• Anonym (TS)

Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!

En sak som provocerar mig är när någon som gjort abort på ett friskt foster kallar sig änglamamma och jämför sig med dom som fått missfall eller förlorat sitt barn i psd! Abort = frivilligt! De andra = INTE frivilligt! Capische?

• Svar på tråden Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!
  • Ditadull

Ja de blir fel när man ska börja jämföra. Så det bästa är nog två olika kategorier så behöver ingen bli provocerad. Sorg gör ont vem de än gäller och min sorg är varken större eller mindre än någon annans. Och man får naturligtvis se sig som änglamamma även om man gjort abort, men ha i åtanke att om man öppet kallar sig de sticker de i ögonen på många. 

• Päron1986

Självklart ska man inte disrespektera någons sorg.

Jag skulle ALDRIG säga till någon att dennes känslor är fel - aldrig. (bortsett från självförakt tex om man går in i psykiska sjukdomar så som anorexia nervosa osv men det är en annan diskussion).

Däremot, när man diskuterat och reflekterar kring saker och ting generellt kan man säga sin mening.

För mig är det knepigt att kalla sig änglamamma vid en abort. Men jag skulle aldrig säga det till en person som väljer att göra det. Det är upp till denne. Faktiskt, vad jag än tycker.

• médaillon
    Donum skrev 2012-05-09 11:04:57 följande:
    Jag tycker att hela begreppet "änglamamma" är lite fjantigt och skulle aldrig kalla mig det om jag förlorade mina barn, vare sig det låg i magen eller hade levt utanför magen. Så för mig är detta en icke-fråga. Jag förstår att somliga behöver definiera sig som "änglamamma" och det kan de väl få göra om de mår bättre av det?
    Vad rör det mig egentligen?
    Haha kan hålla med om det. Inget ont mot "änglamammor" men hela begreppet ter sig rätt fjantigt i mina ögon också.
  • xerox
    médaillon skrev 2012-05-09 13:35:21 följande:
    Haha kan hålla med om det. Inget ont mot "änglamammor" men hela begreppet ter sig rätt fjantigt i mina ögon också.

Var snäll och förklara vad det är som är så fjantigt.
  • insane
    médaillon skrev 2012-05-09 13:35:21 följande:

Det är ju inte fjantigt att användas av dem som verkligen är det.. På vilket sätt är det fjantigt? En mamma som förlorar sitt barn i psd är ju änglamamma.
  • médaillon
    xerox skrev 2012-05-09 14:01:15 följande:
    Var snäll och förklara vad det är som är så fjantigt.
    Det är en åsikt, jag säger inte att det är så men för mig framstås det som det för mig. Du skulle nog behöva vara jag för att förstå det.
  • médaillon
    insane skrev 2012-05-09 14:09:20 följande:
    Det är ju inte fjantigt att användas av dem som verkligen är det.. På vilket sätt är det fjantigt? En mamma som förlorar sitt barn i psd är ju änglamamma.
    Jag säger inte att det är fjantigt att vara en "änglamamma" men jag tycker själva uttrycket är fjantigt, precis som änglabarn. Själv föredrar jag nog bara kort och gott "änglar" eller mamma.

Men ju mer man hör det så blir man ju van. Mitt första intryck var däremot just att det var fjantigt. Helt OT däremot så kan ju lämna det.
  • xerox
    médaillon skrev 2012-05-09 14:18:50 följande:
    Det är en åsikt, jag säger inte att det är så men för mig framstås det som det för mig. Du skulle nog behöva vara jag för att förstå det.

Vilket svar.. Förstår såklart att det är en åsikt. För många är begreppet en tröst när ens älskade barn dött, man känner sig inte riktigt som en "vanlig" mamma, och man klassas inte som en heller. Men orka förklara för någon som ser det som fjantigt.
  • médaillon
    xerox skrev 2012-05-09 14:25:11 följande:
    Vilket svar.. Förstår såklart att det är en åsikt. För många är begreppet en tröst när ens älskade barn dött, man känner sig inte riktigt som en "vanlig" mamma, och man klassas inte som en heller. Men orka förklara för någon som ser det som fjantigt.
    Men låt mig tycka som jag tycker, säger inte att du inte får använda det uttrycket. Jag förstår innebörden av ordet så du behöver inte förklara det för mig, är inte det som det handlar om. Men släpp det som sagt, OT.
  • Ajkje
    vimsan06 skrev 2012-05-09 11:38:15 följande:
    men herregud..varför kunde dom inte vänta EN VECKA och försökt rädda barnet istället? Stackars stackars människa
    Tiden fanns kanske inte?
Svar på tråden Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!