• h8him

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Anonym (man) skrev 2012-05-23 10:16:14 följande:
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 09:53:20 följande:
    Återigen. Jag känner mig inte kränkt för att han vill göra ett test. Utan jag känner mig kränkt för att han inte litar på mig. Vilket han uppenbarligen inte gör när han väljer orden "jag är inte säker på att jag är pappa till barnet".

Vi pratade igår och jag bad honom att förklara. Inte fan blev jag klokare av det. Min sambos största mardröm är att jag skulle lämna honom för en invandrare (han är inte rasist men har starka åsikter när det gäller svenska kvinnor och invandrare som par). Samtidigt kom det fram att han blev orolig efter förlossningen då vår bebis föddes med mycket svart hår. Det var där det började. Han tror alltså att jag varit otrogen med en invandrare BARA för att det är hans värsta mardröm!

Vår pojke är vit och har ljusa ögonbryn och blå ögon. Han föddes med svart hår men det gjorde jag också och jag är blond idag. Helsvensk dessutom!

Är det så jäkla konstigt att jag blir sårad över detta?

Det där låter ju inte så bra. Backar lite...
    Det där låter ju faktiskt mer eller mindre rakt av som om han har betydligt fler problem...

Det är inte så att han är mycket kontrollerande, att han gärna kommer och hämtar dig efter krogen, varje gång, eller kanske inte ens låter dig vara ute längre?
    Att det har börjat kännas som att han kan bli eller har blivit våldsam?
    Att han lätt snöar in på sina intressen och har svårt att prata om någon annat än just det?
    Att han tycker att han själv är fruktansvärt duktig på jobbet, men hans chef förstår det inte och hans  kollegor snarare tar avstånd än att höja honom till skyarna?
    Att han tycker att han är mer intelligent och eftertänksam än de flesta?
    Att han driver saker in absurdum och aldrig ger sig när han tycker att han har rätt?
    Att han är hypokondriker och om han blir sjuk förmodligen har cancer?

I så fall är det dags att ta tag i saker och ting...

sv.wikipedia.org/wiki/Paranoid_personlighetss... 
    sv.wikipedia.org/wiki/Paranoia 
    Fantastiskt vad en hobbypsykolog på Fl kan komma fram till efter ett begränsat antal inlägg från ts...
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-23 12:41:37 följande:
    Ts skriver ju själv att det är kränkande för henne, så jo, hon känner sig kränkt. Åter igen, ts har inte heller något emot att det görs ett test eftersom hon vet att han är pappan, enbart att sitta och säga inför en okänd människa att hennes pojkvän tror att hon varit otrogen.
  • h8him

Svaret kom inte med...

Om ts inte har ett problem med det så kan jag inte förstå varför hon inte kan låta honom ta testet den enda juridiskt riktiga vägen istället för att ts ska betala 1400-2000 för ett test som inte är juridiskt hållbart.

• h8him
    Blöjor111111 skrev 2012-05-23 13:03:44 följande:
    Bra skrivet!!
    Så skulle jag också känna mig, som en hora som blir anklagad för otrohet. TS kanske har din sambo något att dölja? Han har själv varit otrogen och därför misstänker han dig eftersom han litar inte på sig själv, då kan man inte lita på en annan människa. Otroligt kränkande beteende.
    Visst har en man rätt att få veta om barnet är hans men saknas det i ett förhållande förtroende då kommer förhållandet inte hålla länge. Skulle aldrig låta en person kränka mig så oavsett om det är far till mitt barn. Han skulle få packa väskorna och bo borta ett tag och reda ut om han litar på mig eller inte.
    Har ts skrivit något om hur länge de ens har varit ett par eller sambo? Kanske blev hon gravid direkt när de träffades? Kanske funderar han över faderskapet av andra orsaker. Poängen är bara att han gör rätt i att vilja utreda faderskapet nu, för skriver han på och blir osäker på att han är pappa, så är det otroligt svårt att få igenom att en utredning ska göras och häva faderskapet.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-23 13:17:43 följande:
    Men hon har ju problem med det, det är ju det tråden bygger på? Obestämd
    Nej, hon påstår sig inte ha problem med att göra ett faderskapstest, men däremot får det inte göras på uppdrag av familjerätten.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-23 13:27:54 följande:
    Har man läst tråden så har man också hängt med i diskussionen och således fått svar på såna frågor.
    Jag har läst ts få inlägg i tråden och hon skriver inget om det. Men du kanske kan citera från där du har läst det?Drömmer
  • h8him
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 13:41:31 följande:
    Jag har väll aldrig sagt att det inte får göras på uppdrag av familjerätten?

Återigen så har du itne riktigt förstått vad jag skrivit.

Min sambo slängde i mitt ansikte att han "inte var säker på om han var pappan". Det var vad som kränkte mig och gjorde mig oerhört sårad. Att jag dessutom skulle behöva ställa mig hos familjerätten medan han säger samma sak återigen kändes ännu mer kränkande. Det är en viss skillnad.
    Okej, jag fick i alla fall det intrycket av din trådstart: "Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!"

Jag har förstått vad du har skrivit och jag tycker han har rätten att få det test han vill ha eftersom han känner sig osäker. Du vill väl inte att han ska stå som pappa och inte känna sig säker på det?

Hur länge har ni varit sambo och var barnet planerat?
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-23 14:25:10 följande:
    Alltså vad har detta med trådens ämne att göra? Ja självfallet får en man ta ansvaret för om han väljer att ha sex utan kondom, det är ju ett val han gör. Han måste ta 100% av konsekvenserna för detta och betela underhåll vare sig han är pappa eller inte.

Men hur rör detta Ts situation? Menar du då att Ts kille helt enkelt vill göra detta test för att det finns en risk att han annars betalar "underhåll" för ett barn som faktiskt inte skulle kunna vara hans?

Hade min partner ens bara antytt något sådant så hade jag visat honom var dörren är. Helt sjuk kränkning och en förolämpning med någon man ska ha ett förhållande med, och även mot barnet kan jag tycka.
    Varför ska en man betala underhåll för någon annans barn bara för att de haft sex med samma tjej?

Är det inte lika kränkande för en man att han bara ska acceptera faderskap även om han inte kan veta säkert att han är pappan förrän det finns ett testsvar som bevisar det? Alla har inte haft långvariga, trygga relationer och gemensamt planerat barn innan de blir gravida.
  • h8him
    kara84 skrev 2012-05-23 21:15:06 följande:
    LÄS en gång till kära du.
    1000-2000 barn per år som tror de har en pappa som faktiskt inte är deras pappa är många... Tycker du inte det? Varför är det fel att pappan får genomföra den enda juridiskt hållbara undersökning som finns, nämlien den som familjerätten utför, för att ta reda på om barnet verkligen är hans?

Vill du själv lägga ut minst 275 000 kronor på någon annans barn de närmaste 18 åren?
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-23 22:08:28 följande:
    Det finns ju också de män som skriver på faderskapspapper trots att de vet att de inte är biologisk pappa egentligen. Så även om statistiken skulle visa säg 2 000 barn med "fel" pappa så är det inte säkert att alla dessa pappor är förda bakom ljuset. 
    Så det gör det bättre för de pappor och barn som är det eller?
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??