• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • Ypke
    Blå damcykel skrev 2012-10-04 19:58:19 följande:
    Aha! Tack för svaret.
    Var lite nyfiken eftersom jag själv nyligen donerat ägg. (plockades igår) Idag fick jag veta att jag gav 23 ägg och av dessa är nu 15 befruktade. Känns så sjukt bra att kunna hjälpa till!
    Lycka till allihop!!!!
    Hej Blå D! Aha, du är en av de där man skulle vilja lära känna ... så oerhört stort att bestämma sig för att donera ägg!! Kan inte du berätta lite hur du kom fram till det, och hur det känns? Och det här med att de bebbar du förhoppningsvis ger upphov till kan komma att kontakta dig om en sisådär 20 år ... Funderar mycket på detta, så klart. Ett stort tack och en stor kram till dig, de flesta av oss i de här trådarna vet ju vad det innebär att gå igenom behandlingen, vilket gör tacksamheten desto större!
  • Blå damcykel
    Ypke skrev 2012-10-05 09:03:16 följande:
    Hej Blå D! Aha, du är en av de där man skulle vilja lära känna ... så oerhört stort att bestämma sig för att donera ägg!! Kan inte du berätta lite hur du kom fram till det, och hur det känns? Och det här med att de bebbar du förhoppningsvis ger upphov till kan komma att kontakta dig om en sisådär 20 år ... Funderar mycket på detta, så klart. Ett stort tack och en stor kram till dig, de flesta av oss i de här trådarna vet ju vad det innebär att gå igenom behandlingen, vilket gör tacksamheten desto större!

Jag är en helt vanlig tjej... Efter 2 mf så fick jag kontakt med andra tjejer med mf i ett annat forum. Det är drygt 3 år sen nu.
    Den tjejen jag har mest kontakt med är ännu barnlös och har fått fler mf efter det och ett utomkveds. Vet hur dåligt hon mår av det och skulle göra vad som helst för at thjälpa henne. Utredning säger att inget är fel med varken henne eller hennes man. Jag kan inget göra för henne mer än att peppa. MEN, jag kan ge ägg för att hjälpa andra som sitter barnlösa. Så varför inte göra det?
    Visst, jag utsätter min kropp för endel när jag donerar. Men det finns dom som har det värre... ni vet ju.

När jag fick veta att det gav så många ägg kom tårarna. Glada tårar.
    Jag får ju inte veta vem som får äggen. Men jag skulle gladeligen veta. Vilja träffa dom. Nu får jag inte det. Jag får vänta minst 19 år och kan bara hoppas att nån hör av sig. För som jag känner nu så vill jag veta.
    Jag har varit väldigt öppen med min donation och alla i min omgivning vet att jag donerat.
    Folk undrar om jag inte tycker det känns konstigt att mina barn finns nån annanstans och jag inte vet vem det är. Men jag ser det inte så. Mina barn är dom jag tar hand om och uppfostrar. De andra är inte mina barn. Om man såg det på annat sätt så skulle man ju inte kunna adoptera heller, för det skulle ju inte va mina barn.

Ska på återbesök i slutet av månaden och jag hoppas att många embryon överlevt.
    Helst alla 15.

Mina superägg, ha ha. Jag har 2 barn, båda har blivit till på första försöket. Med båda mina mf blev jag gravid på 2a försöket. Så det där med att bli besviken varje månad när mensen kommer, det vet jag inget om. Jag är ju så sjukt lyckligt lottad. Mina superägg... För 10 år sen så blev jag gravid med spiral.
    Livet är så förbannat orättvist och jag är den med stor tur.
    Är så glad att kunna hjälpa er som inte är lika tursamma. Hoppas iaf att kunna hjälpa... Resultatet har jag ju inte fått än.
  • AmelieS
    vinkan1 skrev 2012-10-04 17:50:39 följande:
    Ännu en ruvare, mycket som händer! Håller tummarna stenhårt även för dig Tummen!!

Amelie, tänk att det redan är dags för dig att åka ner igen! Åker du själv denna gång eller följer familjen med? Stannar du kvar lite som sist? Det känns nu som att tiden gått fort sen i somras. Tror verkligen på att du har tipptoppparna kvar i frysen där. Blir det ett el två denna gång? Kram på dig och lycka till!
    Hej Vinkan!
    Ja, nu är det snart dags för ett nytt försök. Jag åker ner ensam denna gång och blir borta två nätter. Anländer sen kväll och åker hem tidig morgon. Tror att jag ska hinna med lite shopping i favoritbutikerna också :)
    Om inte detta tar sig tar vi nog en paus på ett halvår eller så. Vi tänkte sätta in 2 st denna gång, pirrigt. Hur mår du?
    Det kanske börjar synas nu.
    Kram! 
  • tummen1

Hej,
    AmelieS jag håller tummarna för dig!!!!
    För mig segar sig tiden fram till testdag.
    Drömde inatt att jag fick en nidblödning. Det kanske är ett bra tecken, vem vet.
    Får stundtals ont i magen och känner av äggstockarna, men försöker vara positiv.

