atea skrev 2012-05-09 10:59:40 följande:
Tyvärr har du fel. Det är inte alls alltid JAG som mamma som väljer för MIN skull och inte för barnets skull. Det finns barn som är så sjuka att det korta liv de eventuellt skulle få enbart skulle innebära lidande. Eller tycker du verkligen att man enbart gör det för sin egen skull när man väljer att avsluta en graviditet för att barnet när det kommer ut fullgånget annars kommer att kvävas till döds?
Jag förstår vad du säger, och jag kan till viss del faktiskt hålla med dig, men det är en svår gräns att dra. Vad är friskt och vad är sjukt? Trisomi 21? Trisomi 18? Ryggmärgsbråck? Klumpfot? Och jag frågar mig om SORGEN verkligen är annorlunda? (Vilket var det jag egentligen ifrågasatte från början).
Jag har träffat flera barn med en väldigt allvarig diagnos där läkare ofta hävdar att abort är enda alternativet, att barnet inte kommer överleva sin ettårsdag men där barnet idag faktiskt lever fortfarande och har livskvalité. Att ta bort ett barn, oavsett om det är "friskt" eller "sjukt" är fortfarande MITT val (självklart med vissa undantag som nämnts tidigare itråden, tvång osv).