• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • Anonym (f)
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 09:53:20 följande:
    Återigen. Jag känner mig inte kränkt för att han vill göra ett test. Utan jag känner mig kränkt för att han inte litar på mig. Vilket han uppenbarligen inte gör när han väljer orden "jag är inte säker på att jag är pappa till barnet".

Vi pratade igår och jag bad honom att förklara. Inte fan blev jag klokare av det. Min sambos största mardröm är att jag skulle lämna honom för en invandrare (han är inte rasist men har starka åsikter när det gäller svenska kvinnor och invandrare som par). Samtidigt kom det fram att han blev orolig efter förlossningen då vår bebis föddes med mycket svart hår. Det var där det började. Han tror alltså att jag varit otrogen med en invandrare BARA för att det är hans värsta mardröm!

Vår pojke är vit och har ljusa ögonbryn och blå ögon. Han föddes med svart hår men det gjorde jag också och jag är blond idag. Helsvensk dessutom!

Är det så jäkla konstigt att jag blir sårad över detta?
    Hej ts

På ett sätt kan jag inte låta bli att tycka synd om din sambo. Att han vill förstöra den här tiden bara för att han har nojor. Det låter som om han har en del han behöver bearbeta i sig själv (och tillsammans med dig om ni ska funka hädanefter). Det kanske är helt normalt att fundera över om ens sambo varit otrogen, men man kan väl för f*n välja sina ord mer omsorgsfullt när man diskuterar det gemensamma barnet.

Jag tycker din sambo verkar mer än lovligt misstänksam. Och nej, jag hade inte tyckt att det var ok om min man hade väckt samma fråga. Jag hade blivit väldigt ledsen och eftersom jag värderar tillit högt hade jag övervägt att inte fortsätta tillsammans efter en sådan händelse. 

Hoppas din sambo tar sitt förnuft till fånga.  
  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2012-05-23 10:30:39 följande:
    Det finns ju även fall där det sker en utredning när det har visats sig att barnet har en genetisk defekt.
    Och man tar då tester på både mamman och pappan för att utreda om det ligger på fars sidan eller mordsidan. Så visar det sig att pappan inte är far till barnet..
    Pappan har i dessa fall blivit blåst av kvinna som han valde att lita på till 100%.
    Om jag hade varit man i det läget så hade jag nog fått min världsbild stukad en hel del och nog aldrig vågat lita på en kvinna igen till 100% om det blir barn med en annan kvinna.
    För mig är det minst lika kränkande mot en man att göra så.

Men klart pappans känslor är oviktig i dagens "pk-sammhälle". Inte ens barnen är viktiga..
    Mammans/kvinnors  känslor och eventuellt "hon blir ju kränkt" skall tydligen gå för allt. 

Det talas hela tiden från kvinnor att man skall "lita på henne"  och "jag känner mig så misstrodd" när pappan talar om faderskapstest. Och samma kvinnor, för det är oftast samma kvinnor som är noga med att negligera över att det finns barn där ute med fel pappa och ppan kan känna oror om han verkligen är far till barnet eller inte.
    Jag anser att det handlar om barn i första hand.
    En kvinnas sentimentala emotionella tjafs om "tilltro" och "jag känner mig så kränkt" och "han anklagar mig för att vara otrogen" är aldrig giltiga argument slippa ta DNA-test.

Allvarligt jag anser inte ens pappans känslor är viktiga heller i argumentet för eller emot DNA-test. 
    (Förlåt alla män där ute som för krig emot dessa lätt kränkta kvinnor i denna fråga om DNA-test)

Det är barnet som är den viktiga här anser jag.
    Jag anser att man skall använda rationellt tänkande i för och emot DNA-tester.

Jag anser att det är vinning i att utföra DNA-tester på barn (jag har tagit upp det förut i tråden)

I första hand om barnet har otur att drabbas av ärftliga sjukdomar.

