• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 10:09:26 följande:
    Jag känner inget behov av att kolla hans mail eller facebook? När jag valde att skaffa barn med honom så var det viktigaste faktiskt att jag litar på honom. Annars hade det varit svårt att skapa ett liv tillsammans med honom.
    Han litar uppenbart inte på dig. Sen reagerar han på att ett barn har väldigt mörkt hår som nyfödd. Hallå? Vad blir nästa grej.

Hur länge har du känt honom? 
  • Anonym (man)
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 10:09:26 följande:
    Jag känner inget behov av att kolla hans mail eller facebook? När jag valde att skaffa barn med honom så var det viktigaste faktiskt att jag litar på honom. Annars hade det varit svårt att skapa ett liv tillsammans med honom.
    Sorry - det där var inte riktat till dig utan till personen som skrev inlägget jag svarade på...
  • Anonym

Mitt ex ville också ha ett DNA test. Men tro mig, det var inget pinsamt när vi var hos socialstyrelesen för att få det (alltså det vanliga mötet där man skriver under om man är pappa eller inte). De tittade däremot väldigt underligt på honom.
    Jag vart också arg som bara den att han ville ha detta test! Efter det så litade jag inte på honom alls, varför begära det när han visste att han var pappan? Vi bodde ihop och han var den enda som var ute och rände och inte jag då jag hade barn sedan tidigare. Sedan visade det sig att det var han som raggade på extremt mycket yngre tjejer på nätet samt föreslog att de skulle ses. Han satt och chattade med ryskor och thailändskor han hittat på dating siter. Där skrev han att han var singel etc. Så hans misstänksamhet kom nog av hans egna handlanden. Och jag är inte tillsamans med honom i nuläget vilket är det bästa beslut jag har gjort någonsin.

Ofta, enligt min erfarenhet, så är de som är extremt svartsjuka och misstroende de som faktiskt gör saker så som att vara otrogna. Och eftersom de kan bete sig så, antar jag att de tror att då gör andra det mot dem.

• FebruariVals
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 09:53:20 följande:
    Min sambos största mardröm är att jag skulle lämna honom för en invandrare (han är inte rasist men har starka åsikter när det gäller svenska kvinnor och invandrare som par).
    Men snälla!

Min man är finne. Jag hör fördomarna hagla från din man.
    -Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • Millicent
    Frankk skrev 2012-05-23 10:02:19 följande:
    Det handlar inte om tillit, det handlar om att han vill slippa sina hjärnspöken.

Han gör det till en fråga om tillit när han agerar på sina hjärnspöken som han gör. Hade han haft dem och bearbetat dem på annat sätt så hade det bara varit en fråga om hjärnspöken. Nu tar han sina hjärnspöken och lägger i TS knä så att hon ska reda ut det, så att han slipper. I det ögonblicket han gjorde det så ordnade han till så att TS fick problem också, problem med sin tillit för honom och funderingar på hur det är fatt med hans tillit för henne.

Tvångstankar botas INTE genom att tvinga världen runt om eller ens partner att visa att det inte finns någon grund för dem. Tvärtom faktiskt, det göder ett ohälsosamt sätt att ta hand om tbångstankar. KBT och inre hantering är däremot bra.
  • Anonym

Förstår precis hur du känner, har varit i samma situation då jag fick mitt första barn.

Barnets pappa och jag hade varit tillsammans  flera år och försökt bli med barn - det tog nästan 2 åroch påbörjad utredning innan jag blev gravid.

Allt frid och fröjd tills barnet var några månader då började han ifrågasätta om han var pappan - oftast då vi grälat om något, vad som helst  kunde han slänga ur sig tex undrar om du inte varit otrogen eller jag minns du flörtade mkt med den o den och det var ju precis när du blev gravid etc etc....

Hör till saken att barnet var en exakt kopia av sin far - alla sa det, även hans föräldrar sa att hon var en kopia avsin far då han var bebis och jag hade facit.

Han var en ganska svartsjuk person men efter barnets födelse kan man lugnt påstå att det eskalerade och varje gång drog han fram misstankarna han hade om att jag varit otrogen. Vi fick några år senare en son - men honom ifrågasatte han aldrig.

Detta pågick fram till första barnet var 5 år då satte jag ner foten och beställde tid för faderskapstest - detta är över 30 år sedan - och sa nu gör vi detta eller så nämner du aldrig aldrig att du inte skulle vara pappan. Han valde det senare o gjorde aldrig testet - tror att det berode på sin sprutfobi.

Kan säga att jag kände mig mkt kränkt under dessa anklagelser men intalade mig trotts det att han ägde problemet.

