• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • längtar74

Cecini - hoppas att överklagandet ger resultat. Visst är det ju "bara" pengar, men rent krasst så handlar tyvärr mkt av det här om hur stora resurser man har.

När vi stod inför alternativen ÄD och AD så gjorde vi en av de märkligaste räkneövningar jag varit med om: med tanke på vår ålder o oddsen, hur många försök har vi tid o råd med?

Kan inte heller släppa irritationen över hur bisarrt det på ngt vis är att frågan om anonyma donatorer är så avgörande. Jag menar, ingen tvingar (o tack o lov för det!) svenska ÄD-patienter att informera sina barn om hur de kommit till, så i praktiken kan det vara lika anonymt som för oss.

Vi är själva övertygade om att vi kommer att berätta för vårt barn (vet att ni diskuterat det i tråden o att flera av er resonerar annorlunda), eftersom det är en del av barnets historia. Så för oss var aldrig anonymiteten viktig, det var snarare tidsaspekten (korta köer) o de goda oddsen som avgjorde klinikvalet.

Hur som helst - det är personliga ställningstaganden som avgör hur man hanterar det här, men så frustrerande att FKs jurister tolkar lagen så snävt. Jag menar, det är väl tillräckligt tufft som det är utan att vi ska behöva slåss mot systemet också?

• NY I GBG

Hej alla! Vad många som hittat hit denna tid vi varit i Barca.... Det är mycket som hänt sen dess och jag vet inte hur mycket jag orkar skriva nu men just nu ruvar jag på två embryon men känner mig väldigt pessimistisk för igår fick vi veta att de tre embryona de sparat inte överlevde till blastosyt stadie och därmed inte kan frysas. E har alltså kastats. Vi är så ledsna för detta och oroliga att det betyder att även de två embryona vi fick inte heller kommer överleva .. Har googlat så mycket om detta med huruvida man ska låta embryona långtidspdlas till blastosyter (ca 100 celler) inna man sätter in dem eller ju. Många kliniker går över till att fokusera på blastosyter. Varför berättade de inte om detta för oss undrar vi och de borde ha rådgjort med oss innan... Jag är mest bara ledsen och uppgiven, även om jag vet att det nödvändigtvis inte behöver betyda att de två embryon jag ruvar på inte kommer ta sig. Men jag kan ju inte undgå att tänka att inte de heller kommer dela sig ordentligt.... Jag läser era erfarenheter av dålig kommunikation med de på IVI. Vi har exakt samma erfarenhet av vår koordinator (Lidia) och jag tycker vi alla bör nämna för IVI Barcelona att vi är missnöjda med detta. Det känns som varje koordinator har för många patienter. De vet aldrig vem man är när man ringer, är extremt kortfattade per telefon och tar lång tid på sig att svara... Myran: vi hade samma problem med proverna och fick svaren genom att kliniken fick ringa labbet. Vi betalade inte extra men igen blev jag irriterad på Simona att hon inte sagt att det var så brådskande.... Vad långt det blev, och lite väl pessimistiskt Jag ruvar ju ändå på två embryon så ska försöka glädjas åt det KRAM alla och skönt att läsa om alla era goda och mindre goda erfarenheter, om er som blivit gravida och tack för peppningen från lillan i magen

• NY I GBG

Oops, vad mycket stavfel det blir när man skriver på paddan. Sorry. Och sen menade jag tummen och inte myran när jag skrev om proverna... Myran: hoppas de är bättre i Alicante! Varför skulle ni behöva betala för att byta klinik? Det tycker jag inte ni ska göra! De har ju klantat sig med att inte kommunicera alls om hur det går med donator osv.

• vinkan1

NyIGBG, Grattis till att nu vara ruvare! .
    Vill bara dela med mig av min erfarenhet. Ingen av alla våra embryon (8 st) klarade sig till blastocyst - fick istället två st fyrdagarsodlade (morula, tror jag det heter). Jag är nu i vecka 14, snart 15 och båda har klarat sig så här långt! Såg dem för en vecka sen o lyssnade på hjärtljud i fredags! Så jag vill bara att du ska veta att det absolut kan gå ändå(på min klinik sa de att det är många embryon som skulle kunna klara sig i livmodern men inte att odlas utanför ända till blastocyststadiet(därför satte de in en dag tidigare på mig).
    Kram o lycka till!