• vinkan1

Hej Amelie, det kommer alldeles säkert gå bra denna gång! Lycka till nu! Bra att få lite tid för shopping - o lite värme o sol får du också. Ska bli spännande att höra sen.

Med mig är det ok, inte illamående längre- skönt! Ja, jag börjar nog bli lite tjock nu

• mva1970

Vill bara skicka en massa pepp och goda tankar till er alla ruvare här, blir rörd av att läsa om resorna ni gjort och gör {#emotions_dlg.flower}

Följer utveckligen här med spänning!

Jag och min kille ska nu, för första gången på 12 år försöka bli gravida på egen hand...vi har ju aldrig provat, av olika skäl, sååå många turer och jag är nu 42. MIna ägg är dessutom dödsdömda, men jag vill iaf ge det några månader - kanske någon där uppe tycker att det är min tur.. så vi ligger lågt med ÄD en stund till. Förnuftsmässigt borde det inte kunna bli något men jag tror inte att jag får ro innan jag åtminstone testat Solig

• Gulegu

hej, vad spännande att läsa om alla som har lyckats med ÄD. Vi är  precis i början av att samla information om ÄD i Spanien och funderar lite på Civte i Sevilla. någon som känner till kliniken? Det som verkar annorlunda är att man får ta hormonproverna på 2 mensdagen och även börjar medicineringen på 2 mensdagen. Blir lite svårt när man som jag har kommit in i ett tidigt klimakterium och knappt har någon mens längre. Hur har det varit hos er? spelar det någon roll när man tar prover och när man börjar med medicinen?   

• Pippi70

Hej på er!  Måste bara skriva några rader här..och kanske blir det fler gånger.

Det är så kul att få läsa om er alla som lyckats att bli gravida genom ÄD.

Har ägnat hela helgen åt att läsa igenom hela denna tråden,tagit till mig alla era tankar,tips o funderingar!

Jag är 42år, har 3 stora barn (2 är vuxna) Skild från ett dåligt äktenskap som varade alldeles förlänge.
    Träffade en underbar man för ett och ett halvt år sen som inte har några barn tidigare och på den vägen är det.

Från när vi tidigt i våras bestämde oss för att försöka bli gravida har jag pendlat mellan hopp o förtvivlan
    många gånger. Framför allt känner jag mig helt plötsligt så gammal,har alltid känt mig ung innan och ser också ung ut!
    Har ett väldigt lågt AMH värde,ingen regelbunden mens och vet inte om jag har haft ÄL på länge.

Vi står nu inför ett försök med IVF,kanske kanske kan jag klämma ut några fler ägg...men har förstått att chansen är liten och att äggen antagligen kommer vara skruttiga.

Tanken på ÄD mognar mer o mer och jag tror det kommer vara det som blir aktuellt för oss.
    Så fort vi har fått domen om att det inte blir några ägg...(har inga förhoppningar om det,men måste försöka minst en gång med det)
    Då kastar vi oss in i ÄD världen Glad  Inte helt enkelt vad jag har förstått...men är väldigt tacksam för allt ni skrivit
    och delat med er av!
    jag fortsätter läsa med spänning om hur det går för er alla och önskar er lycka till och många plusPlusPlusPlus

Kram /Pippi

• mariposa
    myran6801 skrev 2012-10-03 22:35:08 följande:
    Men vad spännande Tummen och Mariposa att ni nu ruvar!!! Grattis!!!! Ni kan väl berätta lite hur det gick till. Lovar att jag håller tummarna för er. Kram
    Tack Myran!
    En liten sammanfattning:
    Dag 1: Spermaprov lämnas och de kontrollerar på direkten om provet är godkänt eller ej.
    Dag 2: Tfn.samtal gällande befruktningsgrad. De ger en exakt tid för transfern.
    Dag 4: Transfer. Du måste vara ordentligt kissnödig!
    Inom ett par dagar fick vi sedan ett protokoll per mail med alla detaljer kring donationen, spermaprovsresultat och eventuella embryon i frysen. Fortsatt medicinering enligt schema och blodprov på testdag.

Ja, det var det hela. Sen är det den nervösa väntan...
    Kram
  • mariposa
    mva1970: Tack för din peppning! Och lycka till nu på hemmafronten!

Gulegu: Välkommen!Jag känner tyvärr inte till Civte i Sevilla. Har ni varit där redan på ett första besök? Jag älskar den staden! Om du har glesa menstruationer kanske de sätter in medicin som framkallar en blödning och att du då får börja medicineringen på blödningsdag 2. Och gällande hormonprov, är det fshprov då? Det brukar man ta på dag 1-3 i cykeln. Hur långt har ni kommit i processen?

Pippi70: Välkommen! Jag håller tummarna för ert första försök nu. Jag tycker att du gör rätt som testar. Först då kan du få svar på hur just din kropp svarar på hormonstimuleringen. Nä, ÄD-världen är ingen enkel match... Det är som ett lotteri, inga garantier, men ens chanser kan iaf höjas avsevärt och det är hoppfullt!
Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?