• Anonym (TS)

Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!

En sak som provocerar mig är när någon som gjort abort på ett friskt foster kallar sig änglamamma och jämför sig med dom som fått missfall eller förlorat sitt barn i psd! Abort = frivilligt! De andra = INTE frivilligt! Capische?

• Svar på tråden Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!
  • 3 barns mamma84

Jag har haft MA och MF
    MA vecka 8+5
    Och MF vecka 6+1
    Jag kallar mig inte för ängla mamma.

Ängla mamma för mig är när ett barn på vecka 16 och uppåt förlorar ett barn det är ett barn då och ingen emroy .
    Men man ska acceptera hur andra känner sig med MA och MF men det är inte samma sak som att föda fram eller göra abort så sent eller när ett baby utanför magen dör det är grymt jobbigt och jag beklagar stort för er som varit mer om det .

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • MAN78

"Änglamamma", det var ett märkligt ord. Har aldrig stött på det i något annat sammanhang än på familjeliv. Det finns inte heller i Svenska akademins ordlista. Det gör däremot änglamakerska...

Ännu märkligare är att somliga försöker sätta etiketter på andra människors känslor samtidigt som man låtsas vara medlem i språkrådet.

• Wilmington

Alla gör ju inte en frivillig abort.. jag tvingades till abort när jag var 19 år, blev tvingad utav socialen för att inte förlora min son på 3 år,, jag hade aldrig gjort det annars..

Det jobbiga var att aborten skedde i v 17+6. då jag 2 dagar tidigare fick hotet så fanns ingen tid för mig att tänka mer än att agera.. veckan efter skulle jag gått på RUL , 

Jag mår än idag väldigt dåligt pga det, mycket pga att jag bytte socialassistent efter det som hände och hon såg ingen anledning till varför dom hotat med det, så kontaktade advokat och anmälde dom.
    Gick över till en stämning och jag vann.

men det hjälpte mig inte psykiskt. det hjälpte mig och min son ekonomiskt jaah mmen känslan efter min fina dotter som skulle fyllt 7 månader nu är jätte jobbig.
    har en minneshylla för henne.. så jag kallar mig änglamamma.

För tror alla föräldrar i min situation hade gjort samma, antingen välja det barn du redan uppfostrat och lärt känna i 3 år och ta bort det du längtat efter så länge, eller ge bort båda 2 ???'

• infragilis
    themix skrev 2012-05-10 10:53:33 följande:
    Att avbryta en graviditet efter V.18 (RUL) pga skador på fostret som gör att det inte skulle klara sig utanför livmodern skulle jag räkna som att förlora ett barn. Att få missfall innan V.12 trodde jag tillhörde vanligheten och det skulle jag verkligen inte kalla för något annat än just missfall. Att välja bort ett barn med tex kromosonfel får såklart sörjas men att kalla sig änglamamma, nej det tycker jag är lite väl magstarkt. Inte jordfäster man ett foster innan V.18?
    Håller med.

Abort i det här fallet är ju när folk aborterar för att de inte vill ha barn just då. Inte när man bär ett sjukt foster som inte skulle överleva. Det senare är en jättesvår sits och ja, ett sådant barn förstår jag om man sörjer som ett förlorat barn.
  • MansonDust
    themix skrev 2012-05-10 10:53:33 följande:
    Att avbryta en graviditet efter V.18 (RUL) pga skador på fostret som gör att det inte skulle klara sig utanför livmodern skulle jag räkna som att förlora ett barn. Att få missfall innan V.12 trodde jag tillhörde vanligheten och det skulle jag verkligen inte kalla för något annat än just missfall. Att välja bort ett barn med tex kromosonfel får såklart sörjas men att kalla sig änglamamma, nej det tycker jag är lite väl magstarkt. Inte jordfäster man ett foster innan V.18?
    Jo man får välja mellan minneslund eller begravning innan v 18 också.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08, pojke -11. --> mansondusts.blogg.se
  • médaillon
    infragilis skrev 2012-05-09 23:49:00 följande:
    Jag tycker egentligen att det är mer logiskt att änglamamma är en mamma som är död.
    Haha ja, det kan egentligen lätt feltolkas.
  • médaillon
    xerox skrev 2012-05-10 09:37:01 följande:
    Nej du har rätt, jag har ingen aning om vad du har gått igenom. Jag tolkar inte saker hej vilt, du har varit ganska tydlig i ditt sätt att se på saken. Jag vidhåller att din kommentar var ogenomtänkt och omogen, ordet "fjantig" låter fjortis och inget som jag anser att man använder i ett sådant här sammanhang. Vad du tycker får stå för dig, men innan man kommenterar i ett forum så får man vara beredd på mothugg.

Kom ihåg att jag inte argumenterat emot dig för att du inte är berättigad en åsikt, utan för att jag ville höra ett argument för varför du tyckte att det var ett fjantigt begrepp.
    Ja jag har varit tydlig men ändå tycks det vara så svårt för dig att ta in det jag säger. Jag är inte intresserad av vad du anser, det om något verkar ogenomtänkt att tro av dig. Du tycker att jag inte skulle ha sagt att jag tycker ordet är fjantigt, och du får tycka det. Vet inte bara vad du vill att jag ska göra av den informationen när du nu sagt det ett antal gånger. Jag förstod första gången, men jag bryr mig bara inte. Du kan upprepa det 100 ggr till, jag kommer inte bry mig mer för det.
  • médaillon
    Donum skrev 2012-05-09 22:08:26 följande:
    Begreppet som sådant kan man ju tycka är språkligt fjantigt, även om innebörden inte är det. För mig är det i kategori med ord som görs om med -is på slutet (mellis, gullis, prommis osv.). Sedan anser jag inte att människor blir änglar när de dör och då blir det också avigt med begreppet "änglamamma". Men, som sagt - jag förstår att somliga har behov av att definiera sig med det begreppet och då ska de ju få göra det. 
  • Donum
    infragilis skrev 2012-05-09 23:49:00 följande:
    Jag tycker egentligen att det är mer logiskt att änglamamma är en mamma som är död.
    Sant. Så kan det förstås också användas, även om just jag aldrig skulle använda det begreppet. 
  • xerox
    médaillon skrev 2012-05-11 21:03:04 följande:
    Ja jag har varit tydlig men ändå tycks det vara så svårt för dig att ta in det jag säger. Jag är inte intresserad av vad du anser, det om något verkar ogenomtänkt att tro av dig. Du tycker att jag inte skulle ha sagt att jag tycker ordet är fjantigt, och du får tycka det. Vet inte bara vad du vill att jag ska göra av den informationen när du nu sagt det ett antal gånger. Jag förstod första gången, men jag bryr mig bara inte. Du kan upprepa det 100 ggr till, jag kommer inte bry mig mer för det.
    Jag förstår inte vad det är jag upprepar enligt dig? Vad är ogenomtänk av mig att tro?
Svar på tråden Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!