• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • Ypke

Tack, Myran, ska kolla den tråden.
    Men helt 'vanligt' bruttolöneavdrag då? Sånt vi kört för varje Ivf-försök? Alltså att arbetsgivaren betalar räkningen o sedan drar det på min bruttolön? Är det inte aktuellt i dessa sammanhang? Men du, hur går det för dig?

Germany, med det fina nicket , aha, så tänkte ni ... Var gör ni ivf nu då? Bytt klinik? Ja, jag har just mailat vår dr och igen undrat hur hon kan säga att våra chanser minskat från 15-20% per icsi-försök för ett år sedan till "minimala" nu, som hon uttryckte det. Vi såg det liksom inte komma och blev ganska chockade. Å andra sidan litar vi verkligen på deras omdöme, och 100000 på äd med 50% chans till bebis är kanske bättre spenderade pengar än 4 Ivf för lika mkt men med under 15% chans per försök ... Jag vete faaaan. Känns som du säger i alla fall bra att vänja sig vid tanken på äd. Hejja oss vad vi är modiga!!!

• germany

Ypke - SKa i höst göra IVF i Falun igen. Tycker om den kliniken och jag kan inte få ro förrän jag har testat ett par ggr till. Kan nog lättare då sluta fred med tanken att det kanske inte blir inga barn med mina ägg, men att min man i allafall får bli pappa med sina drag och att vi kan känna ett stort lugn att vi iallafall försökte så gott vi kunde.
    Med ÄD så ser jag ändå chansen att överhuvudtaget få ett plus på en sticka och bara det skulle vara ett framsteg i rätt rikting för mig Glad.

Min utredningsläkare uttryckte samma som din har sagt....dvs minimala chanser att ens bli gravid.
    Men det där har jag lämnat bakom mig nu. Försöker fortfarande se framåt med de IVF vi fortfarande vill göra.
    Har ju inget facit på hur det ser ut om 1 år eller var jag står då.....Men jag skulle nog bli oändligt tacksam och lycklig om jag till slut får uppleva lyckan att få ett barn, på ett eller annat sätt. 

Jaaaaa, håller fullständigt med dgi! Visst är vi alla modiga ändå och framförallt alla som hunnit längre än oss och verkligen känner glädje över att prova nåt nytt! Vem vet Ypke, vi kanske båda två är där när vi minst anar det och kanske man kan känna lite spirande hopp till slut  Solig 

Nu bjuda mina föräldrar på middag!
    Hörs & ses en annan dag och önskar er alla en riktigt fin helg.

• Ypke

Tack detsamma, åhhh så glad jag är över att ha vågat kolla ÄD-trådar! Och vet ni vad? Väntar just på att de ska ringa från IVI i Barcelona. Min sambo kommer inte tro jag är riktigt frisk ...

• tummen1

Hej ypke,
    När du pratar med IVI Barcelona så be om att få ALL information per mail och att de tidigt gör upp ett schema så att ni vet exakt vad ni skall göra. Har tyvärr just nu inte mycket gott att säga om deras kommunikation. Men förhoppningsvis blir det en bebis och då var det ju värt allt.

• Ypke

Tack för det, Tummen! Har just pratat med dem i fick ett positivt intryck. Men det här är bara dag ett på vår nya resa ... Mycket återstår att undersöka. Ekonomi, bl.a. Verkar ha hänt nåt med tråden om Fk-ersättning, nån som gått igenom hela proceduren och vet? Undrar också över bruttolöneavdrag, som sagt ... Är det inte aktuellt i dessa sammanhang?

• Dustpuppy

Ypke: här är tråden om FK:
    www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470.html

Det krävs öppen donator  (inom EU) för tillfället, alltså funkar bara Finland och Island.
    Mottagarens ålder ska inte vara ett hinder för ersättning, bara om behandlingen är medicinskt motiverad eller inte.
    Du behöver alltså ett läkarutlåtande på att ÄD är bästa utvägen.

Jag har fått ersättning 2 ggr (augusti 2011 och juni 2012) och några andra i tråden har också fått pengar.

/Dustpuppy

• Cecini

Hej! Tråkigt att det är flera av er som har negativa erfarenheter när det gäller kommunikationen med IVI. Jag som har gjort min behandling i Valencia har precis tvärtom erfarenhet. Har hela tiden fått mycket detaljerad och noggrann information och snabba svar på mail, oftast samma eller direkt efterföljande dag. Vad gäller ersättning från FK så ligger mitt överklagande hos Förvaltningsdomstolen i Sthlm just nu. Min jurist anser att den svenska lagstiftningen i det här fallet inte kan stå över den EU-lagstiftning som finns i de här frågorna och dem som vi pratat med på Förvaltningsdomstolen rådde oss att överklaga. Det kostar ju lite... Men kan vi få till en diskussion angående detta och kanske rätt till ersättning är det ju värt det.

• längtar74

Tummen - åh, så frustrerande m proverna! Men skönt att det ser ut att ordna sig.

Ypke - klokt att kolla upp bruttolöneavdrag. Jag vet inte om det gäller för vård utomlands, men med tanke på köerna här hemma så kan man verkligen hoppas! Stort lycka till med det ni står inför.

Apropå FK-tråden så tycker jag att den är en av de absolut bästa, rent informationsmässigt här på FL. Själva hade vi tur o hann få ersättning precis innan de stängde den möjligheten. Har inte tittat till tråden på ett tag men vet att flera nu överklagat besluten så jag håller alla tummar för att det snart blir en förändring.

• tummen1

Tack för allt stöd! Det värmer i hjärtat.
    Skulle detta försök inte fungera, vill egentligen inte ens tänka så, kanske vi byter klinik till Valencia om de inte lovar att bättra på kommunikationen!
    Nu vill jag bara att allt går som det skall och vi får en bra resa på fredag.
    Hoppas att alla ni andra får en skön helg!
    Kram

• myran6801

Tummen klart det kommer gå bra nu!!!!!
    Jag har skickat iväg ett mail med typ tusen frågor till Alicante och om det visar sig att de är bättre på att kommunicera samt att vi inte behöver betala extra så byter vi till dem. Annars får jag ta ytterligare ett tag med Barcelona.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?