• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • mva1970

Har ni någon uppfattning om att göra det i Danmark, är inte klinikerna där lika välrenommerade eller är väntetiden lång? Man läser mest om FInland och Spanien men det känns egentligen som att Danmark skulle ligga närmare till hands. En fundering bara

• maja01

Ny i GTB. Imorgon!! Lycka till nu! Mva 1970 innan vi bestämde oss för Spanien var vi i kontakt med bl.a. Fertilitetskliniken Triangeln i Köpenhamn. Vi fick ett mycket bättre intryck av vår spanska klinik.

• mva1970

Tack maja01 för ditt svar. Vad betalade ni för garantiprogrammet på kliniken i Spanien?

• tummen1

Hej mva1970, vi går på IVI Barcelona. Man får räkna med ungefär 90000:- och sen tillkommer ju självklart resor och läkarbesök här i Sverige. Om man får ägg över som går att frysa så man kan använda i fall det inte lyckas första gången så kostar det 20000:- Det är mycket pengar men om det fungerar är det ju värt alla pengar i världen!! Vi är nöjda med kliniken det är bara lite svårt att få svar på mail ibland. Men överlag är de super proffsiga. Vår läkare på Sahlgrenska rekommenderade dem.

• mva1970

Tack så mycket tummen1. Självklart mycket pengar och lika självklart är det ovärderligt om det fungerar!!
    IVI, är det Institut Marques?  

• mva1970

Just ja, en annan fundering: hur många gånger behöver man åka dit förutsatt att det fungerar vid första försöket; två resor eller fler? 
    Läst en del om kliniken i Tallin, verkar som om priset är nästan hälften, men vad jag förstått har de inte någon garanti alls. Är det någon klinik ni känner till eller har kollat upp? 
    Det är lite av en djungel och jag är helt ny på det här... 

• tummen1

Vi åkte en gång i sommras och skall förhoppningsvis åka för ÄD 30/9. Så totalt två gånger. Vi kollade runt lite innan vi valde IVI och för oss föll det på vilken klinik som hade ägg som passade oss, har vänner som gjort försök i Finland och var super nöjda, men de hade inga asiatiska ägg. Vi kontaktade många kliniker som ligger närmare än Spanien men det var endast de som hade ägg som matchade. Och eftersom läkaren på Sahlgrenska rekommenderade dem så hoppas vi på det bästa. Har ni gjort IVF försök innan?

• mva1970

Jag förstår. Det känns tryggt att er svenska läkare dessutom rekommenderar IVI. Gud vad spännande med er resa alldeles snart!! Är det inte pirrigt?

MIn historia är lite komplicerad, men kanske inte helt unik. Nej vi har inte gjort IVF - vi har inte ens försökt bli gravida...

Jag vet dessvärre ännu inte idag om jag har min kille med mig på det här och det är förstås otroligt frustrerande.
    Jag är 42 år så det brinner i knutarna på många sätt. Vi träffades för 12 år sedan, min kille var aldrig riktigt beredd på att skaffa barn. Tiden gick och jag hoppades in i det längsta att han skulle ändra sig tills det tog slut för tre år sedan, då var jag 39.

Har inte lyckats att träffa någon annan som vill något seriöst och för drygt ett halvår sedan fick vi ihop det igen, jag och min fd. Har nu fått domen att jag är på väh in i ett för tidigt klimakterium, har dåliga amh- och fsh-värden så att få egna bebisar är inte längre möjligt vad jag har förstått. Och dessutom har min kille ännu inte kommit underfund med om han vill försöka ens..., detta kom fram förra veckan då jag fick besked om amh-värdet och berättade för honom.
    Måste återigen ha ett av otaliga svåra samtal med honom.

Det låter förstås jättemärkligt i andras öron då jag försöker sammanfatta vår situation och ni undrar förstås varför jag inte omedelbart lämnar honom. Vi har så lång historia ihop och det finns inget entydigt svar på den frågan men jag inser förstås att jag måste göra denna resa själv, oavsett om han beslutar för sig för att följa med eller inte Rynkar på näsan

Så det kan bli tal om "äggdonation för ensamstående kvinnor" också...phhhu, situationen är förstås väldigt pressande även om jag blir hoppfull av att det förhoppningsvis inte är helt kört ännu....

• tummen1

Oj vad jobbigt det måste vara!! Har du kontaktat Storken i Danmark? Där har de väl också ÄD för ensamma kvinnor vad jag förstått.
    Ingen annan än du kan bestämma om du skall lämna eller inte. Inga val här i livet skall man behöva förklara för andra människor, det viktigaste är hur du mår.
    Jag har ju ett barn från ett tidigare förhållande och det är många som ifråga sätter varför jag inte nöjer mig med det. Men som sagt ingen annan kan förstå längtan efter ett barn oavsett om man har barn innan eller inte.
    Det är väldigt skönt att vi har varandra här!
    Kram

• mva1970

Det är inte meningen att föra in tråden på helt annat ämne än TS och alla ni som stöttar varandra mitt i processen. Ville bara förklara mitt dilemma som uppstått.. och tack för responsen snälla ni. Helt sant det du säger tummen1.
    Ja jag har kontaktat Storken och de har ännu inte ÄD som alternativ svarade de idag. 
    Kollar upp båda alternativen i Bcn, Finland och Estland just nu.
    Kram! 

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?