• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • längtar74

Ypke - kan bara instämma i vad Cecini skriver. Väl på kliniken, när vi mötte Dr Remohi, så kändes det väldigt tryggt. Och sedan när man för första gången får höra hjärtljuden så är det enda som betyder något att du bär på ett barn. Det är någon som växer därinne, någon som är frisk. Det är du som försörjer barnet med näring, och det är dina rörelser och din röst som är barnets värld.

Men det är ju inte så bara att släppa taget om "vanlig" IVF; det är drömmar o känslor som måste hitta nya spår. Och samtidigt då den krassa ekonomin som tar plats.

Låter som om ni ändå har kommit en bit på väg, trots att det är nyligen som ni fått besked. Stort lycka till framöver med att känna efter vad som blir rätt för er!

• mariposa

Hej på er!
    GBG-hoppas så att det har gått bra för er?!
    Och Tummen-är du hemma igen?
    Vi var i Spanien förra veckan och nu ruvar jag. Resan gjorde mig alldeles tagen på något vis, känner mig helt omtumlad, mkt att smälta... Väl på plats tyckte jag att de var mkt proffsiga på kliniken. Idag har det kommit ett protokoll per mail där vi har alla detaljer kring donationen; bra då jag var alldeles för nervös för att få fram en enda fråga då vi var där.
    Kram till övriga trådvänner!

• vinkan1

Grattis mariposa till att vara ruvare!!!! håller tummarna stenhårt! Skönt att det kändes bra på kliniken. Kram på dig!

• germany

Men Mariposa!! Åhh, tänk att du nu har kommit så j-kla långt i processen att du nu är RUVARE!!!!
    Herrejedamig vad jag är imponerad av dig...och ALLA andra här i tråden som kämpar och jobbat / jobbar sig framåt mot ett barn!

Kram och ruva lugnt! Hjärta

• tummen1

Hej på er! Nu är jag också ruvare, vi kom hem i måndags och vi fick två fina ägg insatta och ett till frysen!
    Jag är livrädd för att det inte skall gå vägen. Minsta lilla känsla är jobbig.
    Vi har testdag den 15 så det är låååångt dit.
    Önskar så att det går vägen för oss alla!!
    Kram

• Blå damcykel

Jag måste få fråga en sak i den här tråden.
    Varför väljer man att åka utomlands? Är det långa köer i sverige, har ni blivit nekade i sverige, ärd et ekonomiska skäl? Varför? Jag är nyfiken.

• Ypke

Hej Blå D! Många av oss är för gamla för att få göra ÄD inom den landstingsfinansierade vården (gränsen varierar, men ca 38-39 år), eller får av andra orsaker inte. Det finns ett ställe där man kan göra det privat i Sverige, i Umeå, men där är väntetiden 2-3 år, såvida du inte kan fiska fram en egen donator, varvid väntetiden sjunker till 6 mån. Och det kostar ca lika mycket som på många ställen utomlands. Så många söker sig utomlands för att de inte kan vänta, i flera länder är det inga köer alls, i vårt grannland Finland 6 mån ca.

• längtar74

Tummen o Mariposa - grattis till ruvarstatus! Håller alla tummar o tår för finfina plus framöver

• myran6801

Men vad spännande Tummen och Mariposa att ni nu ruvar!!! Grattis!!!! Ni kan väl berätta lite hur det gick till. Lovar att jag håller tummarna för er. Kram

• AmelieS

Tummen och Mariposa, grattis till er båda som nu är ruvare. Jag hoppas allt vad jag kan att det ska gå vägen för er. 

I nästa vecka är det dags för mig att åka i väg till kliniken i Alicante för en frysåterföring. Jag gjorde koll av slemhinnan igår och den var bra 7 mm på dag 6. Sedan så fick jag en antibiotikakur på 5 dagar med vaginal gel av min doktor härhemma då han såg gulaktiga flytningar (infektion?). Har fått en sådan kur en gång tidigare och det funkade bra. Jag har kollat med kliniken att det är OK att ta detta preparat nu innna återföringen.  Så nu är flyget bokat och det är bara att ladda upp inför resan.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?