• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • myran6801

Nja, bruna ögon har ingen i vår närmaste familj. Men visst guu va gulligt med en liten med bruna ögon Men då skulle nog omgivningen undra
    Usch vad jag nojar över det där med matchningen. Jag tror mitt kontrollbehov störs och jag litar inte riktigt på att kliniken sköter det rätt. Min man är utless på min oro för som han säger skulle de inte riskera sitt rykte.

• tummen1

Hej myran, jag känner igen mig i din oro. Jag var likadan. Jag kände att även om måga i vår närhet vet om vårt ÄD försök så vill jag inte att andra skall ställa sig frågande ang hur vår familj ser ut. Tex om vi fick ett ägg från en ljus kvinna med blont hår och så är jag från asien. Även om det absolut är mitt barn som jag skulle älska så högt vill jag inte att vi och barnet skulle få en massa onödiga frågor från andra om hur det kom sig. Jag tror att man skall välja efter hur det känns i hjärtat och magen!

• germany
    Tummen - Till dig vill jag säga tummen upp & att jag håller båda mina tummar för att det ska gå bra för er nu när det bär iväg för er också alldeles snart Skrattande.

Myran - Svårt för dig att bestämma om det är ok med en liten med bruna ögon när ni själva är ljusa. Men jag tror ändå inte att de väljer den absolut mörkaste donatorn åt er. Det finns ljusa som har lätt bruna ögon och även om ni vet att det inte finns någon i er närmaste släkt så kan det i bland hända att det "pluppar" upp ett nytt liv med ögonfärg som ingen av föräldrarna har. Det kan finnas längre tillbaka i släkten, som säkert ingen ens skulle gå omkring och fundera över, inte fler än ni då förstås som vet allt och tar besluten i det som många i er närhen inte har en susning om.

Min syster har hela 5 barn tillsammans med sin man. Mannen har bruna ögon och min syster blå. Av deras 5 barn så har 2 barn bruna ögon, 2 barn blå ögon och så 5:e barnet har en blandning av grön/brun/blå ögon. Och samtliga är alltså deras gemensamma barn.

Mina föräldrar fick även de en mix av ögonfärg på deras barn, trots att de båda är blåögda.
  • längtar74

Ny i Gbg - vad skönt att höra att det känns bättre! Förstår så väl att ni känner er besvikna, men kan bara instämma i vad de andra skriver: njut nu av din underbara PUPO-status
    Du bär på två små hopp som gör sitt allra bästa för att om några månader få möta dig. Det enda du ska göra nu är att försöka (OBS: försöka!) att inte grubbla o tänka så mycket. Boka in trevliga grejer m människor du mår bra av - bio, museum, middagar - fyll på kontot m positiva upplevelser. När är testdagen?

Myran - matchningsnoja hade jag med, så jag förstår hur du känner. Nu vet ju jag att barnet jag bär på ska ha blå ögon o mörkt hår, men samtidigt så är det verkligen så att det känns mindre o mindre viktigt så här i efterhand. Jag är gravid, och om allt går väl kommer jag att få föda ett barn om en månad. Det är så otroligt lite jag vet om det här barnet, men det jag vet är att vi kämpat o gråtit o hoppats o drömt - och min kropp får bära på ett litet liv! Prata med varandra o känn efter - det är bara ni som vet vad som är viktigt för er.

Kramar till er alla!

• Ypke
    NY I GBG skrev 2012-09-25 16:53:02 följande:
    Hej alla! Vad många som hittat hit denna tid vi varit i Barca.... Det är mycket som hänt sen dess och jag vet inte hur mycket jag orkar skriva nu men just nu ruvar jag på två embryon men känner mig väldigt pessimistisk för igår fick vi veta att de tre embryona de sparat inte överlevde till blastosyt stadie och därmed inte kan frysas. E har alltså kastats. Vi är så ledsna för detta och oroliga att det betyder att även de två embryona vi fick inte heller kommer överleva .. Har googlat så mycket om detta med huruvida man ska låta embryona långtidspdlas till blastosyter (ca 100 celler) inna man sätter in dem eller ju. Många kliniker går över till att fokusera på blastosyter. Varför berättade de inte om detta för oss undrar vi och de borde ha rådgjort med oss innan... Jag är mest bara ledsen och uppgiven, även om jag vet att det nödvändigtvis inte behöver betyda att de två embryon jag ruvar på inte kommer ta sig. Men jag kan ju inte undgå att tänka att inte de heller kommer dela sig ordentligt.... Jag läser era erfarenheter av dålig kommunikation med de på IVI. Vi har exakt samma erfarenhet av vår koordinator (Lidia) och jag tycker vi alla bör nämna för IVI Barcelona att vi är missnöjda med detta. Det känns som varje koordinator har för många patienter. De vet aldrig vem man är när man ringer, är extremt kortfattade per telefon och tar lång tid på sig att svara... Myran: vi hade samma problem med proverna och fick svaren genom att kliniken fick ringa labbet. Vi betalade inte extra men igen blev jag irriterad på Simona att hon inte sagt att det var så brådskande.... Vad långt det blev, och lite väl pessimistiskt Jag ruvar ju ändå på två embryon så ska försöka glädjas åt det KRAM alla och skönt att läsa om alla era goda och mindre goda erfarenheter, om er som blivit gravida och tack för peppningen från lillan i magen
    Hej Ny i GBG! Grattis till ruvningen, jag kan inte tänka mig annat än att kliniken gjorde sin allra bästa bedömning och att du har de bästa förutsättningar! Vet du om de av princip aldrig odlar samtliga ägg till blastocyster (för att se vilka som är mest livsdugliga, vilket ju är en risk förstås, och som man bara tar om man har många bra embryon)?

