RosaBabyfilt skrev 2012-06-24 21:43:36 följande:
Nej jag förstår de som gör abort, jag vill inte ha barn igen och även om jag är motståndare till abort så skulle jag överväga det eftersom jag absolut inte vill ha barn. Så jag säger inte att jag inte förstår de som gör abort, men jag anser att barnets liv går före mammans val. Men det är jättesvårt, och många blir deprimerade efter abort :( Och med ofrivillig abort menar jag t.ex. om barnet är gravt handikappat och kommer att dö under graviditeten eller inom kort efter förlossningen, eller om det är stor risk för mammans liv om hon fortsätter graviditeten. Ofrivillig abort räknar jag också in psykisk ohälsa, inte bara fysisk ohälsa. Men jag önskar att fler kvinnor hade valt adoption före abort, det hade nog besparat många kvinnor dåligt samvete och sorg flera år efter aborten och vissa av dem hade nog valt att behålla barnet när de såg det vid förlossningen. Så jag önskar verkligen att fler hade sett adoption som ett bättre alternativ än abort, men jag förstår de som inte gör det.
Det händer att folk frågar mej, inför mitt funktionshindrade men varken döva eller hjärndöda (vuxna) barn, om jag gjort fostervattensprov och varför jag inte gjort abort. Jag vet inte hur jag ställt mej inför det valet , om jag haft det valet, men det är inte intressant.
Det ok att abortera och sörja ett foster som är missbildat och/eller funktionsnedsatt på något sätt.
Men att abortera ett friskt foster, oavsett skäl, är uppenbarligen något man ska skämmas för och absolut inte tillåtas sörja.
Jag har svårt att se skillnaden, en abort är en sorg oavsett varför den görs och av vilka skäl. Jag kan inte värdera ett "vanligt" barn högre eller lägre än ett funktionshindrat barn, för mej är de barn. (Och abort är laglig i Sverige, man har rätt att göra som man vill utan att dömas av andra.)
Jag har även mött föräldrar som förlorat sitt funktionshindrade barn (10 år gammalt) som fått höra att de ska gaska upp sej, det var bäst som skedde. Inget man skulle klämma ur sej till föräldrar som förlorat ett "friskt" barn.
Tror ni att sorgen var annorlunda för föräldrarna till det funktionshindrade barnet tror ni fel.
Låt människor sörja, vare sej det är katter, möss, barn, föräldrar, förlorade drömmar eller kärlekar. Sorg är privat, kan inte och ska inte värderas eller graderas.