• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • mariposa

Tack tjejer för lyckönskningar! Det behövs under dessa nervösa dagar... Amelie-nästa vecka tänker vi på dig! Hoppas att det är sista gången du behöver åka ner (i detta ärende)!

• tummen1

Tack för era tankar :) behöver alla vara tankar som finns nu.
    Har lite känningar i mina äggstockar, vet inte hur jag skall tolka det. Är så himla nervös.

• germany

Ännu en ruvare! Håller tummar för dig också Tummen Skrattande.
    Må det få gå vägen nu för er....är det några som är värd ett plus så absolut ni som kämpat först på egen hand...sedan IVF...och så nu ÄD. Finns det någon rättvisa så hoppas jag den visar sig från sin bästa sida.

Tänker på dig också GBG! Hoppas så för er allas skull Hjärta

Jag undrar om jag får fråga er om några saker?  Lite snabbt kan jag berätta att vi mest troligt har en korsdonator bland våra vänner som vill ställa upp för oss, och det så snart som möjligt! Jag blir alldeles tårögd att veta att någon verkligen vill hjälpa oss med detta. Kan inte riktigt fatta att hon vill ställa upp, men så är det! Glad 

Men nu vet jag inte hur det funkar riktigt....Vi är fortfarande inte riktigt klar med IVF försöken, men kan jag ändå ta kontakt med tex Umeå för att meddela att vi vill ställa oss i kö och att vi har egen donator men att vi inte riktigt vet NÄR vi känner oss redo själva att köra igång (jag kommer inte denna gång att vara ärlig och säga att vi fortfarande håller på med IVF för då är det väl som sist, dvs "tack & hej, välkommen tillbaka när ni har sagt farväl till IVF världen". Om tiden kommer när dom säger att nu är det dags och vi då kanske inte är redo....faller vi då bort i väntekön igen? Hoppas ni förstår vad jag menar...

Nu så är väntetiden om man har egen donator i och för sig inte så länge, kanske inte ens behöver ställa oss i kö förrän vi har kämpat klart med IVF? Det borde ju ändå gå så pass fort som ca 6 månader från det att man ställer sig i kö i och med att vi har egen donator?

Sedan en fundering till. Försäkringskassan kan ersätta om man vänder sig utomlands då man kanske är för gammal här i Sverige, samt att man ej kan fixa en egen donator. Hur fungerar det om vi skulle göra det i Sverige med egen donator? Då ersätter försäkringskassan inte, eller?

• Ypke
    germany skrev 2012-10-04 08:51:31 följande:
    Ännu en ruvare! Håller tummar för dig också Tummen Skrattande.
    Må det få gå vägen nu för er....är det några som är värd ett plus så absolut ni som kämpat först på egen hand...sedan IVF...och så nu ÄD. Finns det någon rättvisa så hoppas jag den visar sig från sin bästa sida.

Tänker på dig också GBG! Hoppas så för er allas skull Hjärta

Jag undrar om jag får fråga er om några saker?  Lite snabbt kan jag berätta att vi mest troligt har en korsdonator bland våra vänner som vill ställa upp för oss, och det så snart som möjligt! Jag blir alldeles tårögd att veta att någon verkligen vill hjälpa oss med detta. Kan inte riktigt fatta att hon vill ställa upp, men så är det! Glad 

Men nu vet jag inte hur det funkar riktigt....Vi är fortfarande inte riktigt klar med IVF försöken, men kan jag ändå ta kontakt med tex Umeå för att meddela att vi vill ställa oss i kö och att vi har egen donator men att vi inte riktigt vet NÄR vi känner oss redo själva att köra igång (jag kommer inte denna gång att vara ärlig och säga att vi fortfarande håller på med IVF för då är det väl som sist, dvs "tack & hej, välkommen tillbaka när ni har sagt farväl till IVF världen". Om tiden kommer när dom säger att nu är det dags och vi då kanske inte är redo....faller vi då bort i väntekön igen? Hoppas ni förstår vad jag menar...

Nu så är väntetiden om man har egen donator i och för sig inte så länge, kanske inte ens behöver ställa oss i kö förrän vi har kämpat klart med IVF? Det borde ju ändå gå så pass fort som ca 6 månader från det att man ställer sig i kö i och med att vi har egen donator?

