• Anonym

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 09:53:20 följande:
    Återigen. Jag känner mig inte kränkt för att han vill göra ett test. Utan jag känner mig kränkt för att han inte litar på mig. Vilket han uppenbarligen inte gör när han väljer orden "jag är inte säker på att jag är pappa till barnet".

Vi pratade igår och jag bad honom att förklara. Inte fan blev jag klokare av det. Min sambos största mardröm är att jag skulle lämna honom för en invandrare (han är inte rasist men har starka åsikter när det gäller svenska kvinnor och invandrare som par). Samtidigt kom det fram att han blev orolig efter förlossningen då vår bebis föddes med mycket svart hår. Det var där det började. Han tror alltså att jag varit otrogen med en invandrare BARA för att det är hans värsta mardröm!

Vår pojke är vit och har ljusa ögonbryn och blå ögon. Han föddes med svart hår men det gjorde jag också och jag är blond idag. Helsvensk dessutom!

Är det så jäkla konstigt att jag blir sårad över detta?
    Usch, stackars dig. Rasist eller inte enligt honom, så är han otroligt främlingsfientlig (med andra ord rasist enligt mig och ordboken).

Inte ett dugg konstigt att du blir sårad och känner dig kränkt över situationen!
  • Anonym
    Twin Dad skrev 2012-05-23 09:57:33 följande:
    Först kränkt vinner, eller?
    Jag tycker att det är pappans rätt att få ett faderskapstest gjort om han så önskar. Och Ts, ju mer du tvekar desto mer kommer din man tro att det är något som inte stämmer så gå och testa så kan ni båda gå vidare sen.
    Då får han väl tro det, ännu större anledning att dumpa han isåfall. Någon med så låg självkänsla och tillitsproblem i den höga graden bådar inte gått för framtiden.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2012-05-23 09:51:58 följande:
    Exakt, så tolkar jag det hela på.
    Jag föredrar att lita på folk tills dess motsatsen är bevisad. Som jag ser det är det en förtroendekris, att ifrågasätta om ens sambo varit otrogen utan någon reell anledning.

Precis, du är smart!
  • Anonym
    Återigen. Jag känner mig inte kränkt för att han vill göra ett test. Utan jag känner mig kränkt för att han inte litar på mig. Vilket han uppenbarligen inte gör när han väljer orden "jag är inte säker på att jag är pappa till barnet".

Vi pratade igår och jag bad honom att förklara. Inte fan blev jag klokare av det. Min sambos största mardröm är att jag skulle lämna honom för en invandrare (han är inte rasist men har starka åsikter när det gäller svenska kvinnor och invandrare som par). Samtidigt kom det fram att han blev orolig efter förlossningen då vår bebis föddes med mycket svart hår. Det var där det började. Han tror alltså att jag varit otrogen med en invandrare BARA för att det är hans värsta mardröm!

Vår pojke är vit och har ljusa ögonbryn och blå ögon. Han föddes med svart hår men det gjorde jag också och jag är blond idag. Helsvensk dessutom!

men jeeeez fucking christ men din karl verkar ha jordens sämsta självkänsla med jordens konstigaste resonemang. Tror fan inte du blev mer klok av detta. Han är inte rasist säger du? Låter onekligen så. Men skitsamma, det hör inte hit egentligen.
  • Anonym

OCH detta ska vi skattebetalare betala faderskapstest för??!! Usch
  • Anonym
    Min sambos största mardröm är att jag skulle lämna honom för en invandrare (han är inte rasist men har starka åsikter när det gäller svenska kvinnor och invandrare som par).
    ......och om hans värderingar förs vidare på ert barn, DET gör dig vad??? Upprörd? Bryr dig inte? Hallå???
    Ser du vad du själv skriver?

Visst, fattar att du blir upprörd över detta med faderskapstestet, men jag måste säga att vad jag vet så är det inte ovanligt heller att killar kläcker ur sig att de vill göra ett test.
    Vi kvinnor har ändå burit på ungarna i 9 månader. Flera vänner har sagt att de vill känna samma säkerhetskänsla de med.
    Tror det snarare är lite instinkt som säger att man självklart vill vara fadern till sina ungar.