Vi skilde oss så småningom men inte direkt pga detta men över hans svartsjuka. Idag många år senare är han en mogen man men inte utan hjälp med sin svartsjuka.           

• EnAnonumius
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 09:34:00 följande:
    Japp - på samma sätt som att mannen skall betala underhåll under massor med år framåt för att kvinnan ville behålla barnet? Vad är skillnaden till att säga 

Om hon vill behålla barnet får väl hon betala det privat?

Vad är egentligen problemet. 20% av testade barn visar sig ha "fel" pappa. Det betyder i så fall att det lite vanligare att barn har "fel" pappa än att de har pollenallergi. Men ni kanske aldrig har träffat på ett barn med pollenallergi?

Jag tycker också självklart att det skall vara obligatoriskt. Det finns många män som inte vågar hävda sin rätt för att kvinnan då skall bli sur eller sårad. Hur många av er gifter sig utan att kolla om partnern redan är gift? Nej just det, det får man ju inte... Hur många av er har aldrig någonsin kollat er partners mobiltelefon eller fått en liten känsla i magen när han får ett sms och snabbt raderar det? VA? Litar ni inte på er man??? 
    Det finns ju även fall där det sker en utredning när det har visats sig att barnet har en genetisk defekt.
    Och man tar då tester på både mamman och pappan för att utreda om det ligger på fars sidan eller mordsidan. Så visar det sig att pappan inte är far till barnet..
    Pappan har i dessa fall blivit blåst av kvinna som han valde att lita på till 100%.
    Om jag hade varit man i det läget så hade jag nog fått min världsbild stukad en hel del och nog aldrig vågat lita på en kvinna igen till 100% om det blir barn med en annan kvinna.
    För mig är det minst lika kränkande mot en man att göra så.

Men klart pappans känslor är oviktig i dagens "pk-sammhälle". Inte ens barnen är viktiga..
    Mammans/kvinnors  känslor och eventuellt "hon blir ju kränkt" skall tydligen gå för allt. 

Det talas hela tiden från kvinnor att man skall "lita på henne"  och "jag känner mig så misstrodd" när pappan talar om faderskapstest. Och samma kvinnor, för det är oftast samma kvinnor som är noga med att negligera över att det finns barn där ute med fel pappa och ppan kan känna oror om han verkligen är far till barnet eller inte.
    Jag anser att det handlar om barn i första hand.
    En kvinnas sentimentala emotionella tjafs om "tilltro" och "jag känner mig så kränkt" och "han anklagar mig för att vara otrogen" är aldrig giltiga argument slippa ta DNA-test.

Allvarligt jag anser inte ens pappans känslor är viktiga heller i argumentet för eller emot DNA-test. 
    (Förlåt alla män där ute som för krig emot dessa lätt kränkta kvinnor i denna fråga om DNA-test)

Det är barnet som är den viktiga här anser jag.
    Jag anser att man skall använda rationellt tänkande i för och emot DNA-tester.

Jag anser att det är vinning i att utföra DNA-tester på barn (jag har tagit upp det förut i tråden)

I första hand om barnet har otur att drabbas av ärftliga sjukdomar.
    Naniismamma skrev 2012-05-23 09:32:24 följande:
    Känner en *troligen* pappa som skulle få betala 6000kr för ett sådant test vet inte vart dom skulle testa,
    men sedan kom de fram att mamman vart med 2 killar samtidigt och hon begärde själv faderskapstest efter förlossningen men provade bara ena killen .. så den killen jag kände vart inte pappan så de vart tur att han inte betalade den summan för att få det på papper att han INTE var barnets pappa. 
    Även om det blev test med den ena så har ju den kvinna bevisat att hon klara av att tänka lite rationellt i alla fall OCH det skall hon ha stor kred för.
  • Jättekul

Jag tror att det är killkompisar, släktingar till mannen ifråga som ställer det mesta när det gäller detta på sin spets.

T ex från en syster till en bror: Är du säker på att det är ditt barn. H*n ser väldigt mörkhårig ut etc.

Killkompisar tror jag kan vara en bov med i spelet sas. 

• Anonym
    Frankk skrev 2012-05-23 10:02:19 följande:
    Det handlar inte om tillit, det handlar om att han vill slippa sina hjärnspöken.
    Vilket i sin tur kommer från en bristande tillit. :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-23 10:03:37 följande:
    men jeeeez fucking christ men din karl verkar ha jordens sämsta självkänsla med jordens konstigaste resonemang. Tror fan inte du blev mer klok av detta. Han är inte rasist säger du? Låter onekligen så. Men skitsamma, det hör inte hit egentligen.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??