• Anonym (TS)

Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!

En sak som provocerar mig är när någon som gjort abort på ett friskt foster kallar sig änglamamma och jämför sig med dom som fått missfall eller förlorat sitt barn i psd! Abort = frivilligt! De andra = INTE frivilligt! Capische?

• Svar på tråden Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!
  • médaillon
    Erien skrev 2012-05-09 10:37:48 följande:
    De kanske har tagit fel på begreppen änglamamma och änglamakerska?
    ?
  • atea
    glad i kvadrat skrev 2012-05-09 10:04:44 följande:
    Jag reagerar på det här med "friska" foster när man "jämför" sorg! Varför ska det vara någon skillnad? Var går gränsen för friska foster? Vem väljer vad som är livskvalité eller ej? För att hårddra det hela så kan jag ju säga att jag helt klart skulle se mig som en änglamamma om mitt "sjuka" barn dog nu när han är snart tre år eller om han hade dött i magen i sen graviditet. Jag hade även sett mig som änglamamma om mitt "friska" barn dött sent i graviditeten eller nu när hon snart är tre.

Jag hade inte sett mig som änglamamma om någon av dem hade dött tidigt i graviditeten oavsett om det gällade mitt "sjuka" barn eller mitt "friska" barn.

En abort är alltid ett VAL oavsett om barnet är friskt eller inte. Och det är JAG som väljer för MIN skull och inte för barnets skull... 

Tyvärr har du fel. Det är inte alls alltid JAG som mamma som väljer för MIN skull och inte för barnets skull. Det finns barn som är så sjuka att det korta liv de eventuellt skulle få enbart skulle innebära lidande. Eller tycker du verkligen att man enbart gör det för sin egen skull när man väljer att avsluta en graviditet för att barnet när det kommer ut fullgånget annars kommer att kvävas till döds?
  • Donum

Jag tycker att hela begreppet "änglamamma" är lite fjantigt och skulle aldrig kalla mig det om jag förlorade mina barn, vare sig det låg i magen eller hade levt utanför magen. Så för mig är detta en icke-fråga. Jag förstår att somliga behöver definiera sig som "änglamamma" och det kan de väl få göra om de mår bättre av det?
    Vad rör det mig egentligen?

• insane

Håller faktiskt med TS. Roligt hur "förminska sorg" och "min kompis med döende barn gjorde abort bla bla" nämns ibland för läser man TS så inser man nog snabbt att dessa kommentarer är överflödiga ;) fast.. det krävs ju att man faktisk läser igenom en tråd innan man ska hoppa in och leka PK. :)

• glad i kvadrat
    atea skrev 2012-05-09 10:59:40 följande:
    Tyvärr har du fel. Det är inte alls alltid JAG som mamma som väljer för MIN skull och inte för barnets skull. Det finns barn som är så sjuka att det korta liv de eventuellt skulle få enbart skulle innebära lidande. Eller tycker du verkligen att man enbart gör det för sin egen skull när man väljer att avsluta en graviditet för att barnet när det kommer ut fullgånget annars kommer att kvävas till döds?
    Jag förstår vad du säger, och jag kan till viss del faktiskt hålla med dig, men det är en svår gräns att dra. Vad är friskt och vad är sjukt? Trisomi 21? Trisomi 18? Ryggmärgsbråck? Klumpfot? Och jag frågar mig om SORGEN verkligen är annorlunda? (Vilket var det jag egentligen ifrågasatte från början).

Jag har träffat flera barn med en väldigt allvarig diagnos där läkare ofta hävdar att abort är enda alternativet, att barnet inte kommer överleva sin ettårsdag men där barnet idag faktiskt lever fortfarande och har livskvalité. Att ta bort ett barn, oavsett om det är "friskt" eller "sjukt" är fortfarande MITT val (självklart med vissa undantag som nämnts tidigare itråden, tvång osv). 
  • vimsan06
    Anonym (olika) skrev 2012-05-08 19:04:30 följande:
    Tycker inte man kan dra någon gräns vid att abort är frivillig. Jag har en bekant som fått göra abort pga en cancer diagnos, barnet var i vecka 22 och det var att välja mellan modern eller barnets liv. Hon var förstörd länge och sörjde sitt bortgångna barn, med all rätt att kalla sig änglamamma enligt mig. Barnet var önskat och väl planerat i flera år, tyvärr lycka det inte för alla.
    men herregud..varför kunde dom inte vänta EN VECKA och försökt rädda barnet istället? Stackars stackars människa
  • Ditadull