Jag skulle absolut gå med på att låta honom göra testet, men INTE trycka upp svaret i nyllet på honom.
    Vill du verkligen sänka dig till den nivån?
    Om du är hämndlysten så kan du ju alltid se det som en hålhake. Men låt honom göra testet. Sen skulle jag tycka att det snarare var mest kränkande att han vill just göra det uppe på familjerätten, att just prata med en främmande människa om det.

Men tyvärr TS. Jag hoppas att din man kan komma till rätta med sina värderingar, speciellt om den dagen kommer då ert barn kommer hem med en partner från en annan kultur.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 10:09:26 följande:
    Jag känner inget behov av att kolla hans mail eller facebook? När jag valde att skaffa barn med honom så var det viktigaste faktiskt att jag litar på honom. Annars hade det varit svårt att skapa ett liv tillsammans med honom.
    Han litar uppenbart inte på dig. Sen reagerar han på att ett barn har väldigt mörkt hår som nyfödd. Hallå? Vad blir nästa grej.

Hur länge har du känt honom? 
  • Anonym

Mitt ex ville också ha ett DNA test. Men tro mig, det var inget pinsamt när vi var hos socialstyrelesen för att få det (alltså det vanliga mötet där man skriver under om man är pappa eller inte). De tittade däremot väldigt underligt på honom.
    Jag vart också arg som bara den att han ville ha detta test! Efter det så litade jag inte på honom alls, varför begära det när han visste att han var pappan? Vi bodde ihop och han var den enda som var ute och rände och inte jag då jag hade barn sedan tidigare. Sedan visade det sig att det var han som raggade på extremt mycket yngre tjejer på nätet samt föreslog att de skulle ses. Han satt och chattade med ryskor och thailändskor han hittat på dating siter. Där skrev han att han var singel etc. Så hans misstänksamhet kom nog av hans egna handlanden. Och jag är inte tillsamans med honom i nuläget vilket är det bästa beslut jag har gjort någonsin.

Ofta, enligt min erfarenhet, så är de som är extremt svartsjuka och misstroende de som faktiskt gör saker så som att vara otrogna. Och eftersom de kan bete sig så, antar jag att de tror att då gör andra det mot dem.

• Anonym

Förstår precis hur du känner, har varit i samma situation då jag fick mitt första barn.

Barnets pappa och jag hade varit tillsammans  flera år och försökt bli med barn - det tog nästan 2 åroch påbörjad utredning innan jag blev gravid.

Allt frid och fröjd tills barnet var några månader då började han ifrågasätta om han var pappan - oftast då vi grälat om något, vad som helst  kunde han slänga ur sig tex undrar om du inte varit otrogen eller jag minns du flörtade mkt med den o den och det var ju precis när du blev gravid etc etc....

Hör till saken att barnet var en exakt kopia av sin far - alla sa det, även hans föräldrar sa att hon var en kopia avsin far då han var bebis och jag hade facit.

Han var en ganska svartsjuk person men efter barnets födelse kan man lugnt påstå att det eskalerade och varje gång drog han fram misstankarna han hade om att jag varit otrogen. Vi fick några år senare en son - men honom ifrågasatte han aldrig.

Detta pågick fram till första barnet var 5 år då satte jag ner foten och beställde tid för faderskapstest - detta är över 30 år sedan - och sa nu gör vi detta eller så nämner du aldrig aldrig att du inte skulle vara pappan. Han valde det senare o gjorde aldrig testet - tror att det berode på sin sprutfobi.

Kan säga att jag kände mig mkt kränkt under dessa anklagelser men intalade mig trotts det att han ägde problemet.

Vi skilde oss så småningom men inte direkt pga detta men över hans svartsjuka. Idag många år senare är han en mogen man men inte utan hjälp med sin svartsjuka.           

• Anonym
    Frankk skrev 2012-05-23 10:02:19 följande:
    Det handlar inte om tillit, det handlar om att han vill slippa sina hjärnspöken.
    Vilket i sin tur kommer från en bristande tillit. :)
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??