• Anonym (TS)

Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!

En sak som provocerar mig är när någon som gjort abort på ett friskt foster kallar sig änglamamma och jämför sig med dom som fått missfall eller förlorat sitt barn i psd! Abort = frivilligt! De andra = INTE frivilligt! Capische?

• Svar på tråden Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!
  • Anonym (sörjer)

Jag har gjort abort och var i en situation där jag kände mig tvingad till att välja just abort. Av hela mitt hjärta ville jag behålla, men utifrån situationen så gick det inte (kändes det som). Det var en enorm sorg som jag fortfarande bär med mig idag. Jag kallar mig inte änglamamma - tycker för övrigt att det känns som ett konstigt begrepp. Jag är absolut inte någon mamma, men jag tänker ofta på att jag kunde ha varit det och sörjer det som kunde ha blivit ett barn och tänker ibland på det som en liten ängel. Lider för övrigt fortfarande av det här beslutet och är arg på mig själv att jag inte vågade tro mer på min egen förmåga att klara av att behålla oavsett förutsättningarna. 

• Dalatjej

Jag har gjort en abort i vecka 12 för många år sedan. Skulle aldrig i livet kalla mig änglamamma eller ens något ord med mamma i. Jag valde ju bort det i samma stund jag aktivt valde att göra abort. Nej fy vad pinsamt, snacka om slap in the face på de människor som FÖRLORAT ett barn dvs inte VALT bort det. Sen kan ju jag vara förbannad över mitt "påtvingade" val men oavsett så var det ju ett VAL om än ett dumt sådant. Självklart kan man inte kan kalla sig änglamamma då. Usch ryser av skämsighet över att det finns dom som gör sånt.. Drama queens tänker jag.

• Regnig måndag

Alla har rätt att sörja på sitt sätt.
    Vill man kalla sig för änglamamma så har man rätt att göra det.
    Trots allt finns det fler orsaker än att man gör det frivilligt.

Anonym (TS) skrev 2012-05-09 00:07:58 följande:
    Vem har sagt nå om att förminska sorg? Tråden går ut på att inte jämföra sig me de som fått missfall eller barn som dött i psd då de till skillnad från de som gjort abort inte valt det! Är det svårt att förstå?
    Så fort du säger att någon inte har rätt så jämför du. Är det svårt att förstå?

Men äh, ju yngre man är desto mer oförstående är man mot andra.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • TheFamily

Min vän var tvungen att göra en abort i v.26 pga inget fostervatten och svåra missbildningar på bebisen (saknade vissa organ)
    Hon är enligt mig en mamma som förlorat sitt barn. Barnet levde dessutom några timmar när det kom ut.
    Hon gjorde det inte av eget val.
    Hon får enligt mig kalla sig för änglaförälder.

Enligt riktlinjer i Sverige så är det ett barn när det är 22 fulla veckor....

Men att säga att man förlorar ett barn när man får missfall tidigt är lite osmakligt.
    Om man gör frivillig abort på ett friskt foster/barn är det samma sak...ett hån mot dom som verkligen vill ha barn om man går runt och kallar sig själv mamma!

Jag har gjort en abort (19 år) och haft fem missfall ( 7, 10, 10, 8, 12) och sen har jag en dotter på 3,5 jag är mamma till henne!
    Hoppas dock att allt går bra denna graviditet. Går in i vecka 22 imorgon....

• Ajkje
    Regnig måndag skrev 2012-05-09 08:17:43 följande:
    Alla har rätt att sörja på sitt sätt.
    Vill man kalla sig för änglamamma så har man rätt att göra det.
    Trots allt finns det fler orsaker än att man gör det frivilligt.

Så fort du säger att någon inte har rätt så jämför du. Är det svårt att förstå?

Men äh, ju yngre man är desto mer oförstående är man mot andra.
    Jag skriver under på det här.
  • Regnig måndag
    Ajkje skrev 2012-05-09 08:40:43 följande:
    Jag skriver under på det här.

Blir jag provocerad av annans sorg så är det jag som har problem, inte den som sörjer.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • linjes
    Anonym skrev 2012-05-08 23:47:49 följande:
    Ni bryr er för mycket om andra. Sköt er själva.
Svar på tråden Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!