Jag är ingen änglamamma men jag har ändå två änglabarn i mitt hjärta. Jag har förlorat ett barn tidigt i graviditeten (ofrivilligt) och jag har gjort en abort men skulle aldrig kalla mig änglamamma och inte heller jämföra den sorgen som jag känt och den sorgen "riktiga" änglamammor känner. Min sorg har absolut inte varit mindre men sorg kan inte jämföras så. Jag har mått fruktansvärt dåligt efter aborten. Jag var inte i balans den gången och  har ångrat de bittert och saknar de ofödda barnet (för i min värld tänker jag på de som ett barn). Men eftersom jag faktiskt "valde" de själv så anser jag ju att jag inte hör till änglamammorna. Och jag förstår att det kan vara provocerande för dom som förlorat ett barn/fått missfall eller inte kan få barn att någon som gjort abort jämför sig med dom. Dom som gjort en abort och som känner en stor sorg över det borde kanske få en egen liten vrå under någon kategori. För jag vet hur fruktansvärt man faktiskt kan sörja ett foster/barn man själv valt att abortera. Och det känns heller inte bra att bli "utsparkad" för att - Du har ingen rätt att vara här, du valde själv så min sorg är större än din! Så två olika kategorier vore bra och lite förståelse från båda sidor. Och att kalla mig och andra som gjort abort för änglamakerskor är säkert sant men fruktansvärt elakt. Jag hatar mig själv och mitt beslut tillräkligt ändå och ingen behöver gnida in de ännu mer. 

• insane

Ditadull tycker faktiskt du resonerar klokt! Jag kan absolut förstå att man efter en abort mår fruktansvärt dåligt har en väninna som gör det efter en abort men även hon skulle inte kalla sig just änglamamma. Det är väl förmodligen det ts m.m stört sig på antar jag. Men vad jag har sett så är det ingen som säger att de som gjort abort ej mår dåligt så förstår inte varför vissa hakar upp sig på det, det är väl snarare själva jämförelsen som blir lite fel.

• Päron1986
    Sanna Ryan skrev 2012-05-08 18:04:29 följande:
    Jag håller med. Det värsta jag varit med om var en kvinna som kallade sig änglamamma och pratade om hur det är att ha en 3 åring. Senare in på konversation så visade det sig att hon inte hade något barn alls. Hon pratade av "sunt förnuft" när det gällde att uppfostra småbarn. Dock var hon änglamamma. Jag beklagade och frågade hur gammalt barnet var och fick veta att hon gjort abort i v. 11. Hon var trots allt BARNETS MAMMA och visste vad som var bäst för barnet, och det var att inte födas (hon hade ingen inkomst). Bra att hon tänkte på det bästa, men att kalla fostret barn och att hon var änglamamma? nja...
    Tja, är det ens ett foster i v11? Det är väl ett embryo? Jag är något osäker, men visst är det så?

Jag gjorde själv abort i tonåren och den var mycket väl frivillig, men ändå inte. Jag kände att jag inte klarade av det så det var inget "val" i den bemärkelsen för mig. Men har aldrig kommit på tanken att kalla mig mamma för det?! inte ens änglamamma...
  • insane
    Päron1986 skrev 2012-05-09 12:47:39 följande:
    Tja, är det ens ett foster i v11? Det är väl ett embryo? Jag är något osäker, men visst är det så? Jag gjorde själv abort i tonåren och den var mycket väl frivillig, men ändå inte. Jag kände att jag inte klarade av det så det var inget "val" i den bemärkelsen för mig. Men har aldrig kommit på tanken att kalla mig mamma för det?! inte ens änglamamma...

Svar på tråden Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!