Sedan en fundering till. Försäkringskassan kan ersätta om man vänder sig utomlands då man kanske är för gammal här i Sverige, samt att man ej kan fixa en egen donator. Hur fungerar det om vi skulle göra det i Sverige med egen donator? Då ersätter försäkringskassan inte, eller?
    Hej Germany! Hoppas läget är lugnt. Så fantastiskt att ni har en person i er närhet som kan tänka sig att hjälpa till. Ja, det är verkligen fantastiskt! Angående Umeå så tycker jag du gör rätt i att ställa dig i kö utan att vara alltför öppen och ärlig med att ni fortf är i IVF-träsket. Men det är väl inte fel att fråga vad som händer om man kommer fram i kön och inte är 'redo', av en eller annan anledning (kan ju finnas många anledningar, resor, sjukdom, nytt jobb etc. etc.)? De har säkert ett bra svar på det utan att ni ska behöva avslöja hela ert liv.

Näe, vad jag har hört är det inte möjligt att få ersättning från FK vid ÄD privat i Sverige. Själva vitsen är ju att man får ersättning för att man inte har möjlighet att få vård i Sverige inom rimlig tid etc. (om man inte kan fixa egen donator). Det är verkligen jättekonstigt. Vi resonerade så att det ju då blir billigare för oss att åka till Finland, som vi nu bestämt oss för ... Vad jag har hört har de också mycket längre erfarenhet av ÄD där (har inte sett någon statistik dock). Jag ringde till Umeå för ett första samtal förra veckan, pratade med en administratör eller barnmorska som tyckte jag borde höra med läkaren om några grejer, och telefontid kunde jag då få ca två veckor senare ... Kändes inte jätte-service. Och väntetiden blir ju densamma, ca 6 månader. Jobbigt när någon sätter griller i huvudet på en när man tycker att man har en bra plan ... men vi finns ju till här för att dryfta saker med varandra, så hoppas du inte tar detta på fel sätt. Kram.  
  • germany
    Ypke - Åh, inte det minsta fara att jag tycker din syn på saker & ting är fel och att du sätter grillor i huvudet på mig Tungan ute. Jag vill verkligen bolla för att känna att jag slutligen tar rätt beslut efter andras erfarenheter och tänk kring detta med ÄD. Det ÄR ett stort steg och något som kostar mkt pengar....därför vill jag inte bara kasta mig in i första bästa! Hi, hi, du har redan satt "griller i huvudet" på mig Flört.

Vad är det egentligen som avgör vilka som har rätt till ersättning utomlands eller ej?
    Hur många av er i denna tråd har lyckats få ersättning?
    Ang. detta med att tex Finland har längre erfarenheter om ÄD, tänker du på något speciellt gällande medicinering då eller generellt allmänt att de hållt på längre? Finns det någon bra tråd här på FL som du själv besöker om just ÄD i Finland? Vore lite kul om vi kunde följas åt lite då vi båda är rätt så nya i ÄD branschen och att det lutar åt att vi också är där snart....tråkigt men sant, men också befriande att tänka tanken Solig. Är så less på min egen kropp och mitt oförmåga att kunna bli gravid med mina ägg som det ju bara måste vara nåt fel på eftersom det aldrig vill ta sig......Känner mer och mer att det inte är värt att vara ledsen och besviken över att det aldrig tar sig på IVF heller, trots 2 embryon tillbaka varje gång Rynkar på näsan
  • Ypke

Germany:
    Tråd om Ersättning: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470.html
    Tråd om ÄD i Finland: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m59338074.html
    Jag har också gjort två längre inlägg senaste dagarna i 'vår' 40+tråd under IVF om detta, lite allmänna tankar, det kanske du sett.  

Jag vill gärna följas åt!! Vore hemskt roligt.
    Nä, jag vet egentligen inte vad jag pratar om när jag säger att Finland (bl.a.) har längre erfarenhet av ÄD än Sverige och vad detta kan innebära. Vore roligt om någon annan kunde fylla i denna lucka. IVI i Spanien lär ju i alla fall vara bland världens bästa. När vi fick vårt tråkiga besked av vår IVF-läkare om att kliniken inte tyckte det var någon idé att vi körde fler, rekommenderade hon, förutom Umeå-kliniken, AVA-klinikerna i Finland/Riga/St. Petersburg samt IVI-klinikerna i Spanien. Den rekommendationen väger ganska tungt för mig. 