Antar att du bor i Göteborg - eller? Det gör jag med, och jag undrar hur du löst det med hemgyn. Vi får gärna fortsätta få hjälp från vår IVF-klinik Carlanderska, men det kostar väl skjorta, antar jag, så jag tänker att det är bra att se sig om. Är det någon förresten som vet vad privat hemortsgyn kostar för sånt här? Och är det över huvudtaget möjligt att ha en gyn som är ansluten och inte kostar skjortan, om man skulle hitta en sådan?
  • längtar74

Ypke - jag gick till privat gyn under behandlingen o där var det ingen diskussion om att högkostnadsskydd gäller, eftersom jag hade rätt till motsvarande behandling här hemma. Efter ett par gånger så var jag uppe i frikortsbeloppet. Hon skrev även ut den medicin jag behövde så det blev inga stora pengar totalt.

• Ypke
    längtar74 skrev 2012-09-26 09:56:53 följande:
    Ypke - jag gick till privat gyn under behandlingen o där var det ingen diskussion om att högkostnadsskydd gäller, eftersom jag hade rätt till motsvarande behandling här hemma. Efter ett par gånger så var jag uppe i frikortsbeloppet. Hon skrev även ut den medicin jag behövde så det blev inga stora pengar totalt.
    Hej hej, jo, men då gick du till en gyn som var ansluten till försäkringskassan, alla är inte det (inte Carlanderska, t.ex.).

Det här med 'rätt till motsvarande behandling' - vad innebär det? Är man snart 41 som jag så kan jag väl inte rimligen ha rätt till äd i V:a Götalandsregionen, eller hur? De pratar om detta i 'ersättning från FK-tråden', samtidigt som flera äldre än mig verkar ha fått ersättning. Någon som förstår?
  • tummen1

Hur menar ni med hemgyn? Kan man inte bara gå hos sin barnmorska när man är gravid eller menar du under själva behandlingen för ÄD? Vi har gått hos kvinnokliniken i Gårda i Gbg, de har varit super hjälpsamma. Klart det är lite dyrt, 1000:- för ett UL och 1500:- för de blodprover som vi skulle ta menett vanligt besök gick på 250:- tror jag. Kan verkligen rekommendera dem. Får ofta tid samma dag också om man behöver. De har också haft sammarbete med IVI i Spanien, dock ej Barcelona kliniken.

• Ypke
    tummen1 skrev 2012-09-26 10:18:30 följande:
    Hur menar ni med hemgyn? Kan man inte bara gå hos sin barnmorska när man är gravid eller menar du under själva behandlingen för ÄD? Vi har gått hos kvinnokliniken i Gårda i Gbg, de har varit super hjälpsamma. Klart det är lite dyrt, 1000:- för ett UL och 1500:- för de blodprover som vi skulle ta menett vanligt besök gick på 250:- tror jag. Kan verkligen rekommendera dem. Får ofta tid samma dag också om man behöver. De har också haft sammarbete med IVI i Spanien, dock ej Barcelona kliniken.
    Hej Tummen! Trevligt att du gått på Kvinnokliniken, där gjorde vi våra första två IVF:er, och jag har dessutom haft dem som min ordinarie gyn i många år. Skönt att höra att de kan hjälpa till. Men, alltså, när det gäller ÄD så får man betala rubbet själv? Är det för att vården sker utomlands, eller vad är anledningen, vet du?

Åh, så skönt med lite Göteborgare i tråden, nu känner jag mig lite tryggare ...

Jag väntar på att bli uppringd av Umeå. Med lite tur kanske vi kan skaffa egen donator. Och så hör man att Sverige ju inte hållit på med detta så länge och kanske inte är så bra - har ni läst något om det? Får jag fråga hur det kommer sig att ni valt Spanien?  
  • Dustpuppy

Ypke: Om din läkare säger att ÄD är rekommenderad behandling, så är det inte ditt landstings ekonomi som ska styra om du har rätt till behandling eller inte. Landstingen har åldersgränser som inte är medicinskt motiverade, utan ekonomiskt. Försäkringskassan ersätter behandling utomlands om den är medicinskt motverad.

Eftersom du då är berättigad behandlingen, så finns det inget hinder för att du ska få en hemortsgyn till landstingstaxa. Dock känner få landstingsanslutna gyn till detta och vågar inte hjälpa dig, eller tar full betalning, vilket är dyrt.

/Dustpuppy

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?