• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • beccagranen

Förstår att du är upprörd, skulle också känt mig kränkt och besviken på min man om han haft den önskan. Men å andra sidan så har pappan inga garantier, vi kvinnor vet iaf vilka som är våra barn. Så ja jag hade ställt upp på testet utan bråk och när resultatet väl är där så hade jag frågat varför hans tvivlan fanns.

• CoolJen

Han kommer att få betala det själv ändå om du inte säger att du är osäker. Hoppas han inte får dig att göra det

• Anonym

Man har alltid rätt till sina känslor.

Både två.
    Jag tycker män oftare borde göra faderskapstest,allt för många män är en felaktig far.

Du har rätt till dina känslor,men skäms inte för att han vill göra ett test.Det är inget konstigt.Jag erbjöd min man det,för det är min åsikt att fler borde testa sig men han sa nej när barnet föddes.Jag hade inte varit med en annan alls,men jag erbjöd ändå...för hans skull för jag tycker inte detta handlar om enbart tillit.    

• Mrs Mountainstream

Om man inte är gift krävs det ett faderskapstest för att få gemensam vårdnad. Kan det vara det din sambo tänker på? Så länge testet inte är gjort har du ensam vårdnad dvs han har inga rättigheter.

• Anonym (Ledsen)
    jelenahemma skrev 2012-05-22 18:22:33 följande:
    oerhört kränkande.
    Jag blir så sjukt ledsen att jag faller i tårar.. Jag har liksom längtat efter det här med familjerätten på torsdag för att få klart alla papper och dela vårdnaden om vårt barn så att livet äntligen kan starta.

Men nu bävar jag i stället för att gå dit då det känns enormt förnedrande att inför en okänd människa prata om sådana saker.

Men allra mest att han inte litar på mig, det känns så jäkla jobbigt.
  • Anonym

Jag förstår er båda. Det är klart du känner dig kränkt för att han inte litar på dig. Du vet ju att du inte varit med någon annan. Tyvärr kan han inte veta det. Och idag är det enkelt och smidigt att göra ett dna-test. Jag tror att alla män innerst inne har en liten rädsla att barnet kanske inte är deras. Och det finns studier som visar på att många faktiskt inte är biologiska fäder till sina barn. Pappan till mitt barn var lite osäker så jag bad familjerätten själv att göra ett test för att stilla alla misstankar, mest för barnets skull faktiskt.

• vampyria2
    Mrs Mountainstream skrev 2012-05-22 18:25:06 följande:
    Om man inte är gift krävs det ett faderskapstest för att få gemensam vårdnad. Kan det vara det din sambo tänker på? Så länge testet inte är gjort har du ensam vårdnad dvs han har inga rättigheter.
    Strunt prat men behöver inte alls göra något faderskapstest för att fastställa pappan.
    Min ena dotters pappa och jag stod inte ens på samma adress när hon föddes pga att vi helt enkelt inte hade tänkt på att skriva honom hos mig, vi behövde bara skriva på ett papper att vi lovade på heder och samvete att han var pappan.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??