En huvudgrej med ersättning el. ej är att samma lagar ska gälla i donatorlandet som i Sverige, vilket i praktiken innebär att donatorn ska vara känd, dvs. att barnet ska kunna ta reda på vem den genetiska modern är om det vill. Vilket tyvärr bara lämnar Finland och Island kvar. Jag tror även att man inte får ha barn redan med den partner man försöker med. Och man ska som sagt inte ha möjlighet till vård i Sverige inom rimlig tid. Att vi är äldre verkar inte sätta käppar i hjulen, men detta utreds tydligen så inga garantier kan lämnas förrän man har pengarna i handen, det är det som är det luriga. Men tråden jag hänvisade till oven är jättebra, läs den. Jag fick också en jättebra kontakt på FK i Visby som tydligen har hand om sånt här, hon var jättebra att prata med. Madeleine hette hon. De är tydligen 3 som handlägger sånt här. Ring och hör vad de tror om just ditt fall.

• germany
    Ypke - Kul att du kan tänkas följas åt lite i "resan". Vi ligger dock lite steget efter er då vi fortfarande har IVF försök framför oss, men vet ju hur svårt det är att lyckas....hittills så har vi inte haft direkt framgång. Men vore ju jättebra om vi kan hjälpa och stötta varandra kring olika tankar och funderingar som dyker upp.
    Ska kika in i de trådar du tipsat om, tack!

Jo, jag vet att många kliniker utomlands faller bort just pga att det krävs att donatorn ska vara känd.
    Så där har man ju inte så många val gällande kliniker att välja på, om man känner att det är viktigt för såväl barnet och en själv att donatorn är en känd sådan.
    Har själv inte tagit ställning hur pass viktigt det är....något vi givetvis också måste låta växa fram och ta rätt beslut om (många beslut man måste ta innan man ens kan välja rätt klinik...)

Jag har själv en syster som jobbar på försäkringskassan och jag skulle kunna fråga henne om ALLT....men dessvärre så har jag inte berättat för henne om vår situation...Hon vet inte ens om att vi försöker skaffa barn.
    Har däremot 2 andra systrar som jag berättat för, men gällande ersättning från försäkringskassan kan ju inte dom hjälpa mig då de vet lika lite som jag.... Får se om jag känner för att berätta även för syster nr 3....vad tiden lider. Vet att hon skulle kunna hjälpa mig för att inte missa något viktigt kring detta. Men det tar emot att förtälja med henne vad vi går igenom.
  • vinkan1

Ännu en ruvare, mycket som händer! Håller tummarna stenhårt även för dig Tummen!!

Amelie, tänk att det redan är dags för dig att åka ner igen! Åker du själv denna gång eller följer familjen med? Stannar du kvar lite som sist? Det känns nu som att tiden gått fort sen i somras. Tror verkligen på att du har tipptoppparna kvar i frysen där. Blir det ett el två denna gång? Kram på dig och lycka till!

• Blå damcykel
    Ypke skrev 2012-10-03 21:55:14 följande:
    Hej Blå D! Många av oss är för gamla för att få göra ÄD inom den landstingsfinansierade vården (gränsen varierar, men ca 38-39 år), eller får av andra orsaker inte. Det finns ett ställe där man kan göra det privat i Sverige, i Umeå, men där är väntetiden 2-3 år, såvida du inte kan fiska fram en egen donator, varvid väntetiden sjunker till 6 mån. Och det kostar ca lika mycket som på många ställen utomlands. Så många söker sig utomlands för att de inte kan vänta, i flera länder är det inga köer alls, i vårt grannland Finland 6 mån ca.
    Aha! Tack för svaret.
    Var lite nyfiken eftersom jag själv nyligen donerat ägg. (plockades igår) Idag fick jag veta att jag gav 23 ägg och av dessa är nu 15 befruktade. Känns så sjukt bra att kunna hjälpa till!
    Lycka till allihop!!!!
  • germany
    Blå damcykel skrev 2012-10-04 19:58:19 följande:
    Aha! Tack för svaret.
    Var lite nyfiken eftersom jag själv nyligen donerat ägg. (plockades igår) Idag fick jag veta att jag gav 23 ägg och av dessa är nu 15 befruktade. Känns så sjukt bra att kunna hjälpa till!
    Lycka till allihop!!!!
    All heder & värme till dig som vill donera ägg och därmed hjälper en annan kvinna att förhoppningsvis få barn.
    VÄLDIGT fint gjort. Med facit i hand hur det känns att vara barnlös så skulle jag (om det gick att vrida klockan tillbaka...) själv mer än gärna donera ägg.....men tyvärr så kan jag inte det i dag.

Ville bara säga att du verkligen har gjort något stort & fint som jag tror att vi alla känner tacksamhet för, oavsett var i barnprocessen vi alla befinner oss i.

Kram till dig! Änglar finns verkligen! Hjärta

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?