Även om det blev test med den ena så har ju den kvinna bevisat att hon klara av att tänka lite rationellt i alla fall OCH det skall hon ha stor kred för.
    Jag vet allt det där.

Men det är ingen som ifrågasätter att en pappa har rätt att känna att han är pappan till sitt barn, utan att man misstänker att ens partner varit otrogen. Där har du tillitsproblemet.

Jag är säker på att en man, vars fru/sambo ifrågasatte om han varit otrogen eller inte, säkert hade blivit förolämpad (om han var en trogen man som aldrig skulle bedra sin fru) han också.

Nu har Ts inte sagt nej till ett faderskapsprov, men ville inte blanda in socialtjänsten, utan att de kunde fixa det privat.     
  • Anonym
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 10:06:04 följande:
    Så du lovar här, för alla och envar att du aldrig kollat och aldrig kommer att kolla din mans mobiltelefon, mail, facebook eller på något annat sätt någonsin kommer att känna dig osäker på om han är trogen?
    Varför skulle man någonsin göra det om man tror att ens partner är ärlig. Hade jag börjat kika in på min partners facebook "för att vara på säkra sidan" så hade det för mig varit en tydlig varningssignal. Inte att han skulle vara otrogen utan att jag själv inte litar på han av någon anledning. Det är ett osunt förhållande, och osunt synsätt för en själv.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 10:09:26 följande:
    Jag känner inget behov av att kolla hans mail eller facebook? När jag valde att skaffa barn med honom så var det viktigaste faktiskt att jag litar på honom. Annars hade det varit svårt att skapa ett liv tillsammans med honom.
    Du verkar sjukt smart och stabil TS, med en sund syn på förhållande och bra självkänsla. Men det vet du nog redan själv :)
  • Pompeia01
    Madick skrev 2012-05-23 07:20:15 följande:

Korrigering. Var femte barn AV DE SOM TESTAS. Normalt gör man väl inget test om man inte är osäker på att man är pappan? Jag tycker mer det visar på att 80% av de som är nojjiga är det i onödan.
    Det där stämmer inte. Det är 15 procent av ALLA barn. Jag har uppgiften från min kusin som är transplantationsläkare. De testar ju ofta pappor och barn, när den ena vill donera t.ex. en njure eller en bit av levern till den andre. Under åren har de samlat på sig en mycket omfattande statistik, som visar att det är 15 procent av alla dessa pappor som inte är far till barnet som de trodde. Och observera då att detta alltså är stabila familjer, där man till och med är villiga att offra det allra största för den andre! Inte några frånvarande pappor som bara haft ett ONS med mamman, alltså.  
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-05-23 10:38:22 följande:
    Varför skulle man någonsin göra det om man tror att ens partner är ärlig. Hade jag börjat kika in på min partners facebook "för att vara på säkra sidan" så hade det för mig varit en tydlig varningssignal. Inte att han skulle vara otrogen utan att jag själv inte litar på han av någon anledning. Det är ett osunt förhållande, och osunt synsätt för en själv.
    Jag tillhör de som inte kollar varken mobil eller mail (sambon har inte facebook). Min sambo gör det inte med mina mail, telefoner etc.

Däremot kan sambon be mig kolla hans mail eller ett sms och detsamma gäller, jag kan be honom kolla sådant.

• Miss P71

Fy vad frutansvärt att han säger så! Jag hade aldrig förlåtit han. Sen å andra sidan hade jag sagt. Aldrig att vi ska ta ett faderskaps test. Hade frågat han om han hade trillat och slått huvudet.

