ragatan skrev 2012-06-24 16:18:27 följande:
Ofrivillig abort? Menar du att någon utomstående tvingar en gravid kvinna att göra abort? Eller menar du abort med särskilt acceptabla (enligt dej) skäl? Alla aborter som utförs idag ska vara frivilliga, dvs att den som gör abort har valt att avsluta sin graviditet av för dem tungt vägande skäl. Vad andra anser eller inte spelar ingen roll. Och oavsett skälen för abort, gör man inte en abort på en kafferast och går vidare som om inget hänt. Det är en myt som vandrar runt för att svärta ner de kvinnor som av olika anledningar väljer abort.
Och jag hävdar att ingen har rätt att förkasta någon annans sorg som oviktig, oförtjänt eller löjlig. Sorg är en känsla av förlust, oavsett vad förlusten består i. Även om man inte förstår den andras sorg har man ingen rätt att förminska den eller vifta bort den.
Nej jag förstår de som gör abort, jag vill inte ha barn igen och även om jag är motståndare till abort så skulle jag överväga det eftersom jag absolut inte vill ha barn. Så jag säger inte att jag inte förstår de som gör abort, men jag anser att barnets liv går före mammans val. Men det är jättesvårt, och många blir deprimerade efter abort :( Och med ofrivillig abort menar jag t.ex. om barnet är gravt handikappat och kommer att dö under graviditeten eller inom kort efter förlossningen, eller om det är stor risk för mammans liv om hon fortsätter graviditeten. Ofrivillig abort räknar jag också in psykisk ohälsa, inte bara fysisk ohälsa. Men jag önskar att fler kvinnor hade valt adoption före abort, det hade nog besparat många kvinnor dåligt samvete och sorg flera år efter aborten och vissa av dem hade nog valt att behålla barnet när de såg det vid förlossningen. Så jag önskar verkligen att fler hade sett adoption som ett bättre alternativ än abort, men jag förstår de som inte gör det.