• h8him

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Ts, hur länge har ni haft ett förhållande och hur länge har ni varit sambo?

Vad har han för anledning att tveka på att han är pappa? Har ni tänkt ha gemensam vårdnad om barnet?

• h8him
    TeamCaz skrev 2012-05-22 19:45:56 följande:
    Jo alltså jag förstår hur du menar.. O jag håller med dig, men det ÄR så iallafall, mamman betalar ingenting om det är hon som begär, vill "pappan" begära så kostar det en hel del summa pengar.

Nu gjorde ju vi inget "hemma-test" utan detta var hos familjerätten - innan han kunde skriva på faderskapet.

Så det är det  jag menar, att det är så. Inte hur du eller jag tycker att det borde vara...
    Pappan kan inte få igenom faderskapstest mot mammans vilja. Däremot kan pappan vägra skriva på och då blir det faderskapsutredning med dna-test.

Skriver han på fastän han tvivlar så får han svårt att hävda det om det en dag skulle visa sig att han kanske inte rimligen kan vara pappan.

Samtidigt kan jag förstå ts, men ett test är ett test. Är han osäker så finns det ingen annan lösning.
  • h8him
    Anonym (?) skrev 2012-05-22 21:58:01 följande:
    Gör de verkligen faderskapstest om kvinnan intygar att hon inte har haft sex med någon annan under den perioden barnet blivit till?
    Har för mig att en vän var tvungen att ljuga och säga att hon var osäker på vem pappan var för att det där testet skulle göras så att hennes ex skulle sluta tjata om det.
    Om den påstådde fadern vägrar skriva på så måste de göra en utredning.
  • h8him
    Maskot skrev 2012-05-22 23:10:09 följande:
    Jag hade känt mig så kränkt och ledsen i din sits TS. Vet faktiskt inte om jag hade velat fortsätta med den mannen. För mig är trohet och tillit heligt och viktigt. Hade min man misstrott mig, eller på detta sätt behövt bevisa min trohet hade tilliten och kärleken fått sig en ordentlig törn från mitt håll. Skulle verkligen kännas som att han inte kände mig alls, och jag skulle undra om jag kände honom om han visade sådana sidor. Så osexigt, så förnedrande och jag har inga ord för hur långt ner på skalan denna man skulle sjunka. Finns ju inget vackert och kärleksfullt att bygga på alls. Allt skulle raseras för mig om vi inte kunde lita på varandra utan behöver bevis.
    Visst kan man känna sig kränkt. Frågan är ju hur länge ts och pappan har varit ett par och hur relationen verkligen sett ut. Man uppskattar att 1-2% av alla barn som föds har en annan pappa än den som skriver på faderskapet. Varför är det ett problem att låta pappan veta att han verkligen är pappa om man inte har några tveksamheter men pappan har det?
  • h8him
    Anonym (Anna) skrev 2012-05-22 23:42:47 följande:
    Hej TS!
    Jag har gjort detta test på alla mina barn (och pappan då)
    Jag har själv velat göra testen för att bevisa att det är han som är pappan. Visst har det känts lite knepigt med socialtanten, men som någon skrev här ovan, vad har dom inte varit med om?!

Gör testet, det är gratis. Försök att inte ta det personligt. Vi mammor vet ju så säkert att vi är mammor till våra barn. Efter detta test vet pappan lika säkert att det är han som är pappan.

Jag tycker att dessa test ska var obligatoriska, just därför att ca var femte barn i sverige har fel pappa på papper. Skrämmande siffror.
    Inte fullt så många men för många barn har fel pappor:
    Det cirkulerar olika siffror om hur många barn i Sverige som har en annan pappa än de tror. Det finns ingen vetenskaplig undersökning på området men enligt Bertil Lindblom, expert på Rättsmedicinalverket, rör det sig sannolikt om en eller ett par procent av de cirka 100 000 barn som föds i landet varje år.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-23 00:48:27 följande:

Jag skulle ha haft mycket svårt att ta en sådan misstroendemarkering med en klackspark och ett leende som några inlägg tycker. Hade mina barns far begärt faderskapstest hade jag inte motsatt mig det men allvarligt ifrågasatt vårt förhållande. Snack om att få kalla fötter eller vilja känna sig säker låter inte trovärdigt. Begär man faderskapstest  så betyder det att man tror att någon annan skulle kunna vara pappa, vilket innebär att man också tror att kvinnan både skulle kunna ligga med någon annan och ljuga om det. En man har naturligtvis rätten att begära detta (så länge han inte är gift med kvinnan) men det  är tveksamt om jag skulle vilja leva ihop med någon som visat sådant misstroende för mig som person.