• Pompeia01
    MissJP skrev 2012-05-23 06:41:53 följande:
    Jag skulle älska mitt barn lika mycket även om det på något underligt sätt skulle visa sig att hom inte var min rent biologiskt. Att män tar hand om barn som inte bär hans gener är tydligen (enligt viss forskning) en vinnande del i människans fortplantning. Det ger tydligen en ökad chand till bättre avkomma och bättre uppväxt för barnet. Men nu lever vi i en modern värld och får väl så lov att anpassa oss efter den. Jag vet bara att min sambo älskar min dotter och ser henne helt som sin egen även fast han vet att någon annat är hennes biologiska pappa. Älska barnen oavsett och skit i vemsgenerhansgenereller? så kanske det blir mysigare här i världen.
    Fast det är ju en väldig skillnad på situationerna:

a) en man träffar en kvinna som har ett barn sedan förr. De blir ett par och han bestämmer sig för att adoptera barnet som sitt eget

och

b) en man och en kvinna får ett barn. Frågan om faderskap dyker aldrig upp. När barnet är 5/10/15 år testas barnets blodgrupp vilket visat att pappan inte kan vara pappan, alternativt det utvecklar en ärftlig sjukdom som inte finns i varken mammans eller pappans släkt. Pappan får på samma gång veta både att han försörjt och uppfostrat en gökunge, att han blivit lurad av sin kvinna när det gäller det viktigaste i livet, och att hon en gång varit otrogen (kanske många gånger får han väl undra då)   
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • h8him
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 10:16:14 följande:
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 09:53:20 följande:
    Återigen. Jag känner mig inte kränkt för att han vill göra ett test. Utan jag känner mig kränkt för att han inte litar på mig. Vilket han uppenbarligen inte gör när han väljer orden "jag är inte säker på att jag är pappa till barnet".

Vi pratade igår och jag bad honom att förklara. Inte fan blev jag klokare av det. Min sambos största mardröm är att jag skulle lämna honom för en invandrare (han är inte rasist men har starka åsikter när det gäller svenska kvinnor och invandrare som par). Samtidigt kom det fram att han blev orolig efter förlossningen då vår bebis föddes med mycket svart hår. Det var där det började. Han tror alltså att jag varit otrogen med en invandrare BARA för att det är hans värsta mardröm!

Vår pojke är vit och har ljusa ögonbryn och blå ögon. Han föddes med svart hår men det gjorde jag också och jag är blond idag. Helsvensk dessutom!

Är det så jäkla konstigt att jag blir sårad över detta?

Det där låter ju inte så bra. Backar lite...
    Det där låter ju faktiskt mer eller mindre rakt av som om han har betydligt fler problem...

Det är inte så att han är mycket kontrollerande, att han gärna kommer och hämtar dig efter krogen, varje gång, eller kanske inte ens låter dig vara ute längre?
    Att det har börjat kännas som att han kan bli eller har blivit våldsam?
    Att han lätt snöar in på sina intressen och har svårt att prata om någon annat än just det?
    Att han tycker att han själv är fruktansvärt duktig på jobbet, men hans chef förstår det inte och hans  kollegor snarare tar avstånd än att höja honom till skyarna?
    Att han tycker att han är mer intelligent och eftertänksam än de flesta?
    Att han driver saker in absurdum och aldrig ger sig när han tycker att han har rätt?
    Att han är hypokondriker och om han blir sjuk förmodligen har cancer?

I så fall är det dags att ta tag i saker och ting...

sv.wikipedia.org/wiki/Paranoid_personlighetss... 
    sv.wikipedia.org/wiki/Paranoia 
    Fantastiskt vad en hobbypsykolog på Fl kan komma fram till efter ett begränsat antal inlägg från ts...
  • fialotta28

Jag förstår känslan. När jag var gravid med mitt första barn så krävde pappan faderskapstest. Jag blev givetvis jätteledsen eftersom att jag inte varit med någon annan. Men jag hade inget att dölja så varför neka. Gör testet så får han svart på vitt.

Mrs Mountainstream skrev 2012-05-22 18:25:06 följande:
    Om man inte är gift krävs det ett faderskapstest för att få gemensam vårdnad. Kan det vara det din sambo tänker på? Så länge testet inte är gjort har du ensam vårdnad dvs han har inga rättigheter.
    Helt fel. Det räcker med att mamman och pappan skriver under ett papper om att han är pappa och att de vill ha gemensam vårdnad så är det klart sen.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??