• Anonym (TS)

Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!

En sak som provocerar mig är när någon som gjort abort på ett friskt foster kallar sig änglamamma och jämför sig med dom som fått missfall eller förlorat sitt barn i psd! Abort = frivilligt! De andra = INTE frivilligt! Capische?

• Svar på tråden Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!
  • xerox
    médaillon skrev 2012-05-09 15:10:28 följande:
    Men låt mig tycka som jag tycker, säger inte att du inte får använda det uttrycket. Jag förstår innebörden av ordet så du behöver inte förklara det för mig, är inte det som det handlar om. Men släpp det som sagt, OT.

Jag tyckte bara att din åsikt kändes tagen ur luften, inte med någon verklig eftertanke. Ja det är OT , du kanske skulle tänkt på det innan du kläckte ur dig kommentaren om att det var ett fjantigt begrepp.
  • Excentriskan
    Donum skrev 2012-05-09 11:04:57 följande:
    Jag tycker att hela begreppet "änglamamma" är lite fjantigt och skulle aldrig kalla mig det om jag förlorade mina barn, vare sig det låg i magen eller hade levt utanför magen. Så för mig är detta en icke-fråga. Jag förstår att somliga behöver definiera sig som "änglamamma" och det kan de väl få göra om de mår bättre av det?
    Vad rör det mig egentligen?

Håller med. Gillar inte uttrycket öht. Kan ha att göra med att jag är "icke troende". Även om jag så tror på andar skulle jag inte kalla dem änglar.

Folk får kalla sig vad de vill. De får kalla sin partner "snuttgurka" om de så vill. Men kräv inte att andra ska tycka det är fint.

Och sen när det gäller grunden av frågan. Nej jag skulle inte jämställa sorgen för en som medvetet och självvalt gjort abort med en som fått missfall.    
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • médaillon
    xerox skrev 2012-05-09 15:51:24 följande:
    Jag tyckte bara att din åsikt kändes tagen ur luften, inte med någon verklig eftertanke. Ja det är OT , du kanske skulle tänkt på det innan du kläckte ur dig kommentaren om att det var ett fjantigt begrepp.
    Var ju försej någon annan som "kläckte ur sig det" vilket jag tyckte var kul, och ja får väl skratta till någon annan om jag vill eller är du forumpolis kanske.
  • médaillon
    Miss Behave skrev 2012-05-09 15:55:16 följande:
    Håller med. Gillar inte uttrycket öht. Kan ha att göra med att jag är "icke troende". Även om jag så tror på andar skulle jag inte kalla dem änglar.

Folk får kalla sig vad de vill. De får kalla sin partner "snuttgurka" om de så vill. Men kräv inte att andra ska tycka det är fint.

Och sen när det gäller grunden av frågan. Nej jag skulle inte jämställa sorgen för en som medvetet och självvalt gjort abort med en som fått missfall.    
  • Kattflickan

Att man ens orkar bli upprörd över vad folk kallar sig, suck! Jag har gjort två aborter i vecka 15 och 16 pga att barnen hade kromosomfel. Har aldrig kallat mig änglamamma, då jag inte gillar begreppet. Men vissa här verkar tycka att man inte får sörja bara för att man gjort abort vilket jag tycker är fel. Jag älskade mina foster och ville inget hellre än bli mamma, fast inte till ett barn med kromosomfel. Jag sörjer varje dag de barn som inte blev.

Lägg er energi på nåt vettigare!

• ius lexis

Om man gör abort på ett friskt foster och sedan kallar sig änglamamma så borde man ju då oxå anse att man mördat ett barn? Dvs inte bara tagit bort celler som jag kanske anser i tidig graviditet.
    Urlöjligt iaf

• atea
    glad i kvadrat skrev 2012-05-09 11:28:31 följande:
    Jag förstår vad du säger, och jag kan till viss del faktiskt hålla med dig, men det är en svår gräns att dra. Vad är friskt och vad är sjukt? Trisomi 21? Trisomi 18? Ryggmärgsbråck? Klumpfot? Och jag frågar mig om SORGEN verkligen är annorlunda? (Vilket var det jag egentligen ifrågasatte från början).

Jag har träffat flera barn med en väldigt allvarig diagnos där läkare ofta hävdar att abort är enda alternativet, att barnet inte kommer överleva sin ettårsdag men där barnet idag faktiskt lever fortfarande och har livskvalité. Att ta bort ett barn, oavsett om det är "friskt" eller "sjukt" är fortfarande MITT val (självklart med vissa undantag som nämnts tidigare itråden, tvång osv). 

Jag tror säkert det finns sådana fall. Men i  mitt fall har man vid även vid obduktionen kunnat konstatera att mitt barn hade en mycket sällsynt spontan mutation som inget barn NÅGONSIN överlevt med mer än möjligen en kort stund, och då under svåra plågor pga att det inte har kunnat andas. Visst kunde jag ha valt att föda - och därmed plågat mitt barn ännu mer. Så visst. På så sätt var det mitt val. Tro mig. Jag ÖNSKAR att mitt barn haft ett "fel" det kunnat leva med. Jag är AVUNDSJUK på de som har handikappade barn - deras barn hade i alla fall en chans.
  • unique

Tycker nog inte heller att man borde kalla sig änglamamma när man själv valt att göra en abort

• xerox
    médaillon skrev 2012-05-09 16:09:03 följande:
    Var ju försej någon annan som "kläckte ur sig det" vilket jag tyckte var kul, och ja får väl skratta till någon annan om jag vill eller är du forumpolis kanske.

Lustigt för jag tyckte det var ditt namn intill kommentaren. Såg även att någon före dig skrev detta, vilken du höll med. Skratta åt någon som förlorat sitt barn? Forumpolis? Konstigt att sådana inlägg ska komma så fort man känner sig lite trängd. Moralkärring eller bitterfitta kanske är ord som passar in på mig också?
  • xerox

Änglamamma är inget jag skulle kalla mig om jag frivilligt aborterat ett barn. Däremot kan jag tycka att det är ett fint begrepp för någon som fölorat sitt barn sent i graviditeten/under förlossning eller som helt enkelt förlorat ett barn vilken ålder än barnet har.

Svar på tråden Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!