Det är för övrigt ingen självklarhet att få faderskapstest betalt om kvinnan säger sig inte ha haft några andra sexualpartners under tiden då barnet blev till.  

Vägrar den. ev. pappan skriva på så blir det faderskapstest.
  • h8him
    sextiotalist skrev 2012-05-23 08:01:41 följande:
    Såklart det är kränkande, han anklagar dig för att varit otrogen, haft sex med en annan. Vem sjutton skulle inte bli kränkt då, speciellt om det inte finns någon som helst grund till det hela.

Låt honom göra bort sig inför de på socialkontoret. Du kommer sanningsenligt säga att du inte har varit med någon annan man sedan du träffade honom, han kommer få visa en inte alltför vacker sida, misstänksamhet utan grund.

Nu tror jag inte det är första gången det inträffar, svartsjuka och folk som fått för sig saker finns överallt.

Du har inte nekat honom ett test, även om det kändes tufft.

Varför skulle han "göra bort" sig? Ts har inte skrivit något om hur länge de haft en relation och bott tillsammans eller något annat som kan få mig att tro att de haft ett längre förhållande. Jag har ingen aning om hur länge de har varit ett par, om barnet var planerat eller något annat som rör barnet. Däremot vet jag att det inte är särskilt unikt att en tjej blir oplanerat gravid och att paret väljer att flytta ihop och satsa på förhållande och föräldraskap.

Jag säger inte att det är så i ts fall, men det kan vara så och då är det ju inte konstigt om killen vill göra ett faderskapstest.
  • h8him
    sextiotalist skrev 2012-05-23 09:05:40 följande:
    ja, jag tycker nog att man gör bort sig, när det är obefogad misstänksamhet. Ts har ju inte sagt nej till ett faderskapstest och jag tror nog, att hade det varit det scenariot som du beskrev, så hade nog Ts haft en förståelse för hennes sambos reaktion
    Hur vet man att den är obefogad? Det är inte så att otrohet är något ovanligt och alla barn har inte den pappa de trott att de har. Jag kan inte se problemet med att låta pappan få bekräftelse. Mamman vet att barnet är hennes, har inte pappan samma rättigheter? Är han en b-figur redan innan barnet fötts?
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-23 09:36:18 följande:
    Men hon har ju t.o.m. kollat upp var man kan köpa test och sagt att hon är villig att göra det. Men det duger inte, utan ts måste gå till en socialtant och höra inför henne hur sambon inte litar på att han är pappan. Det räcker inte för honom att få sitt test, han bara måste göra det på ett väldigt kränkande sätt för ts.
    Men de tester man kan beställa anses inte lika tillförlitliga och det test man får ta via familjerätten är gratis så varför ska han inte ta bästa och billigaste testet? Om hon ändå kan gå med på att testa så borde det inte spela någon roll för henne var testet genomförs kan jag tycka.

Är det inte kränkande för sambon att inte få svart på vitt att barnet verkligen är hans?
  • h8him
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 09:53:20 följande:
    Återigen. Jag känner mig inte kränkt för att han vill göra ett test. Utan jag känner mig kränkt för att han inte litar på mig. Vilket han uppenbarligen inte gör när han väljer orden "jag är inte säker på att jag är pappa till barnet".

Vi pratade igår och jag bad honom att förklara. Inte fan blev jag klokare av det. Min sambos största mardröm är att jag skulle lämna honom för en invandrare (han är inte rasist men har starka åsikter när det gäller svenska kvinnor och invandrare som par). Samtidigt kom det fram att han blev orolig efter förlossningen då vår bebis föddes med mycket svart hår. Det var där det började. Han tror alltså att jag varit otrogen med en invandrare BARA för att det är hans värsta mardröm!

Vår pojke är vit och har ljusa ögonbryn och blå ögon. Han föddes med svart hår men det gjorde jag också och jag är blond idag. Helsvensk dessutom!

Är det så jäkla konstigt att jag blir sårad över detta?
    Låt honom få sitt test via familjerätten då, om du nu inte känner dig kränkt av att han vill ha testet. Han kommer inte att lita på dig mer om du vägrar. Vad gör du om han vägrar skriva på faderskapet innan ni alla har DNA-testats?

Hur länge har ni bott ihop?
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??