• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • myran6801

Följer er kära vänner, spännande för många nu!!!! Håller tummarna!!!

Ego, är lite missnöjd med att vi inte får svar från kliniken i Barcelona och de verkar ha problem att hitta en lämplig donator. Känner lite smått panik för vi har inte tid att vänta, jag blir inte yngre precis....Så nu är min fråga är det någon här som varit på Alicante kliniken (IVI) för de har svarat att de har donatorer som matchar oss. Förstår inte varför det ska vara så svårt vi är ju bara långa, blonda och blåögda Flört. Men det kan väl inte vara första gången för dem?

kram kram

• tummen1

Från ca 22 igår kväll till ca 8 imorse var varit de värsta 10 timmarna i mitt liv.
    Fick mail från IVI Barcelona igår ang ett blodprov som vi tog i torsdags. De sa då att de kunde vänta tills proverna var klara och det tar skulle vara på onsdag nästa vecka. Vi fick ok att boka resa osv. Men igår vid 22 mailar Lidia att nej de kan inte alls vänta och de måste få svaren på tisdag annars kan vi inte gå vidare med ÄD!!!! När vi i panik ifråga satte varför hon inte sagt tidigare att vi måste ta detta blodprov så svara hon att hos dem tar det bara 1-2 dagar att få svar så hon trodde det var samma här!!!!! Blev så upprörd och ledsen, har inte sovit på hela natten och bara oroat oss.
    Men som tur var kunde vår klinik här i Sverige ringa labbet och sätta det som akut, givetvis för en kostnad, och vi kan få svaren på måndag. Så allt ser ut att lösa sig.
    Vi är otroligt missnöjda med kommunikationen och skall verkligen ta upp detta.
    Känns inte som man behöver denna stress också!!!

• maja01

Tummen, grrr vad irriterande! Bra dock att det verkar lösa sig till det bästa. Håller med dig om att man inte ska behöva känna stress över sådana saker också.

• Ypke

Heeeej ... En liten försiktig titt-in här, oj så nytt detta är ... Jag i min sambo har just blivit rekommenderade äd efter 4 misslyckade icsi (ffa pga dålig äggkvalitet (jag är snart 41)). Det kändes som en riktig käftsmäll o vi hade inte riktigt fattat att våra chanser minskat så, så just nu bearbetar vi denna sorg. Samtidigt som det känns positivt att det finns alternativ. Om vi kan bidra med egen donator är väl Umeå bäst o enklast, annars IVI i Barcelona, eller ava-klinikerna, tyckte vår läkare. Kan inte använda sökfunktionen just nu och söka i tråden - kan någon upplysa om vad De olika klinikerna tar, samt om man kan få bruttolöneavdrag för sådan här vård utomlands?

Hemskt mkt tack så länge. Hoppas jag o sambon repar mod så jag kan återkomma hit ...

• myran6801

Tummen, inte klokt att det ska strula med kommunikationen. Måste säga att jag är inte imponerad av den där Lydia

• myran6801

Lidia skulle det vara! Bra att du ska ta upp det när ni kommer dit Tummen!!

Ypke, välkommen hit. Jag förstår er sorg över att behöva gå över till ÄD. Vi har alla gått igenom det, men samtidigt är det ju fantastiskt att möjligheten med ÄD finns. Maila till olika kliniker och fråga massor av frågor så att ni utifrån svaren och kontakten kan välja klinik. Tänk på att ni inte kan få ersättning från FK för annat än öppen donator vilket bara klinikerna i Finland och Island har.

• Ypke

Heeej Myran, roligt att se dig här (Vi har setts i långa Ivf-tråden, jag har bytt nick från Victoria71)
    Vad menas med ersättning fr FK? Tänker att jag är över 40 och äd inom landstinget ej är aktuellt o därför heller ingen ersättning - bruttolöneavdrag är väl en helt annan sak? Äsch, det är nog bara jag som är nybörjare, har du tid att i former mig?

• germany

Hej Ypke (Victoria71) Dig känner jag ju igen från 40-tråden Glad.
    Vill bara säga att jag också höra i April att det bästa för oss var ÄD eller adoption.
    Dock så valde vi att strunta i åsikten och ska göra ett par IVF försök till.
    Men finns här i bakgrunden och följer intresserat allt som händer för alla här i denna tråd.
    Ty jag och min man välkomnar ÄD om det nu inte skulle visa sig funka med mina ägg.
    En sorgestund blir det nog i sfåfall....men har ändå redan nu slutit fred med att ÄD kommer att bli minst lika bra.....bara vi bestämt oss och tar klivet ut i denna okända "värld".

Ta hand om dig! Önskar dig och din man all lycka med det som ni nu ska ta tag i. Hjärta

• myran6801

Halloj vännen Victoria/Ypke!!! Även FL världen är lite så javisst känner jag igen dig nu från andra tråden. Stämmer att man inte kan göra landstingsfinansierad ÄD i Sverige när man är över 40, men man kan söka ersättning från Försäkringskassan för vård utomlands har jag förstått. Men då måste donatorn vara öppen. Det finns en tråd på FL som tar upp detta, det var där jag fick reda på detta. Hade ingen aning om att man kunde få ersättning fr FK. Tills alldeles nyss kunde man även söka för ÄD med ej öppen donator.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?