• Anonym

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Man har alltid rätt till sina känslor.

Både två.
    Jag tycker män oftare borde göra faderskapstest,allt för många män är en felaktig far.

Du har rätt till dina känslor,men skäms inte för att han vill göra ett test.Det är inget konstigt.Jag erbjöd min man det,för det är min åsikt att fler borde testa sig men han sa nej när barnet föddes.Jag hade inte varit med en annan alls,men jag erbjöd ändå...för hans skull för jag tycker inte detta handlar om enbart tillit.    

• Anonym

Jag förstår er båda. Det är klart du känner dig kränkt för att han inte litar på dig. Du vet ju att du inte varit med någon annan. Tyvärr kan han inte veta det. Och idag är det enkelt och smidigt att göra ett dna-test. Jag tror att alla män innerst inne har en liten rädsla att barnet kanske inte är deras. Och det finns studier som visar på att många faktiskt inte är biologiska fäder till sina barn. Pappan till mitt barn var lite osäker så jag bad familjerätten själv att göra ett test för att stilla alla misstankar, mest för barnets skull faktiskt.

• Anonym

Jag som kvinna förstår dig, att du upplever det kränkande. Men samtidigt så förstår jag mannen också. Det är alldeles för vanligt att barnet inte har den pappa som h*n tror, och oftast så är det bara mamman som vet om detta. Vi kvinnor vet att det är vår avkomma. Mannen måste lita på sin kvinna, han har inte den garantin. Om det inte görs ett faderskapstest. Hade jag varit man så hade jag velat att ett test gjordes. Vad händer om det kommer fram att det är en annan mans barn efter något år? Då antar jag att man förlorar all rätt till att ens träffa barnet. Alla vill lita på sin partner, men samtidigt så säger statistiken att vissa kvinnor ljuger. Och mannen kan inte veta det på förhand. Jag hade inte tagit några risker med mitt barn. De borde testa rutinmässigt när barn föds. För allas bästa!

• Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-22 18:32:19 följande:
    Jag kan absolut förstå han till viss del. Men jag önskar även att han kunde förstå hur det känns för mig.

Jag möter honom trots allt halv vägs, säger att: "visst du kan få ta ett test, vi beställer det här nu".

Kan han inte möta mig på vägen då? Utan måste jag förnedra mig och ställa mig inför socialstyrelsen när han säger: "jag är inte säker på att jag är pappa". För det är dem orden han valt, att han inte är säker. Han säger inte ens att han vill göra det för sinnesron utan han säger rakt ut, utan problem, att han är osäker på om han är pappan.
    Ok, ja då förstår jag. Det är ju en bra komprimiss att beställa ett eget test och ta den kostnaden själv. I dagens läge så är det ju inget som görs på rutin, så det blir ju pinsamt för dig att stå framför främmande människor när din sambo säger att han är osäker på om barnet är hans. Det förstår jag fullt ut.
  • Anonym

Jag hade blivit väldigt arg och förtvivlad om jag hade varit i din situation. Låt han själv fixa allt - säg att du vet vem som är far till barnet - om han misstror dig, så får han själva bekosta och ordna tester och papper. Jag hade nog vägrat att följa med till socialkontoret - ring och hör om du kan skriva något sorts bevittnat papper på att du är säker. Sedan när testet är klart - kan du komma och skriva på.

Usch.... vilken man. Hoppas det är tillfällig sinnesförvirring hos honom.   

• Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-22 18:32:19 följande:
    Jag kan absolut förstå han till viss del. Men jag önskar även att han kunde förstå hur det känns för mig. Jag möter honom trots allt halv vägs, säger att: "visst du kan få ta ett test, vi beställer det här nu". Kan han inte möta mig på vägen då? Utan måste jag förnedra mig och ställa mig inför socialstyrelsen när han säger: "jag är inte säker på att jag är pappa". För det är dem orden han valt, att han inte är säker. Han säger inte ens att han vill göra det för sinnesron utan han säger rakt ut, utan problem, att han är osäker på om han är pappan.

Men då har ni ju större problem i er relation än att han bara vill vara helt säker. Ni borde kanske prata om det. Varför litar han inte på dig?
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-22 18:39:13 följande:
    Jag vägrar stiga in hos socialstyrelsen och lyssna på dem orden. Får jag frågan så säger jag rakt ut att jag är säker på att han är pappan. Jag tänker inte böja mig för hans räkning eller säga att det är okej. Men samtidigt har jag ingen lust att börja vårt familjeliv genom ett "bråk" hos socialen.

Exakt vad du ska göra. De kommer att prata med er separat och jag ser ingen anledning att du ska börja lkuga för hans skull. Säg som det är att du är helt säker på att han är pappan. Sedan är det upp till din sambo att säga vad han vill. Om han på riktigt känner sig osäker på att han är far till barnet så tycker jag att han också ska vara ärlig och säga det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-22 18:46:21 följande:
    Exakt vad du ska göra. De kommer att prata med er separat och jag ser ingen anledning att du ska börja lkuga för hans skull. Säg som det är att du är helt säker på att han är pappan. Sedan är det upp till din sambo att säga vad han vill. Om han på riktigt känner sig osäker på att han är far till barnet så tycker jag att han också ska vara ärlig och säga det.

Ps. Sedan kommer de på familjerätten besluta om det ska göras dna-test eller inte, baserat på de uppgifter som ni uppgett.
  • Anonym
    Anonym (m) skrev 2012-05-22 18:48:08 följande:
    Jag hade inte gått dit! Fy sjutton vad förnedrande, detta kunde han väl framfört till dig redan när du blev gravid och inte kasta ur sig när man sitter där med en bebis.

Man har tyvärr lagenlig skyldighet att medverka till att fastställa faderskapet som mor till barnet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-22 18:46:21 följande:
    Vi pratade definitivt inte med socialtanten separat. Vi satt i samma rum och med vittnen, som var där för att bevittna när pappan skrev på pappren.

Jag förstår ts, det är förnedrande när pappan öppet luftar att han inte tror att barnet är hans. Ts, kan du inte i stället göra en deal med din kille att ni tar faderskapstest via socialtjänsten när barnet är 1 år, om han fortfarande inte tror att barnet är hans, eller känner att han vill det?
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??