då viktigt som vems barn det är.

Observera nu att jag inte tycker att man ska hudflänga honom för att tanken dyker upp utan för hur han väljer att hantera det.
    Skitbra skrivet!
  • Twin Dad
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 09:47:22 följande:
    Jag känner mig tveksam till om jag hade velat ha barn med en kvinna som hade känt sig kränkt av att jag vill vara säker på att det är mitt. Jävla treåringsfasoner.
    Först kränkt vinner, eller?
    Jag tycker att det är pappans rätt att få ett faderskapstest gjort om han så önskar. Och Ts, ju mer du tvekar desto mer kommer din man tro att det är något som inte stämmer så gå och testa så kan ni båda gå vidare sen.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 09:53:20 följande:
    Återigen. Jag känner mig inte kränkt för att han vill göra ett test. Utan jag känner mig kränkt för att han inte litar på mig. Vilket han uppenbarligen inte gör när han väljer orden "jag är inte säker på att jag är pappa till barnet".

Vi pratade igår och jag bad honom att förklara. Inte fan blev jag klokare av det. Min sambos största mardröm är att jag skulle lämna honom för en invandrare (han är inte rasist men har starka åsikter när det gäller svenska kvinnor och invandrare som par). Samtidigt kom det fram att han blev orolig efter förlossningen då vår bebis föddes med mycket svart hår. Det var där det började. Han tror alltså att jag varit otrogen med en invandrare BARA för att det är hans värsta mardröm!

Vår pojke är vit och har ljusa ögonbryn och blå ögon. Han föddes med svart hår men det gjorde jag också och jag är blond idag. Helsvensk dessutom!

Är det så jäkla konstigt att jag blir sårad över detta?
    Usch, stackars dig. Rasist eller inte enligt honom, så är han otroligt främlingsfientlig (med andra ord rasist enligt mig och ordboken).

Inte ett dugg konstigt att du blir sårad och känner dig kränkt över situationen!
  • Anonym
    Twin Dad skrev 2012-05-23 09:57:33 följande:
    Först kränkt vinner, eller?
    Jag tycker att det är pappans rätt att få ett faderskapstest gjort om han så önskar. Och Ts, ju mer du tvekar desto mer kommer din man tro att det är något som inte stämmer så gå och testa så kan ni båda gå vidare sen.
    Då får han väl tro det, ännu större anledning att dumpa han isåfall. Någon med så låg självkänsla och tillitsproblem i den höga graden bådar inte gått för framtiden.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2012-05-23 09:51:58 följande:
    Exakt, så tolkar jag det hela på.
    Jag föredrar att lita på folk tills dess motsatsen är bevisad. Som jag ser det är det en förtroendekris, att ifrågasätta om ens sambo varit otrogen utan någon reell anledning.

Precis, du är smart!
  • Anonym (Haha)
    . Min sambos största mardröm är att jag skulle lämna honom för en invandrare (han är inte rasist men har starka åsikter när det gäller svenska kvinnor och invandrare som par). 
    Jo, det är han. Tror du har lite större problem än det där testet, kära du.
  • Frankk

Det handlar inte om tillit, det handlar om att han vill slippa sina hjärnspöken.

• h8him
    Återigen. Jag känner mig inte kränkt för att han vill göra ett test. Utan jag känner mig kränkt för att han inte litar på mig. Vilket han uppenbarligen inte gör när han väljer orden "jag är inte säker på att jag är pappa till barnet".

Vi pratade igår och jag bad honom att förklara. Inte fan blev jag klokare av det. Min sambos största mardröm är att jag skulle lämna honom för en invandrare (han är inte rasist men har starka åsikter när det gäller svenska kvinnor och invandrare som par). Samtidigt kom det fram att han blev orolig efter förlossningen då vår bebis föddes med mycket svart hår. Det var där det började. Han tror alltså att jag varit otrogen med en invandrare BARA för att det är hans värsta mardröm!

Vår pojke är vit och har ljusa ögonbryn och blå ögon. Han föddes med svart hår men det gjorde jag också och jag är blond idag. Helsvensk dessutom!

Låt honom få sitt test via familjerätten då, om du nu inte känner dig kränkt av att han vill ha testet. Han kommer inte att lita på dig mer om du vägrar. Vad gör du om han vägrar skriva på faderskapet innan ni alla har DNA-testats?

Hur länge har ni bott ihop?
  • Anonym

men jeeeez fucking christ men din karl verkar ha jordens sämsta självkänsla med jordens konstigaste resonemang. Tror fan inte du blev mer klok av detta. Han är inte rasist säger du? Låter onekligen så. Men skitsamma, det hör inte hit egentligen.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??