• myran6801

NyIGbg, grattis till ruvstatus!!! Förstår din oro men vad jag hört så är bästa plats för embryona i livmodern så dina två kommer säkert trivas bra där. Kliniken har säkert valt ut de två finaste så du ska se det går fint.
    Vi har fått ett mycket utförligt mail med svar på alla mina frågor och förklaring och upplägg från kliniken i Alicante. Kontakten till och med bad om ursäkt för att svar dröjt (skickade mail i lördags). De säger sig ha flera långa, blåögda o blonda donatorer men frågade om vi kunde tänka oss en brunögd för det finns ett större urval. Mina HiV och Hepatit-prov har tyvärr gått ut så jag måste genast ta nya. Alltid är det något. Det som jag förundras över är att de inte verkar ha samma krav på alla prover som ska tas.

• germany

Ny i GBG - Härligt att höra att du ruvar på 2 små embryon!! Vad glad jag blir för din skull!  Förstår också så väl din besvikelse över att det inte blev några till frysen, men jag har förstått att det är ganska vanligt att det blir så. Din varma ombonade livmoder är den allra bästa platsen för de små, inget slår att få vara inbäddad där inte Hjärta och jag kan berätta för dig att min hemortsläkare påminde mig så sant i dag att även om man får tillbaka ett medelmåttigt ägg så kan det likaväl sluta i graviditet som ett toppenfint ägg! Och du har säkerligen fått tillbaka de allra finaste av de ägg som ni nu hade att spela med.

Det allra bästa är nog att du försöker låta bli att fundera och vara ledsen och istället prata fint med de små och försöka vara glad och framförallt må så bra du bara kan under ruvartiden. Kanske stänga av datorn och inte fastna där och leta info just under tiden du ruvar (lättare sagt än gjort....). Just det här att bli nojig och verkligen leta upp sån info som man egentligen inte behöver eller som man heller faktiskt inte kan påverka i ruvarstadiet, det stjäl bara energi och du behöver ingen dålig energi utan bara en bra sådan Solig
    Men att skriva av sig är en helt annan sak, det kan man bara må bra av, men försök hålla dig ifrån att söka efter info om tex grav.symptom osv....det stressar bara och gör inget gott.

Ser fram emot din TD och jag hoppas på det allra allra bästa, dvs twins Skrattande

• tummen1

Grattis nyigbg!!!!!! Jag håller alla tummar och tår för dig!!!!
    Vi åker på fredag och jag ber till alla gudar i världen att det är vår tur nu :)

• maja01

Ny i Gtb. Grattis! Jag tror att det kommer att gå super bra! Ser fram emot att du skriver här om när du har testat positivt ! Tänk inte på det där med att det inte blev några embryon till frysen. De har återfört de två finaste och som många före mig har skrivit så är det inte den bästa miljön för embryona att vistas i värmeskåpet.

• AmelieS

NyiGbg, Grattis till att ha kommit så här långt!
    Jag hoppas så mycket att det kommer gå bra nu och håller alla tummar och tår!
    Kram 

• NY I GBG

Hej alla fina och tack såååå mycket för ert stöd och era stärkande ord Ni har sååå rätt och jag känner mig faktiskt redan mycket bättre Vinkan: härligt att höra att det var samma för dig och att det gick så fint. Germany; väldigt kloka ord från dig och jag håller helt med. Jag surfade tillräckligt om blastosyter etc igår så nu är det slut med det. Fokus positiv energi. Tack för att du håller tummarna för min dröm, twins. Tummen: håller tummarna för dig!!!! Spännande. Myran: bra att de svarade från Alicante. Bruna ögon: hur ställer ni er till det? Maja: tack så mycket för dina ord och att du tror det kommer gå bra Stor kram till er alla och godnatt så länge

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?